Tα «τιτιβίσματα» του ...
Ντόναλντ Τραμπ για το «εκτός ελέγχου κόστος» για το νέο 747 Air Force One που κατασκευάζει η Boeing και το πρόγραμμα της Lockheed Martin για τα νέα F-35 χτύπησε τις μετοχές και των δύο εταιριών τον Δεκέμβριο.
Ο 45ος πρόεδρος των ΗΠΑ ξεκίνησε τον Ιανουάριο με μια απειλή στο Twitter κατά της General Motors για ένα από τα αυτοκίνητά της: «Κατασκευάστε το στις ΗΠΑ, ή πληρώστε μεγάλο διασυνοριακό φόρο!».
Στελέχη, επενδυτές και traders, καθώς και όσοι προστατεύουν τη φήμη εταιρειών πρέπει να συνηθίσουν γρήγορα σε έναν πρόεδρο που είναι πρόθυμος και ικανός να παρακάμψει τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης, για να μοιραστεί σκέψεις για συγκεκριμένες μετοχές, τομείς και σχέδια για πολιτικές.
«Επειδή χρησιμοποιεί με μοναδικό τρόπο το μέσο αυτό για να απευθυνθεί για πρώτη φορά άμεσα σε όλους και επειδή ως προέδρου, το αντίκτυπο της φωνής του είναι τόσο μεγάλο, προσφέρει προφανώς μοναδικές ευκαιρίες», λέει ο Ίαν Ρόζεν, CEO της StockTwits, μιας πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης για την ανταλλαγή ιδεών μεταξύ επενδυτών. «Γίνεται τεράστια συζήτηση για τον αντίκτυπο που έχει όλο αυτό».
Το έντονο ενδιαφέρον οφείλεται και στις επιπτώσεις που είχε η νίκη του κ. Τραμπ στις αγορές, με τις αμερικανικές μετοχές να βρίσκονται κοντά σε νέα υψηλά και την 30ετή «bull market» στα ομόλογα να έχει μείνει από καύσιμα.
«Ένα μέρος της απήχησης των tweets του είναι πως δεν υπάρχει διαμεσολαβητής», εξηγεί ο Μαρκ Μπάθγκεϊτ, fund manager της BlueBay Asset Management στο Λονδίνο. «Mας επιτρέπει να τον ακολουθούμε με τα δικά του λόγια και να τον καταλαβαίνουμε».
Είναι ένα επιχείρημα που ασπάζεται και ο Πολ Κουίνσι, επικεφαλής της JP Morgan για τις επενδύσεις σε μετοχές, ο οποίος υποστηρίζει ότι δεδομένου ότι το Twitter είναι το βασικό μέσο επικοινωνίας του κ. Τραμπ, οι επενδυτές δεν έχουν άλλη επιλογή από το να τον ακολουθήσουν. «Ολοι θέλουν να καταλάβουν περισσότερα για μια κυβέρνηση που μόλις πριν από δύο περίπου μήνες λίγοι πίστευαν ότι θα εκλεγεί».
Η προσπάθεια να χρησιμοποιηθούν τα κοινωνικά δίκτυα για την ανίχνευση του επενδυτικού κλίματος δεν είναι κάτι καινούργιο, όπως και η εστίαση σε εργαλεία που καταγράφουν τα λόγια διάσημων επενδυτών, όπως ο Τζορτ Σόρος και ο Καρλ Ίκαν.
Η ιδέα να χρησιμοποιηθεί το Twitter ως ένα σήμα για τις κινήσεις της αγοράς δοκιμάστηκε το 2013, με θετικά και αρνητικά αποτελέσματα. Γνωστό και ως «twitter crash», ένα ψευδές όπως αποδείχτηκε tweet του Associated Press για μια έκρηξη στον Λευκό Οίκο που τραυμάτισε τον Μπαράκ Ομπάμα, έστειλε τον Dow Jones 150 μονάδες κάτω μέσα σε δύο λεπτά, επιβεβαιώνοντας ότι το Twitter μπορεί να επηρεάσει τις αγορές, αλλά εγείροντας ταυτόχρονα ερωτήματα για την αξιοπιστία των σημάτων του.
