αγοράς αποδεικνύει ότι μπορεί να συνυπάρχει ο τουρισμός και η πανδημία, υποστηρίζει με δηλώσεις του στη «Ν» ο δρ Γιώργος Σπανός, CEO της Domes Resorts, εκφράζοντας παράλληλα την αισιοδοξία του για μια καλύτερη εικόνα του ελληνικού τουρισμού το 2021.
Επίσης ο κ. Σπανός επισημαίνει ότι η πανδημία άλλαξε τη συμπεριφορά των τουριστών, ενώ δημιούργησε και νέες niche αγορές, όπως τους τουρίστες που συνδυάζουν εργασία από απόσταση και διακοπές.
Η Domes Resort, που πρόσφατα ανακοίνωσε την ανάληψη της διαχείρισης δύο νέων παραθαλάσσιων ξενοδοχειακών θερέτρων, των Grand Hotel στην Κέρκυρα και Zante Beach στη Ζάκυνθο -τα οποία αποτελούν μέρος του νεοαποκτηθέντος ελληνικού χαρτοφυλακίου της HIP, θυγατρικής της Blackstone-, λειτούργησε φέτος τρεις από τις τέσσερις μονάδες πέντε αστέρων που διέθετε στις αρχές του καλοκαιριού, καθώς αργότερα προστέθηκαν και οι δύο προαναφερόμενες σε Κέρκυρα και Ζάκυνθο.
Καλός ο Αύγουστος
Όπως εξηγεί ο κ. Σπανός, «ο Ιούλιος κινήθηκε χαμηλά, γεγονός όμως το οποίο ήταν αναμενόμενο. Το άνοιγμα όμως της αγοράς του Ηνωμένου Βασιλείου από τα μέσα Ιουλίου, σε συνδυασμό με την απόφαση του Ηνωμένου Βασιλείου να βάλει σε καραντίνα 14 ημερών την Ισπανία, έδωσαν μια πολύ μεγάλη ώθηση στις κρατήσεις του Αυγούστου, με αποτέλεσμα να έχουμε αποτελέσματα υψηλότερα των αναμενομένων για τον μήνα αυτό τόσο σε επίπεδα πληρότητας όσο και σε επίπεδα εσόδων, τηρουμένων πάντα των αναλογιών και των συνθηκών».
Έτσι ο Αύγουστος «έκλεισε με απώλειες στις πληρότητες της τάξης του 10%-15% σε σχέση με πέρσι, το οποίο το θεωρούμε ιδιαίτερα ικανοποιητικό», λέει ο κ. Σπανός. Στο σημείο αυτό να σημειωθεί ότι τα προηγούμενα χρόνια τον Αύγουστο οι πληρότητες στα ξενοδοχεία της Domes Resort έφταναν το 95%.
«Ο Σεπτέμβριος κινούνταν στα ίδια επίπεδα με τον Αύγουστο, όμως η εφαρμογή της καραντίνας για τους επισκέπτες από το Ηνωμένο Βασίλειο θα επηρεάσει τις μονάδες μας στην Κρήτη με μια επιπλέον μείωση της τάξης του 15% ή μεγαλύτερη», εκτιμά ο κ. Σπανός. Για τον Οκτώβριο ο ίδιος αναφέρει ότι «είναι νωρίς να κάνουμε οποιαδήποτε πρόβλεψη, σε αυτό το συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον».
Προχωρώντας όμως σε μια γενικότερη τοποθέτηση, υπογραμμίζει ότι καλώς άνοιξε η ελληνική τουριστική αγορά. «Τον Ιούνιο αν με ρωτούσατε δεν ήμασταν σίγουροι ότι έχουμε σεζόν, και όλοι θεωρούσαμε πιθανό να ανοίξουμε και σε σύντομο χρονικό διάστημα να αναγκαστούμε να κλείσουμε οριστικά και να πάμε για το 2021», αναφέρει και συνεχίζει: «Τελικά διαπιστώθηκε ότι μπορεί να συνυπάρχει τουρισμός και πανδημία».
Αισιοδοξία
Αναφορικά με την επόμενη χρονιά δηλώνει αισιόδοξος: «Κατά την προσωπική μου άποψη τα υγειονομικά δεδομένα θα βελτιωθούν για το 2021, είτε γιατί θα υπάρξει εμβόλιο, ή γιατί το μοριακό τεστ θα είναι πιο άμεσο και πιο οικονομικό, ή τέλος γιατί εστίες μετάδοσης που επιβεβαιωμένα επιβάρυναν τον αριθμό κρουσμάτων το φετινό καλοκαίρι θα ελεγχθούν αποτελεσματικότερα για το 2021. Άρα η πρόβλεψή μου για το 2021 είναι ότι τα χειροτέρα πέρασαν, και αναμένουμε μια χρονιά σημαντικά καλύτερη από τη φετινή».
Απαντώντας στην ερώτηση τι αλλαγές καταγράφονται στη συμπεριφορά των τουριστών λόγω πανδημίας, ο κ. Σπανός είναι πολύ αναλυτικός: «Σίγουρα βλέπουμε μια αυξητική τάση σε ξενοδοχεία που εντάσσονται σε διεθνή brands, γιατί οι επισκέπτες γνωρίζουν ότι τηρούνται τα πρωτόκολλα υγιεινής και ασφαλείας».
