Νόμιμο και συνταγματικό ...
κρίθηκε με γνωμοδότηση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας το προεδρικό διάταγμα για την επένδυση του Ελληνικού, γεγονός που ανοίγει το δρόμο για την υλοποίηση της, που αποτελεί από καιρό κομβικό σημείο της συμφωνίας με τους θεσμούς.
Το Ανώτατο Δικαστήριο με γνωμοδότηση 111 σελίδων έκρινε το σύνολο των έργων του Ελληνικού ως σύννομα και σύμφωνα με τις συνταγματικές διατάξεις περί προστασίας του περιβάλλοντος και των αρχαιολογικών χώρων, εγκρίνοντας την κατασκευή τους, τις πολεοδομικές, αρχιτεκτονικές και τις λοιπές ρυθμίσεις για την οικοδόμηση της τεράστιας αυτής έκτασης.
Με πρόεδρο τον Πρόεδρο του ΣτΕ Νίκο Σακελλαρίου και εισηγητή τον πάρεδρο Δημήτρη Βασιλειάδη, το ανώτατο δικαστήριο ενέκρινε το σύνολο των διατάξεων του προεδρικού διατάγματος για την ανέγερση όλων των εγκαταστάσεων στο Ελληνικό επικαλούμενο μεταξύ άλλων και λόγους δημοσίου συμφέροντος.
Ειδικά για την κατασκευή πολύ υψηλών κτιρίων (ουρανοξύστες) για τα όποια έχει γίνει πολύς λόγος, στη γνωμοδότηση του ΣτΕ αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι «οι παρεκκλίσεις από τις πάγιες πολεοδομικές διατάξεις ως προς τους όρους δόμησης και τη δυνατότητα κατασκευής υψηλών κτιρίων, δικαιολογούνται για την εξυπηρέτηση σκοπού δημοσίου συμφέροντος («έντονου» κατά τη διατύπωση του νόμου 4062/2012)».
Το δημόσιο συμφέρον συνίσταται κατά το ανώτατο δικαστήριο «στη δημιουργία μητροπολιτικού πόλου πολλαπλών λειτουργιών εθνικής εμβέλειας και διεθνούς αναφοράς, στην κατασκευή και συντήρηση μητροπολιτικού πάρκου πρασίνου και αναψυχής στην Αττική και στην ίδρυση μητροπολιτικού πόλου ανάπτυξης στην περιοχή, με πολλαπλούς ειδικότερους στόχους που αφορούν, μεταξύ άλλων, την αντιμετώπιση της οξείας οικονομική κρίσης, την ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας, την αύξηση της απασχόλησης και τη μείωση της ανεργίας, την καταπολέμηση της φτώχειας, την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής, τη μείωση του δημοσίου χρέους, την ανάδειξη της Αθήνας σε πολιτιστική μητρόπολη, σε τουριστικό πόλο διεθνούς ακτινοβολίας, σε σημαντικό κέντρο οικονομικής ανάπτυξης και επιχειρηματικότητας κ.ά. Συνεπώς μπορεί να επιτρέπεται η κατασκευή πολύ υψηλών κτιρίων ειδικής αρχιτεκτονικής σχεδίασης ή άλλων υψηλών κτιρίων πρωτότυπης αστικής ανάπτυξης ή και ειδικού κτιρίου εντός του μητροπολιτικού πάρκου πρασίνου και αναψυχής».
Οπως επισημαίνεται στη γνωμοδότηση, θα αυξηθεί ο ελεύθερος χώρος λόγω της αύξησης δόμησης προς τα πάνω: «με την ανέγερση υψηλών κτιρίων βελτιώνεται η ποιότητα ζωής λόγω της μείωσης της κάλυψης, της αύξησης ελεύθερου χώρου και πρασίνου και τη βελτίωση του φωτισμού και ηλιασμού».
Για τους αρχαιολογικούς χώρους, οι οποίοι θα είναι είναι επισκέψιμοι, προτρέπουν η προστασία τους και η συντήρησή τους, όπου κρίνεται αναγκαίο, να προηγείται «της ενάρξεως οποιουδήποτε τεχνικού έργου και να ολοκληρώνονται εντός ευλόγου χρόνου με γνώμονα την έγκαιρη υλοποίηση του έργου». Με αυτό το σκεπτικό η προστασία των αρχαιοτήτων και μνημείων και η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς διασφαλίζεται πλήρως με το εν λόγω σχέδιο διατάγματος.
Για τον Φαληρικό όρμο και τις αναπλάσεις, το ΣτΕ θεωρεί πως είναι νόμιμες: Πρόκειται για «ήπιες επεμβάσεις στην ακτή, την αναβάθμιση της παραλίας και τη δυνατότητα κατασκευής ενυδρείου, σε συνδυασμό άλλωστε και με την ευρύτερη ανάπλαση του Φαληρικού όρμου που έχει εγκριθεί».
Επιτρέπεται, συνεχίζει η γνωμοδότηση, «υπό την προϋπόθεση ότι τηρούνται το ποσοστό της μέγιστης επιτρεπόμενης δόμησης στο σύνολο του ακινήτου, η μέγιστη επιτρεπόμενη κάλυψη ανά περιοχές και οι λοιποί όροι που προβλέπει για τα πολεοδομικά μεγέθη και τους περιορισμούς δόμησης ο ν. 4062/2012, ο καθορισμός των επιμέρους ζωνών, ο τρόπος κατανομής των συντελεστών δόμησης εντός των περιοχών και ζωνών και η εν γένει διαμόρφωση των πολεοδομικών μεγεθών στις ίδιες περιοχές και ζώνες, ανήκει στην ευχέρεια του κανονιστικού νομοθέτη».