Πλημμελής συντήρηση...
γηρασμένος στόλος, ελλείψεις προσωπικού, αδυναμία προμήθειας ανταλλακτικών συνθέτουν την εικόνα των ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες), η οποία σηκώνει το μεγαλύτερο βάρος των μετακινήσεων της πρωτεύουσας. Μόνο το 2015, τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ των ΟΣΥ εξυπηρέτησαν πάνω από 351 εκατ. μετακινήσεις, με στόλο ο οποίος παραπαίει και ανθρώπινο δυναμικό το οποίο έχει ξεπεράσει τα όρια των αντοχών του, καθώς δεν επαρκεί για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών.
Αποτέλεσμα είναι η μείωση του συγκοινωνιακού έργου κατά περίπου 24% την τελευταία τριετία, ενώ η αδυναμία συντήρησης του στόλου οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια τα οχήματα στα αζήτητα και την εταιρεία στο χείλος του γκρεμού.
Πριν από λίγες ημέρες, ο υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης προανήγγειλε την προμήθεια 500 νέων λεωφορείων με στόχο την αναβάθμιση του στόλου της εταιρείας. Πρόκειται για μια ανάσα, στην περίπτωση που η εξαγγελία λάβει σάρκα και οστά, την οποία όμως θα απολαύσουν όχι σήμερα αλλά ύστερα από αρκετά χρόνια οι επιβάτες της πρωτεύουσας, λόγω της φύσης των δημοσίων διαγωνισμών.
Η σημερινή κατάσταση του στόλου κρίνεται ιδιαίτερα ανησυχητική, με το μέσο όρο ηλικίας των οχημάτων των ΟΣΥ να διαμορφώνεται στα 13 έτη περίπου. Τα 2.031 θερμικά λεωφορεία που είχαν στα αμαξοστάσιά τους οι ΟΣΥ στα τέλη του 2015 μετρούν 12,8 έτη κατά μέσον όρο, ενώ η ηλικία των 356 ηλεκτροκίνητων τρόλεϊ διαμορφώνεται στα 13,8 χρόνια, σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης πεπραγμένων των ΟΣΥ. Το παλαιότερο όχημα που διαθέτουν οι ΟΣΥ σήμερα αποκτήθηκε το 1993, ενώ το νεότερο το 2011. Τα στοιχεία θέλουν την πλειονότητα των οχημάτων να είναι παλαιάς τεχνολογίας, καθώς το 43,1% των λεωφορείων είναι τεχνολογίας EURO II (χρονολογούνται μεταξύ 1998 και 2002), ενώ το 19,8% είναι EURO III (μεταξύ 2004 και 2005).
Αναλυτικά οι ΟΣΥ διαθέτουν:
• 230 λεωφορεία πετρελαίου EURO I (1993-94 και 1996).
• 876 λεωφορεία πετρελαίου και φυσικού αερίου τεχνολογίας EURO ΙΙ (1998-2002).
• 401 λεωφορεία πετρελαίου και φυσικού αερίου τεχνολογίας EURO ΙΙΙ (2004-2005.
• 220 λεωφορεία πετρελαίου τεχνολογίας EURO ΙV (2009).
• 100 λεωφορεία πετρελαίου τεχνολογίας EURO V (2009-2010).
• 4 διώροφα λεωφορεία πετρελαίου τεχνολογίας EURO V (2011), τα οποία όμως δεν κυκλοφορούν.
• 200 λεωφορεία φυσικού αερίου νέας τεχνολογίας EEV (Enhanced Environmentally friendly Vehicles) (2010).
Από το σύνολο των 876 οχημάτων τεχνολογίας EURO II, τα 290 οχήματα είναι φυσικού αερίου, ενώ από τα 401 οχήματα τεχνολογίας EURO III, τα 120 είναι φυσικού αερίου. Συνολικά, 610 οχήματα των ΟΣΥ κινούνται με φυσικό αέριο.
Σε αντίστοιχη κατάσταση βρίσκεται και ο στόλος των τρόλεϊ:
• 214 οχήματα (χρονολογίας 1999-2000).
• 91 οχήματα (2003-2004).
• 51 οχήματα (2004).
Σήμερα, υπολογίζεται ότι τουλάχιστον 500 λεωφορεία παραμένουν παροπλισμένα στα αμαξοστάσια, ενώ το 50% των ελαστικών των λεωφορείων και τρόλεϊ είναι ληγμένο, με αποτέλεσμα να αντικαθίστανται από ελαστικά ακινητοποιημένων λεωφορείων, τα οποία βρίσκονται στα αμαξοστάσια και δεν μπορούν να επιδιορθωθούν.
