Πανελλαδικές: Τι καθορίζει τις φετινές βάσεις


Τα Μαθηματικά και οι ...

αυξομειώσεις της ζήτησης και του αριθμού των θέσεων σε διάφορες σχολές βάζουν το στίγμα τους στην πορεία των βάσεων εισαγωγής ανά επιστημονικό πεδίο. 
Ενδεικτικά, οι κακές επιδόσεις στα Μαθηματικά Προσανατολισμού ευθύνονται για την πτώση στα πολυτεχνεία και στα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας για εκείνη στα οικονομικά τμήματα. Την ίδια στιγμή, η μείωση των θέσεων δεν αποκλείεται να προκαλέσει οριακή άνοδο των βάσεων εισαγωγής στις ιατρικές σχολές, ενώ η εκτίναξη της ζήτησης θα πυροδοτήσει άνοδο των βάσεων στα παιδαγωγικά τμήματα ύστερα από την περυσινή καταβαράθρωσή τους.
Ειδικότερα, μετά την ανακοίνωση των βαθμών των υποψηφίων την περασμένη Παρασκευή, χθες το υπουργείο Παιδείας δημοσιοποίησε τα στατιστικά στοιχεία των επιδόσεων των φετινών υποψηφίων. Στις εξετάσεις των Γενικών Λυκείων και ειδικά στο κοινό μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας Γενικής Παιδείας προσήλθαν 81.515 υποψήφιοι και στα Μαθηματικά των Επαγγελματικών Λυκείων 13.141 υποψήφιοι. 
Από τις επιδόσεις της μεγάλης κατηγορίας των υποψηφίων, των Γενικών Λυκείων, προκύπτουν βάσεις εισαγωγής διαφορετικών ταχυτήτων ακόμη και μεταξύ σχολών του ίδιου πεδίου, ενώ γενική είναι η εικόνα ότι οι βαθμοί κάτω από τη βάση αυξήθηκαν στην πλειονότητα των μαθημάτων (στα 12 από τα 18 ανά επιστημονικό προσανατολισμό).
Συγκεκριμένα, με βάση τις παρατηρήσεις των εκπαιδευτικών Στράτου Στρατηγάκη και Γιώργου Χατζητέγα που μίλησαν στην «Κ», ανά επιστημονικό πεδίο προκύπτουν τα ακόλουθα:
• 1ο, Aνθρωπιστικών, Nομικών και Kοινωνικών Επιστημών: Τα ποσοστά των αριστούχων παρέμειναν τα ίδια σε σχέση με πέρυσι, ωστόσο φέτος στις ανθρωπιστικές σπουδές εξετάστηκαν περισσότεροι υποψήφιοι, διεκδικώντας μικρότερο αριθμό θέσεων. 
Επίσης, οι άριστες επιδόσεις στην Ιστορία, δεύτερο μάθημα βαρύτητας, αυξήθηκαν, «δείχνοντας» πως οι βάσεις των περιζήτητων σχολών θα μείνουν στα ίδια επίπεδα χωρίς να αποκλείεται και ελαφρά αύξηση σε υψηλόβαθμες σχολές όπως οι νομικές. Ενδεικτικά, η Νομική Αθηνών πέρυσι ήταν στα 18.229 μόρια. Το κατώφλι του πεδίου θα κινηθεί πέριξ των 11.000 μορίων.
• 2ο, Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών (πολυτεχνεία, φυσικομαθηματικές κ.λπ.): Τα θέματα στα Μαθηματικά Προσανατολισμού δυσκόλεψαν ιδιαίτερα τους φετινούς υποψηφίους όπως φάνηκε και από τη μείωση των γραπτών που βαθμολογήθηκαν πάνω από 19 (από 2,81% πέρυσι σε 1,96% φέτος). Στο ίδιο μάθημα τα γραπτά κάτω από τη βάση αυξήθηκαν κατά δέκα ποσοστιαίες μονάδες (από 46,76% σε 56,25%). 
Οι επιδόσεις αυτές επιβεβαιώνουν την πρόβλεψη για πτώση που θα ξεκινήσει από τα περίπου 300 μόρια για τις σχολές των κεντρικών ΑΕΙ και θα διευρύνεται ακόμη και πάνω από τα 1.000 μόρια για τις σχολές των περιφερειακών ΑΕΙ και ΤΕΙ. Το κατώφλι του πεδίου θα κινηθεί στα περυσινά επίπεδα, των 6.000 μονάδων.
• 3ο, Υγείας: Στη Βιολογία Προσανατολισμού το ποσοστό των γραπτών πάνω από 19 αυξήθηκε ελάχιστα (από 9,38% σε 9,67%), αλλά περιορίστηκαν σημαντικά τα ποσοστά μεταξύ 18 και 19 (από 13,27% σε 9,81%). Οι επιδόσεις αυτές θα «έδειχναν» πτώση στις Ιατρικές, εάν δεν υπήρχε η μείωση –κατά 110– των συνολικών θέσεων στις ιατρικές σχολές της χώρας. 
