Αλλαγή πλεύσης επιχειρεί ο ...
νέος ισχυρός άντρας του ΟΛΠ, Yu Zenggang. Ο πρόεδρος του Οργανισμού, όπως φαίνεται, αλλάζει ριζικά τη θέση και στάση της Cosco απέναντι στην τοπική κυρίως οικονομία, και σύμφωνα με όσα δηλώνει στις δημόσιες εμφανίσεις του φαίνεται ότι είναι διατεθειμένος να δεχθεί τις ελληνικές θέσεις και να αποδώσει ο ΟΛΠ υπεραξίες, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τη ναυπηγοεπισκευή.
Την ίδια στιγμή, αλλαγές ετοιμάζονται και στο εσωτερικό μέτωπο του ΟΛΠ, με ανακατανομή αρμοδιοτήτων ανώτατων στελεχών της διοίκησης, ενώ φαίνεται ότι αναβαθμίζεται και ο ρόλος του εκπροσώπου του ΤΑΙΠΕΔ στη διοίκηση, Θανάση Λιάγκου, ο οποίος θα αναλάβει τον άμεσο έλεγχο της προόδου του επενδυτικού έργου του ΟΛΠ, και θα απευθύνεται απευθείας στον νέο πρόεδρο, Yu Zenggang.
Παράλληλα, στο Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας, που είναι προγραμματισμένο για σήμερα, θα συζητηθεί η πρόοδος του έργου ανάπτυξης νέας βάσης κρουαζιέρας. Τα ζητήματα που προβληματίζουν είναι δύο.
Το ένα αφορά τα χρονοδιαγράμματα, αφού μέχρι το τέλος του 2023 θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το έργο προκειμένου να υπάρξει χρηματοδότηση ύψους άνω των 100 εκατ. ευρώ από ευρωπαϊκά κονδύλια, και το άλλο έχει να κάνει με το ότι για το έργο υπάρχει μόνο μία προσφορά, κάτι που έχει ενοχλήσει, όπως λένε οι πληροφορίες, το Πεκίνο.
Η συνάντηση
Οι θέσεις αλλά και η στάση που κράτησε ο ΟΛΠ τα τελευταία χρόνια προκάλεσαν ποικίλες αντιδράσεις ανάμεσα στους άμεσα ή και έμμεσα εμπλεκόμενους με το λιμάνι. Αν εξαιρέσει κανείς τη λειτουργία του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων, για την οποία έχουν όλοι, τουλάχιστον, έναν καλό λόγο να πουν, η πλειονότητα των χρηστών του λιμανιού εκφράζει είτε δημόσια είτε ιδιωτικά τους προβληματισμούς της.
Οι μεγαλύτερες αντιδράσεις προήλθαν τα τελευταία χρόνια από τον χώρο της ναυπηγοεπισκευής. Από τη μια η πρόθεση του ΟΛΠ να δημιουργήσει ναυπηγείο, από την άλλη η προσπάθεια δημιουργίας μητρώου ναυπηγοεπισκευαστικών επιχειρήσεων από τον Οργανισμό, αλλά και τα σχέδια ανάπτυξης άλλων υπηρεσιών σε χώρους που σήμερα εξυπηρετούν τη ΝΕΖ, προκάλεσαν σφοδρές αντιδράσεις από τους επιχειρηματίες της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στη συζήτηση του επενδυτικού σχεδίου του ΟΛΠ στο υπουργείο Ναυτιλίας, πριν από μερικούς μήνες, είχε σχηματιστεί ένα κομβόι φορτηγών οχημάτων που έκλεινε την είσοδο του υπουργείου για αρκετές ημέρες. Την ίδια μέρα, λίγες ώρες αργότερα, η Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων αποφάσιζε να μην εγκρίνει την πρόταση της Cosco για επέκταση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων, εξέλιξη που σήμανε συναγερμό τόσο στην κινεζική πρεσβεία στην Αθήνα όσο και στο Πεκίνο.
«Έμαθε ελληνικά»
Οι φήμες θέλουν τον νέο διοικητικό ηγέτη του ΟΛΠ να ενημερώνεται κατ' ιδίαν για όλα τα τεκταινόμενα στο μεγάλο λιμάνι, από όλες τις πλευρές. «Έμαθε ελληνικά», όπως έλεγαν άνθρωποι που κινούνται στον Πειραιά, κάτι που αποτελούσε και «αίτημα» χρηστών του λιμανιού.