Στον επιβαρυμένο ηλικιακά στόλο έρχονται να προστεθούν οι σημαντικές ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό. Οι ελλείψεις σε προσωπικό έχουν εξαφανίσει τη μία από τις τρεις βάρδιες που απαιτούνται καθημερινά για την κυκλοφορία των οχημάτων, όπως εξηγούν οι εργαζόμενοι, στοιχείο το οποίο δεν διαψεύδεται από τη διοίκηση. Από τις 12.000 βάρδιες που εκτελούνταν το 2013, αυτές δεν υπερέβαιναν τις 10.000 το 2015. Η αδυναμία των ΟΣΥ να προμηθευτεί ανταλλακτικά λόγω έλλειψης πόρων (τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς προμηθευτές ξεπερνούν τα 40 εκατ. ευρώ) οδηγεί μεγάλο αριθμό οχημάτων σε ακινησία. Οι εργαζόμενοι επισημαίνουν ότι δεν είναι δυνατή η κυκλοφορία περισσοτέρων από 1.300 λεωφορείων, καθώς δεν επαρκεί τόσο ο υφιστάμενος αριθμός οδηγών όσο και λεωφορείων.
Πριν από λίγες ημέρες, ο υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης προανήγγειλε την προμήθεια 500 νέων λεωφορείων με στόχο την αναβάθμιση του στόλου της εταιρείας. Πρόκειται για μια ανάσα, στην περίπτωση που η εξαγγελία λάβει σάρκα και οστά, την οποία όμως θα απολαύσουν όχι σήμερα αλλά ύστερα από αρκετά χρόνια οι επιβάτες της πρωτεύουσας, λόγω της φύσης των δημοσίων διαγωνισμών.
Η σημερινή κατάσταση του στόλου κρίνεται ιδιαίτερα ανησυχητική, με το μέσο όρο ηλικίας των οχημάτων των ΟΣΥ να διαμορφώνεται στα 13 έτη περίπου. Τα 2.031 θερμικά λεωφορεία που είχαν στα αμαξοστάσιά τους οι ΟΣΥ στα τέλη του 2015 μετρούν 12,8 έτη κατά μέσον όρο, ενώ η ηλικία των 356 ηλεκτροκίνητων τρόλεϊ διαμορφώνεται στα 13,8 χρόνια, σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης πεπραγμένων των ΟΣΥ. Το παλαιότερο όχημα που διαθέτουν οι ΟΣΥ σήμερα αποκτήθηκε το 1993, ενώ το νεότερο το 2011. Τα στοιχεία θέλουν την πλειονότητα των οχημάτων να είναι παλαιάς τεχνολογίας, καθώς το 43,1% των λεωφορείων είναι τεχνολογίας EURO II (χρονολογούνται μεταξύ 1998 και 2002), ενώ το 19,8% είναι EURO III (μεταξύ 2004 και 2005).
Αναλυτικά οι ΟΣΥ διαθέτουν:
• 230 λεωφορεία πετρελαίου EURO I (1993-94 και 1996).
• 876 λεωφορεία πετρελαίου και φυσικού αερίου τεχνολογίας EURO ΙΙ (1998-2002).
• 401 λεωφορεία πετρελαίου και φυσικού αερίου τεχνολογίας EURO ΙΙΙ (2004-2005.
• 220 λεωφορεία πετρελαίου τεχνολογίας EURO ΙV (2009).
• 100 λεωφορεία πετρελαίου τεχνολογίας EURO V (2009-2010).
• 4 διώροφα λεωφορεία πετρελαίου τεχνολογίας EURO V (2011), τα οποία όμως δεν κυκλοφορούν.
• 200 λεωφορεία φυσικού αερίου νέας τεχνολογίας EEV (Enhanced Environmentally friendly Vehicles) (2010).
Από το σύνολο των 876 οχημάτων τεχνολογίας EURO II, τα 290 οχήματα είναι φυσικού αερίου, ενώ από τα 401 οχήματα τεχνολογίας EURO III, τα 120 είναι φυσικού αερίου. Συνολικά, 610 οχήματα των ΟΣΥ κινούνται με φυσικό αέριο.
Σε αντίστοιχη κατάσταση βρίσκεται και ο στόλος των τρόλεϊ:
• 214 οχήματα (χρονολογίας 1999-2000).
• 91 οχήματα (2003-2004).
• 51 οχήματα (2004).
Σήμερα, υπολογίζεται ότι τουλάχιστον 500 λεωφορεία παραμένουν παροπλισμένα στα αμαξοστάσια, ενώ το 50% των ελαστικών των λεωφορείων και τρόλεϊ είναι ληγμένο, με αποτέλεσμα να αντικαθίστανται από ελαστικά ακινητοποιημένων λεωφορείων, τα οποία βρίσκονται στα αμαξοστάσια και δεν μπορούν να επιδιορθωθούν.