Επίσης επιλέγουν ξενοδοχεία «τα οποία διαθέτουν τύπους δωματίων που μπορεί να είναι πιο ιδιωτικά και απομονωμένα και με private facilities (βίλες, σουίτες και bungalows με πισίνα)». Σε ό,τι αφορά τον τρόπο που ταξιδεύουν, κινούνται αποκλειστικά «με private transfers, επιλέγουν συχνότερα premium airlines και business class για πιστότερη τήρηση των πρωτοκόλλων ασφάλειας και για να μειώσουν όσο γίνεται την παραμονή σε χώρους συνωστισμού», και επίσης παρατηρήθηκε «σημαντική αύξηση στις ιδιωτικές πτήσεις με βάση τα στοιχεία των αεροδρομίων και των εταιρειών private jetting».
Νέα τάση
Σχετικά με το πώς κινούνται μέσα στις μονάδες, ο κ. Σπανός παρατηρεί ότι καταγράφεται «αύξηση των ατομικών δραστηριοτήτων που έχουν να κάνουν με το Wellness και μπορούν να γίνουν σε εξωτερικούς χώρους (yoga, πεζοπορίες, ποδηλασία, personal training) αποφεύγοντας τους κλειστούς χώρους, καθώς και αύξηση του private yachting».
Ακόμη, ο κ. Σπανός καταγράφει μια νέα και ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα τάση, σημείο των καιρών, που είναι ο συνδυασμός εργασίας και διακοπών.
«Μια νέα τάση που παρατηρήθηκε είναι επισκέπτες που συνδύασαν διακοπές και εξ αποστάσεως εργασία», λέει ο διευθύνων σύμβουλος της Domes Resorts και συνεχίζει: «Η τάση αυτή θα μπορούσε να αποτελεί ένα niche market που θα αναπτυχθεί τα επόμενα χρόνια, μιας και η εξ αποστάσεως και οι πιο ευέλικτες συνθήκες εργασίας είναι κατά τη γνώμη μου μια τάση που ήρθε για να μείνει και πιθανά μεσοπρόθεσμα θα απαιτηθεί από τα ξενοδοχεία να προσαρμοστούν και σε αυτή την αγορά είτε προσφέροντας εξειδικευμένες business υπηρεσίες είτε προσαρμόζοντας τη λειτουργικότητα των δωματίων τους».
Αναφερόμενος στην εμπειρία της φετινής τουριστικής σεζόν, επισημαίνει ότι επιβεβαιώθηκε η άποψη ότι «το luxury segment είναι πιο resilient, έχει μεγαλύτερες αντοχές και μεγαλύτερη προσαρμοστικότητα».
Ο κ. Σπανός υπογραμμίζει ότι η χώρα μας «στρατηγικά πρέπει να ενισχύσει τη διείσδυση στους τουρίστες υψηλοτέρου εισοδήματος», καθώς ήδη, όπως αναγνωρίζει, έχουν γίνει πολλά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση.
Πλεονεκτήματα
«Νομίζω -λέει- ότι τα τελευταία χρόνια κινούμαστε δυναμικά προς αυτήν την κατεύθυνση. Καταρχήν έχει αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός των μονάδων πέντε αστέρων, και πολλές ανακαινίσεις ουσιαστικά είναι επανατοποθέτηση σε υψηλότερη κατηγορία.
Δεύτερον, τα international brands ενισχύουν την παρουσία τους στη χώρα, σε συνεργασία με local operators, το οποίο κατά τη γνώμη μου είναι ο πιο αποδοτικός τρόπος, γιατί συνδυάζονται διεθνή standards, παγκοσμίως αναγνωρίσιμα brands που εμπιστεύεται ο επισκέπτης και τοπική τεχνογνωσία καθώς και φιλοξενία με τη δική μας προσέγγιση και ταυτότητα.
Τέλος, γεγονότα όπως η συμφωνία με τη Fraport για την ανακαίνιση των αεροδρομίων, η δυναμική ανάπτυξη της Aegean Airlines ΑΡΑΙΓ+1,35% τα τελευταία χρόνια και το πολύ σημαντικό έργο που γίνεται από τη Marketing Greece για την προβολή της Ελλάδας βελτίωσαν σημαντικά τη διείσδυση στην αγορά των τουριστών υψηλότερου εισοδήματος».
Τέλος ο κ. Σπανός τονίζει ότι η χώρα πρέπει να αξιοποιήσει το momentum τής πολύ πειθαρχημένης και αποτελεσματικής διαχείρισης του υγειονομικού προβλήματος, που «άλλαξε τον τρόπο που μας βλέπουν στο εξωτερικό και στρατηγική στόχευση είναι η Ελλάδα από μόνη της να καθιερωθεί ως international brand για να γίνουμε λιγότεροι ευάλωτοι ως industry, λιγότερο εξαρτημένοι από συγκεκριμένες αγορές και να έχουμε μεγαλύτερη διείσδυση στα niche markets. Η προσπάθεια που έχει ξεκινήσει τα τελευταία χρόνια να συνεχιστεί σε ακόμα μεγαλύτερη ένταση».