Ενδεικτικά, πάνω από 19 έγραψαν 1.439 άτομα και οι προσφερόμενες θέσεις στις ιατρικές είναι 900. Ο συνδυασμός των δύο παραγόντων αναμένεται να διατηρήσει τις υψηλόβαθμες και μεσαίες βάσεις του πεδίου στα ίδια επίπεδα. Πτωτικά θα κινηθούν οι επιδόσεις στα ΤΕΙ του πεδίου, με το «κατώφλι» στα 11.000 μόρια.
• 4ο, Εκπαίδευσης: Ο υπερδιπλασιασμός των υποψηφίων σε σύγκριση με πέρυσι, από 8.500 σε 17.500, θα προκαλέσει μεγάλη αύξηση των βάσεων εισαγωγής στα παιδαγωγικά τμήματα, η οποία δεν αποκλείεται να ξεπεράσει τα 1.000 μόρια, μετά την περυσινή πτώση τους κάτω από τα 10.000 μόρια. Το 2016 η χαμηλότερη βάση ήταν στο Παιδαγωγικό Ρόδου, 9.887 μόρια.
• 5ο, Οικονομίας-Πληροφορικής: Η αποτυχία στα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας και στις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας θα πιέσουν έντονα τις βάσεις εισαγωγής έως και κατά 1.000 μόρια. Μάλιστα, υπάρχει εκτίμηση ότι μπορεί να εισαχθεί σε περιφερειακή σχολή υποψήφιος με μέσον όρο κάτω από τη βάση.
Τέλος, χθες, ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου ανέφερε ότι εντός του καλοκαιριού και πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς θα έχει ψηφιστεί και το νέο σύστημα εισαγωγής για τους μαθητές που θα φοιτήσουν φέτος στην Α΄ Λυκείου.
Εισαγωγή στα Παιδαγωγικά χωρίς Μαθηματικά
«Κόβονται» τα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας από εξεταζόμενο μάθημα για την εισαγωγή στα παιδαγωγικά τμήματα των ΑΕΙ. Πρόκειται για μία ακόμη αλλαγή στο σύστημα των εξετάσεων, η οποία θα εφαρμοστεί από τους υποψηφίους του 2018. Από την άλλη, το υπουργείο Παιδείας έχει προαναγγείλει μία ακόμη αλλαγή, ριζική αυτή τη φορά, του συστήματος, με πρώτη χρονιά εφαρμογής το 2020.
Ειδικότερα, με ρύθμιση που έχει περιληφθεί στο νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ, καταργείται το 4ο πεδίο των επιστημών εκπαίδευσης και στο εξής τα τμήματα που κατατάσσονταν στο πεδίο θα εντάσσονται σε όλα τα υπόλοιπα πεδία. Αυτό, σύμφωνα με το υπουργείο, «θα διευκολύνει την προσέλκυση υποψηφίων υψηλού επιπέδου στις επιστήμες της αγωγής». Επίσης, η απόφαση αυτή θα μειώσει τον αριθμό των προς εξέταση μαθημάτων.
Στη ρύθμιση αντέδρασε η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία (ΕΜΕ), μιλώντας για «υποβάθμιση της μαθηματικής εκπαίδευσης και περιθωριοποίηση της βαρύτητας των σχετικών μαθημάτων στο σχολείο και στα προσόντα των υποψηφίων που διαγωνίζονται για τη συνέχιση των σπουδών τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση». 
Και προσθέτει ότι «με αυξημένη ανησυχία παρατηρούμε ότι οι επιστήμες εκπαίδευσης αφενός δεν περιλαμβάνονται σε έναν ενιαίο πολυμεταβλητό σχεδιασμό με την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (καθηγητικές σχολές), αφετέρου ότι η μαθηματική ικανότητα εξορίζεται από το ακαδημαϊκό προφίλ των υποψηφίων για σπουδές με προοπτική απασχόλησης στην προσχολική και πρωτοβάθμια εκπαίδευση». 
«Ας αποφύγει το υπουργείο την επανάληψη των λαθών του παραγοντισμού και των υποκειμενισμών που αναπαράγουν μια περιθωριακή εικόνα της ελληνικής εκπαίδευσης», λέει σε άλλο σημείο η ΕΜΕ.
Οι μαθηματικοί εκτιμούν ότι με την απόφαση οι υποψήφιοι των ανθρωπιστικών σπουδών που θα εισαχθούν από το 2018 στα παιδαγωγικά τμήματα, καθώς δεν έχουν κλίση στα μαθηματικά, θα αντιμετωπίσουν προβλήματα στη διδασκαλία του μαθήματος όταν βρεθούν στην τάξη των δημοτικών σχολείων. 
Από την άλλη, η κατάργηση των Μαθηματικών Γενικής Παιδείας θα περιορίσει το έργο των μαθηματικών σε λύκεια και φροντιστήρια, και κατ’ επέκταση θα κλονίσει την εργασιακή τους θέση.