Όταν ήταν έτοιμος κάλεσε τους ναυπηγοεπισκευαστές σε συνάντηση στον Πειραιά. Όχι όμως στο Μέγαρο του ΟΛΠ, αλλά απέναντι στην ακτή Μιαούλη, στη Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιά, έχοντας θέα το μεγάλο λιμάνι.
Στη συνάντηση, στην οποία ήταν παρών και ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης, συμμετείχαν εκπρόσωποι από όλους τους χώρους του κλάδου, ενώ από πλευράς ΟΛΠ ήταν ο κ. Yu Zenggang, δύο ακόμα Κινέζοι, στελέχη της διοίκησης, ενώ ελληνικό χρώμα στην εκπροσώπηση του ΟΛΠ έδινε ο κ. Θανάσης Λιάγκος και η κ. Θοδώρα Ρήγα, υπεύθυνη του εμπορικού τμήματος του ΟΛΠ.
Το μήνυμα που έστειλε ο νέος πρόεδρος του ΟΛΠ ήταν σαφές: «Δεν είμαστε εδώ για να σας πάρουμε τις δουλειές. Θα κάνουμε επενδύσεις θα προσελκύσουμε πλοία από άλλες χώρες για επισκευές, εσείς θα κάνετε τις δουλειές, αλλά θα πρέπει να είστε ανταγωνιστικοί και ποιοτικοί».
Αυτό είπε, σε ελεύθερη μετάφραση, ο κ. Zenggang, όπως το μετέφεραν στη «Ν» άνθρωποι που παρευρέθηκαν στη συνάντηση. Οι ναυπηγοεπισκευαστές, σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν», έμειναν ευχαριστημένοι, αν και διατηρούν τις επιφυλάξεις τους, διότι, όπως υποστηρίζουν, η κινεζική διοίκηση του ΟΛΠ έχει κάνει πολλές φορές ένα βήμα εμπρός και δύο πίσω.
Όλα ανοιχτά για τη νέα βάση της κρουαζιέρας
Ένα από τα πλέον πολυδάπανα και σύνθετα έργα του επενδυτικού σχεδιασμού της Cosco για το λιμάνι του Πειραιά είναι η νέα βάση κρουαζιέρας, το κόστος της οποίας ανέρχεται σε περισσότερα από 100 εκατομμύρια ευρώ.
Το πρόγραμμα αυτό είναι χρηματοδοτούμενο από ευρωπαϊκά κονδύλια σε ποσοστό 95%, ενώ ο ΟΛΠ υπέγραψε πρόσφατα και δανειακή σύμβαση για το ίδιο έργο με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Ωστόσο μάλλον φαίνεται ότι δεν είναι όλα ρόδινα. Από τη μια υπάρχει μια ανησυχία γιατί το χρονοδιάγραμμα πλέον είναι στενό, αφού το έργο πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2023, προκειμένου να καταστεί εφικτή η χρηματοδότηση.
Από την άλλη, πληροφορίες αναφέρουν ότι έχει εκφραστεί προβληματισμός για το γεγονός ότι υπάρχει μόνο μία ενεργή προσφορά.
Από την άλλη, πληροφορίες αναφέρουν ότι έχει εκφραστεί προβληματισμός για το γεγονός ότι υπάρχει μόνο μία ενεργή προσφορά.
Τέσσερις κατασκευαστικές εταιρείες δεν είχαν δικαίωμα συμμετοχής στον διαγωνισμό, ενώ ακόμα τέσσερις δεν κατέθεσαν προσφορά εξαιτίας των προβλέψεων που είχε η σύμβαση.
Κατασκευαστικοί όμιλοι
Όπως επεσήμαναν στη «Ν» κύκλοι του μεγάλου λιμανιού, ο όρος που απέτρεψε κατασκευαστικούς ομίλους να συμμετέχουν στον διαγωνισμό είναι η πρόβλεψη για τελική προσφορά, η οποία δεν δύναται να αναπροσαρμοστεί για κανέναν λόγο στο μέλλον.
Πληροφορίες αναφέρουν επίσης ότι στα κεντρικά της Cosco στην Κίνα υπάρχει η σκέψη να επαναληφθεί ο διαγωνισμός, ενώ άλλες πληροφορίες, που όμως δεν επιβεβαιώνονται από πλευράς κύκλων της διοίκησης του λιμανιού, ανέφεραν ότι ο πρόεδρος του ΟΛΠ, ανάμεσα σε άλλους που συνάντησε, είχε και ένα πολύ πρωινό ραντεβού με εκπροσώπους ελληνικών κατασκευαστικών εταιρειών.