Τι προκάλεσε το ναυάγιο;


Δύο και πλέον ...

εβδομάδες έχουν περάσει από τη βύθιση του «Αγ. Ζώνη ΙΙ», χωρίς μέχρι σήμερα να έχει προκύψει κάποιο απτό συμπέρασμα για τα αίτια του ναυαγίου. 
Σε μια εποχή, που η πρόοδος της τεχνολογίας επιτρέπει την άμεση διαλεύκανση τέτοιων περιστατικών, ιδίως εκείνων που συμβαίνουν λίγα μέτρα από τις ακτές του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας, ουδείς υπεύθυνος σπεύδει να τοποθετηθεί για το ζήτημα, επιτρέποντας την καλλιέργεια σεναρίων.
Επειτα από σχετική έρευνα της «Κ» και με βάση τα σχετικά στοιχεία του MarineTraffic, που καταγράφει τις κινήσεις των πλοίων κάθε τύπου, σε παγκόσμιο επίπεδο, προκύπτει ότι το βράδυ του Σαββάτου προς Κυριακή 10 Σεπτεμβρίου, τα μόνα πλεούμενα που βρίσκονταν σε πολύ κοντινή απόσταση στο «Αγία Ζώνη ΙΙ», ήταν δύο ρυμουλκά, το «Ηφαιστος ΙΙ» και το «Karapiperis New Generation». 
Ασφαλώς, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να βρισκόταν σε εξέλιξη διαδικασία μετάγγισης πετρελαίου από το «Αγία Ζώνη ΙΙ» σε κάποιο τρίτο πλοίο, καθώς αυτό θα μπορούσε να είχε απενεργοποιημένο το στίγμα του (ΑIS). 
Σε κάθε περίπτωση, η εκδοχή αυτή θα πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο διερεύνησης από τις εισαγγελικές αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί, αν όντως το μοιραίο βράδυ διεξάγονταν παράνομες δραστηριότητες, εξαιτίας των οποίων προέκυψε τελικά μια αλληλουχία λαθών (π.χ. κατά τη φόρτωση από το ένα πλοίο στο άλλο) που να προκάλεσαν το ναυάγιο και την επακόλουθη ρύπανση.
Mια άλλη εκδοχή αφορά τη βύθιση του πλοίου από τον ίδιο τον πλοιοκτήτη. Ωστόσο, και αυτή εμφανίζει πολλά κενά, δεδομένου ότι η ασφαλιστική κάλυψή του, μέσω της ασφαλιστικής εταιρείας Lodestar Marine, που αφορά ποσό έως 5,3 εκατ. ευρώ, θα διοχετευθεί στο σύνολό της για την παροχή αποζημιώσεων για τους πληγέντες από τη θαλάσσια ρύπανση. 
Όπως τονίζουν ναυτιλιακοί παράγοντες, ακόμα και αν δεν είχε ασφάλεια για το ίδιο το πλοίο, ο πλοιοκτήτης θα μπορούσε να αποζημιωθεί για το απολεσθέν φορτίο, εφόσον όμως δεν προέκυπταν άλλες αποζημιώσεις. 
Γι’ αυτό και τέτοιου είδους πρακτικές συνηθίζονται σε ανοικτά νερά και όχι στον Σαρωνικό, όπου η αστική ευθύνη θα είναι πιθανώς πολύ μεγάλη. Από την άλλη πλευρά, ερωτήματα, όπως γιατί έστω τα δύο μέλη του πληρώματος που βρίσκονταν στο πλοίο δεν εξέπεμψαν σήμα κινδύνου, δεν έχουν λάβει απάντηση.
Πόλεμος συμφερόντων
Ένα ακόμα σενάριο αφορά τη δολιοφθορά, π.χ. από τους ανταγωνιστές του κ. Κουντούρη, καθώς μαίνεται ένας πόλεμος συμφερόντων στην αγορά ναυτιλιακών καυσίμων, εξαιτίας των προσδοκιών που υπάρχουν για τη μεγέθυνση της «πίτας». 
Η εν λόγω εξέλιξη οφείλεται στη μεγάλη άνοδο του αριθμού των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που προσεγγίζουν τον Πειραιά, λόγω των επενδύσεων που έχει πραγματοποιήσει η Cosco στο λιμάνι. Ο κ. Κουντούρης φέρεται να έχει εξασφαλίσει συμφωνίες με εταιρείες κολοσσούς του είδους, όπως η γερμανική Hapag-Lloyd.
Ανθρώπινο λάθος
Ακόμα μια εκδοχή αφορά τον παράγοντα του ανθρώπινου λάθους, σε συνδυασμό και με την παλαιότητα του πλοίου. Εν ολίγοις, είναι πιθανό να υπήρξε διαρροή, π.χ. λόγω διάβρωσης, από τις σωληνώσεις που μεταφέρουν νερό στο μηχανοστάσιο, λειτουργώντας ως σύστημα ψύξης. Αν αυτή δεν έγινε εγκαίρως αντιληπτή από το ελλιπές πλήρωμα, είναι πιθανό να εξηγεί και το γιατί η βύθιση του πλοίου ήταν τελικά τόσο άμεση.
Εν τω μεταξύ, από το Σάββατο το πρωί έχει επανεκκινήσει με το δεξαμενόπλοιο «Siros» η διαδικασία απάντλησης του εναπομείναντος φορτίου στις δεξαμενές του «Αγία Ζώνη ΙΙ», παρουσία στελεχών του Λιμενικού Σώματος. 
Μέχρι χθες το απόγευμα είχαν αντληθεί 557 τόνοι φορτίου, πέραν των 1.550 τόνων που είχαν ήδη φορτωθεί στο «Lassea», όπου βρέθηκαν και οι λαθραίες ποσότητες των 55 τόνων. Ήτοι, συνολικά, μέχρι σήμερα, υπολογίζεται ότι έχουν απαντληθεί πάνω από 2.000 τόνοι καυσίμων, ενώ συνολικά το πλοίο έφερε περίπου 2.700 τόνους καυσίμων. 
Υπενθυμίζεται ότι μέχρι και αργά το απόγευμα της Παρασκευής δεν είχε αποφασιστεί αν η απάντληση, που είχε σταματήσει από την προηγούμενη Τρίτη το μεσημέρι, θα πραγματοποιούνταν από το πλοίο «Aegean Breeze I», ή από το δεξαμενόπλοιο «Siros της Sekavin», ένα πλοίο ηλικίας 53 ετών.
Έντυπη