Οι γαλάζιες πινακίδες με τα ...
χαρακτηριστικά αρχικά «Δ.Σ.» ή «Ξ.Α.», ενδείξεις οι οποίες παραπέμπουν στο Διπλωματικό Σώμα και τα οχήματα που χρησιμοποιούν οι εκπρόσωποι ξένων αντιπροσωπειών στην Ελλάδα, έχουν ελαττωθεί αρκετά τα τελευταία δύο χρόνια και –όπως όλα δείχνουν– ο αριθμός αυτός θα μειωθεί κι άλλο.
Αιτία γι’ αυτή την κατάσταση δεν είναι, βεβαίως, η μείωση των διπλωματικών αντιπροσωπειών. Αντιθέτως, η ελληνική κρίση τα τελευταία χρόνια έχει προσθέσει αρκετή δουλειά σε όσους πια υπηρετούν στο –σε γενικές γραμμές– νωχελικό, διπλωματικά, πόστο των Αθηνών.
Η χρήση των διπλωματικών πινακίδων έχει ελαττωθεί διότι ολοένα και περισσότερες αντιπροσωπείες, υπό τον φόβο τρομοκρατικού χτυπήματος, αποφασίζουν να κινηθούν με οχήματα τα οποία είναι ταξινομημένα με συμβατικούς αριθμούς κυκλοφορίας, όπως όλα τα υπόλοιπα Ιδιωτικής Χρήσης αυτοκίνητα της χώρας.
Οι αποστολές κινούνται με αυτοκίνητα τα οποία είναι εφοδιασμένα με τα απαραίτητα χαρτιά που αποδεικνύουν ότι σε αυτά επιβαίνουν διπλωμάτες, προκειμένου να διευκολύνεται και το έργο των αστυνομικών ή άλλων Αρχών, εφόσον αυτό χρειαστεί.
Η χρήση «διπλωματικών» Ι.Χ. ξεκίνησε πριν από λίγα χρόνια από διπλωματικές αποστολές που γίνονταν τακτικά στόχος επιθέσεων. Σχεδόν πάντα στόχος αυτών των αποστολών ήταν τα αυτοκίνητα, τα οποία υφίσταντο υλικές ζημιές, ωστόσο ο φόβος για τη ζωή του διπλωματικού προσωπικού οδήγησε στην αναζήτηση άλλων λύσεων μετακίνησης.
Το πλέον ενδεικτικό παράδειγμα είναι εκείνο της πρεσβείας της Τουρκίας στην Αθήνα, που ήδη προ αρκετών ετών άρχισε να χρησιμοποιεί οχήματα με πινακίδες δίχως τη διάκριση «Δ.Σ.» ή (Διπλωματικό Σώμα) ή «Ξ.Α.» (Ξένη Αποστολή).
Οχήματα της πρεσβείας γίνονταν συχνά στόχος εμπρηστικών επιθέσεων ή ζημιών που προκαλούνταν από μπογιές ή πέτρες, κυρίως σε περιόδους διαδηλώσεων προς την περιοχή. Η τουρκική πρεσβεία βρίσκεται πολύ κοντά στο Μέγαρο Μαξίμου και το Προεδρικό Μέγαρο και συχνά γινόταν στόχος από πάσης φύσεως ταραξίες.
Kαι άλλες στη σειρά...
Την ίδια πρακτική, για διαφορετικούς λόγους, εφαρμόζουν πλέον και άλλες πρεσβείες, κυρίως ευρωπαϊκών χωρών οι οποίες έχουν υποστεί τα σοβαρότερα πλήγματα της ακραίας ισλαμιστικής τρομοκρατίας τα τελευταία χρόνια. Διπλωμάτες και διοικητικό προσωπικό των πρεσβειών της Γαλλίας και της Γερμανίας ήδη μετακινούνται δίχως οχήματα με διπλωματικές πινακίδες, ενώ αντίστοιχα έχουν οργανωθεί και οι αντιπροσωπείες μικρότερων ευρωπαϊκών χωρών, όπως η Ολλανδία.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η συγκεκριμένη πρακτική έχει διευρυνθεί έπειτα από σχετικές οδηγίες που έλαβαν οι πρεσβείες από τις πρωτεύουσες των χωρών που εκπροσωπούν, κυρίως λόγω των ειδοποιήσεων που προέρχονται από τις υπηρεσίες ασφαλείας. Αν και η Ελλάδα θεωρείται στόχος χαμηλής σημασίας για την ισλαμιστική τρομοκρατία, δεν συμβαίνει το ίδιο για τις διπλωματικές αποστολές των ευρωπαϊκών χωρών που εκπροσωπούνται στην Αθήνα.
Βάσει αυτών των σεναρίων, υφίσταται ο φόβος ότι σε περίπτωση εξασθένησης του Ισλαμικού Κράτους ή των «μοναχικών λύκων» που συνδέονται με αυτό, οι τρομοκράτες θα αναζητήσουν συμβολικούς στόχους οι οποίοι βρίσκονται σε θεωρητικά λιγότερο καλά φυλασσόμενα σημεία.
Παρότι οι εκτιμήσεις των Ευρωπαίων δεν είναι ανησυχητικές για τις ελληνικές αρχές ασφαλείας, πρέπει να σημειωθεί ότι αυτές δεν είναι σε θέση να διασφαλίσουν οτιδήποτε, ειδικά όταν έχει να κάνει με τρομοκρατικό χτύπημα.
Να σημειωθεί ότι οι πρεσβείες ευρωπαϊκών χωρών που βρίσκονται και σε άλλες χώρες, π.χ. στην Ανατολική Ευρώπη, έχουν λάβει οδηγίες για μείωση της έκθεσης του προσωπικού τους σε κινδύνους, περιλαμβανομένων και εκείνων που πιθανώς προκύπτουν από την εμφανή σηματοδότηση των διπλωματικών οχημάτων.