Στον επιβαρυμένο ηλικιακά στόλο έρχονται να προστεθούν οι σημαντικές ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό. Οι ελλείψεις σε προσωπικό έχουν εξαφανίσει τη μία από τις τρεις βάρδιες που απαιτούνται καθημερινά για την κυκλοφορία των οχημάτων, όπως εξηγούν οι εργαζόμενοι, στοιχείο το οποίο δεν διαψεύδεται από τη διοίκηση. Από τις 12.000 βάρδιες που εκτελούνταν το 2013, αυτές δεν υπερέβαιναν τις 10.000 το 2015. Η αδυναμία των ΟΣΥ να προμηθευτεί ανταλλακτικά λόγω έλλειψης πόρων (τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς προμηθευτές ξεπερνούν τα 40 εκατ. ευρώ) οδηγεί μεγάλο αριθμό οχημάτων σε ακινησία. Οι εργαζόμενοι επισημαίνουν ότι δεν είναι δυνατή η κυκλοφορία περισσοτέρων από 1.300 λεωφορείων, καθώς δεν επαρκεί τόσο ο υφιστάμενος αριθμός οδηγών όσο και λεωφορείων.
Μειωμένο συγκοινωνιακό έργο
Ενδεικτικό της ολοένα επιδεινούμενης κατάστασης των λεωφορείων και τρόλεϊ της πρωτεύουσας είναι τα στοιχεία συγκοινωνιακού έργου που δείχνουν ότι η εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού χειροτερεύει συνεχώς. Συνολικά χάθηκε, λόγω έλλειψης οδηγών, το 10% των δρομολογίων σε σχέση με πέρυσι, όπως αυτά καταγράφονται στην έκθεση πεπραγμένων των ΟΣΥ του 2015. Πέρυσι δεν εκτελέστηκαν, παρά το γεγονός ότι είχαν προγραμματιστεί, συνολικά 251.409 δρομολόγια έναντι 228.516 που χάθηκαν το 2014 λόγω έλλειψης οδηγών.
Τα οχηματοχιλιόμετρα που διανύθηκαν καταγράφηκαν μειωμένα κατά 5,1% (89,2 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα το 2015 έναντι 93,97 εκατ. το 2015), ενώ εκτελέστηκαν 1,2% λιγότερα οχηματοχιλιόμετρα δρομολογίων (πρόκειται για τη σχέση χιλιομέτρων και δρομολογίων και όχι απλώς τα διανυόμενα χιλιόμετρα). Η μείωση των δρομολογίων περιόρισε και τις μετακινήσεις των λεωφορείων χωρίς επιβάτες κατά 9,5% (μείωση κενών οχηματοχιλιομέτρων). Τα δρομολόγια που προγραμματίστηκαν ήταν μειωμένα κατά 3,3% σε σχέση με το 2014, καθώς διαμορφώθηκαν στα 4,1 εκατ., έναντι 4,22 εκατ.
Το 2014 εκτελέστηκε το 93,7% των προγραμματισμένων δρομολογίων, επίδοση που περιορίστηκε στο 92,7% το 2015. Η συνολική επιβατική κίνηση καταγράφηκε μειωμένη κατά 4,4% το 2015, με τις επιβιβάσεις να διαμορφώνονται σε 352,116 εκατ. έναντι 368,191 εκατ. το 2014. Στα θετικά της περιορισμένης κυκλοφορίας οχημάτων των ΟΣΥ συγκαταλέγεται και η μείωση των ατυχημάτων κατά 0,9% – το 2014 σημειώθηκαν 4.237 ατυχήματα έναντι 4.199 το 2015.
Τα οχηματοχιλιόμετρα που διανύθηκαν καταγράφηκαν μειωμένα κατά 5,1% (89,2 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα το 2015 έναντι 93,97 εκατ. το 2015), ενώ εκτελέστηκαν 1,2% λιγότερα οχηματοχιλιόμετρα δρομολογίων (πρόκειται για τη σχέση χιλιομέτρων και δρομολογίων και όχι απλώς τα διανυόμενα χιλιόμετρα). Η μείωση των δρομολογίων περιόρισε και τις μετακινήσεις των λεωφορείων χωρίς επιβάτες κατά 9,5% (μείωση κενών οχηματοχιλιομέτρων). Τα δρομολόγια που προγραμματίστηκαν ήταν μειωμένα κατά 3,3% σε σχέση με το 2014, καθώς διαμορφώθηκαν στα 4,1 εκατ., έναντι 4,22 εκατ.
Το 2014 εκτελέστηκε το 93,7% των προγραμματισμένων δρομολογίων, επίδοση που περιορίστηκε στο 92,7% το 2015. Η συνολική επιβατική κίνηση καταγράφηκε μειωμένη κατά 4,4% το 2015, με τις επιβιβάσεις να διαμορφώνονται σε 352,116 εκατ. έναντι 368,191 εκατ. το 2014. Στα θετικά της περιορισμένης κυκλοφορίας οχημάτων των ΟΣΥ συγκαταλέγεται και η μείωση των ατυχημάτων κατά 0,9% – το 2014 σημειώθηκαν 4.237 ατυχήματα έναντι 4.199 το 2015.