Παρακολουθούν τα πάντα
Ακόμα και έτσι, επαγγελματίες επενδυτές -κυρίως διαχειριστές hedge funds αλλά και quant funds- έχουν αναπτύξει τα τελευταία χρόνια έξυπνους αλγόριθμους και άλλες διαδικασίες για να παρακολουθούν τα κοινωνικά δίκτυα, ελπίζοντας να αποκτήσουν συγκριτικό πλεονέκτημα, αναφέρει ο Έρικ Νολ, CEO της Convergex. «Εξελίχθηκε από τις πρώτες αναγνώσεις των μετρήσεων στο Reuters και στον Dow Jones και μπορεί να καταγράφει αλγοριθμικά και ηλεκτρονικά τι συμβαίνει στον κόσμο, για να παραμένει μπροστά από τα νέα», λέει ο κ. Νολ.
Αν και ο κ. Κουίνσι της JP Morgan σημειώνει πως προσέχει τα tweets του κ. Τραμπ, δεν προσπαθεί να τοποθετηθεί λαμβάνοντας υπόψη όσους αναφέρονται σε συγκεκριμένες εταιρείες. «Δεν πιστεύουμε ότι το συγκριτικό μας πλεονέκτημα θα είναι να είμαστε οι πρώτοι που θα τραβήξουμε τη σκανδάλη».
Δεν είναι ακόμα ξεκάθαρο αν έχει βρει κανείς αυτοματοποιημένους τρόπους για να παρακολουθεί και να κάνει συναλλαγές με βάση τα tweets του Tραμπ. Tα στοιχεία από τις συναλλαγές δείχνουν πως οι χρόνοι αντίδρασης είναι πιο αργοί από τις άμεσες κινήσεις των αλγόριθμων.
Για παράδειγμα, το tweet του κ. Τραμπ για τη Lockheed Martin, δημοσιεύτηκε στις 8:26:13 στις 12 Δεκεμβρίου, σύμφωνα με ανάλυση των FΤ. Η μετοχή της Lockheed Martin βρισκόταν στα 260,5 δολάρια πριν από το tweet. Η πρώτη συναλλαγή έγινε 11 δευτερόλεπτα μετά το tweet, για 258,7 δολάρια, σύμφωνα με στοιχεία της Bats που συγκέντρωσαν οι FT.
Ο αλγόριθμος
Ωστόσο, ο Ίαν Ντόμοβιτς, ο CEO του αναλυτικού βραχίονα της ITG, θεωρεί πως δεν πρέπει να δίνεται μεγάλη βαρύτητα στις πρώτες αντιδράσεις. «Αν ετοίμαζα έναν αλγόριθμο, δεν είμαι σίγουρος ότι θα εμπιστευόμουν το πρώτο tweet», λέει. «Ίσως να χρειαζόμουν περισσότερες πληροφορίες πριν από τη συναλλαγή, γιατί ο αλγόριθμός επηρεάζεται συνεχώς και από άλλες συνιστώσες».
Ωστόσο, ο Ίαν Ντόμοβιτς, ο CEO του αναλυτικού βραχίονα της ITG, θεωρεί πως δεν πρέπει να δίνεται μεγάλη βαρύτητα στις πρώτες αντιδράσεις. «Αν ετοίμαζα έναν αλγόριθμο, δεν είμαι σίγουρος ότι θα εμπιστευόμουν το πρώτο tweet», λέει. «Ίσως να χρειαζόμουν περισσότερες πληροφορίες πριν από τη συναλλαγή, γιατί ο αλγόριθμός επηρεάζεται συνεχώς και από άλλες συνιστώσες».
Από την άλλη πλευρά, ενδεχομένως με κάποιον σαν τον πρόεδρο των ΗΠΑ, ο αλγόριθμος να μη χρειαζόταν τίποτα άλλο.
Μια δυσκολία στην εξέλιξη ενός αλγόριθμου αποκλειστικά για τον Τραμπ είναι πως δεν υπάρχουν αρκετά ιστορικά δεδομένα για να αντλήσει κανείς αξιόπιστα συμπεράσματα για τη δυνατότητα πρόβλεψης των αντιδράσεων ή για το αν «x» τότε «ψ». Αυτό είναι που κρατάει ορισμένους επενδυτές στο περιθώριο, μέχρι να υπάρξουν περισσότερα στοιχεία.
«Αυτός ο νέος πρόεδρος παράγει αρκετή ποσότητα στοιχείων στα κοινωνικά δίκτυα και πολλές εταιρείες αναζητούν τρόπους για να βγάλουν νόημα από όλο αυτό», αναφέρει ο Σάντιπ Κούμαρ της Synechron, σύμβουλος τεχνολογίας για χρηματοοικονομικές υπηρεσίες.
«Ο μόνος περιορισμός είναι πως η μηχανική μάθηση λειτουργεί καλύτερα όταν έχεις μια σημαντική ποσότητα δεδομένων, όπως τα δεδομένα των τελευταίων ετών. Στην περίπτωση αυτή, έχουμε μόνο μερικές εβδομάδες και μήνες ιστορίας που οι άνθρωποι παίρνουν στα σοβαρά αυτά τα tweets».
Ένα άλλο εμπόδιο είναι το θέμα των ψευδών ειδήσεων. Όσοι αναπτύσσουν αυτού του είδους την τεχνολογία για την πραγματοποίηση συναλλαγών, δεν πρέπει να βρουν μόνο τους συσχετισμούς αλλά και τον τρόπο να διαχωρίζουν το γεγονός από τη φαντασία, ένα ζήτημα που έχει έρθει στο προσκήνιο τελευταία.
Ο Τζέιμς Ρος, επικεφαλής της Hedge Chatter, η οποία πουλάει προγνωστική ανάλυση χρησιμοποιώντας συνιστώσες όπως τα κοινωνικά δίκτυα, λέει πως δέχθηκε ένα αίτημα από hedge fund για εργαλεία ειδικά για την αναγνώριση των τομέων και εταιρειών που βάζει στο στόχαστρο ο κ. Τραμπ, μαζί με τις άλλες αναλύσεις της που συσχετίζει άλλα σχόλια.
Χρηματοοικονομικός θρόνος
«Ο νεοεκλεγείς πρόεδρος Τραμπ θα είναι ο πρώτος πρόεδρος που θα χρησιμοποιήσει το Twitter ως έναν χρηματοοικονομικό θρόνο», αναφέρει. «Η δύναμη αυτή θα επηρεάσει δραματικά όλους τους τομείς, τις εταιρείες, ακόμα και χώρες. Θα μας συστήσει επίσης σε ένα νέο επίπεδο μεταβλητότητας την επόμενη χρονιά».
Για τον κ. Ρος και τους πελάτες του, τα κοινωνικά δίκτυα έχουν γίνει ο τρίτος πυλώνας της ανάλυσης που κάποτε βασιζόταν μόνο σε παραδοσιακούς θεμελιώδεις και τεχνικούς παράγοντας. Αυτό έχει κερδίσει έδαφος μετά από μια σειρά αδύναμων αποδόσεων τον τελευταίο καιρό.
«Δείτε τις αποδόσεις στη βιομηχανία των hedge funds. Τα δεδομένα έχουν εξαντληθεί. Χρειαζόμαστε νέα δεδομένα», σημειώνει. «Αν ο κ. Τραμπ μπορεί να πει κάτι και να ρίξει τη μετοχή της Boeing 5% χαμηλότερα σε πέντε λεπτά, δεν είναι κάτι πολύ δυνατό;».
Αναδημοσίευση από Euro2day