Νόμο αλά Κίρχνερ για τα ΜΜΕ ετοιμάζει ο ΣΥΡΙΖΑ


Κάθε άλλο παρά τυχαία...


 ήταν τα όσα γράφτηκαν την περασμένη εβδομάδα από την «Αυγή» (επίσημο όργανο του ΣΥΡΙΖΑ) κατά του Mega.

 Η φράση «Φάγαμε Τρέμη και Παναγιωτόπουλο, μας έμεινε το... ντόμπερμαν, ο Πρετεντέρης» δεν απηχεί μόνο το θριαμβευτικό κλίμα στο κόμμα της Αριστεράς, το οποίο απέχει από τα τηλεοπτικά πάνελ του Μεγάλου Καναλιού κι εσχάτως από όποιες εκπομπές φιλοξενείται ο πρώην υπουργός Αδωνις Γεωργιάδης.

 Έχει να κάνει και με τη μελλοντική στάση του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης όταν θα γίνει εξουσία. Κι αυτό διότι έγκυρες πληροφορίες των «Παραπολιτικών» αναφέρουν πως ήδη το επιτελείο του Αλέξη Τσίπρα μελετά τη δημιουργία νόμου-πλαισίου που θα αλλάξει άρδην τον χάρτη των εγχώριων ΜΜΕ.

 Ενός νόμου εμπνευσμένου από αυτόν που η κυβέρνηση Κίρχνερ της Αργεντινής είχε εφαρμόσει το 2009, με αποτέλεσμα να προκαλέσει κύμα αντιδράσεων, το οποίο κατέληξε το 2014 με την κρίση του Ανώτατου Δικαστηρίου της χώρας της Λατινικής Αμερικής πως ο εν λόγω νόμος κατά της συγκέντρωσης των ΜΜΕ ήταν απολύτως συνταγματικός.

 Μπορεί στη χώρα μας να υπάρχει το δυσάρεστο προηγούμενο του βασικού μετόχου και η ατυχής προσπάθεια της κυβέρνησης Καραμανλή να αλλάξει το τοπίο των media, όμως ήδη στον ΣΥΡΙΖΑ κερδίζει έδαφος η προοπτική ψήφισης ανάλογου νόμου, αλλά με πιο προσεκτικά βήματα. Δεν είναι επίσης τυχαίες οι πρόσφατες δηλώσεις του ίδιου του προέδρου Αλέξη Τσίπρα πως «ένας ενδιαφέρων και καλός νόμος για τα ΜΜΕ είναι αυτός της Αργεντινής» προς τη Σουηδή δημοσιογράφο Καΐσα Εκις Εκμαν. Επρόκειτο για μια καλά ζυγισμένη ενέργεια, η οποία επικοινωνήθηκε όχι εντός Ελλάδος, αλλά εκτός, για να δημιουργήσει κλίμα εντός Ε.Ε.

Σύμφωνα με διαρροές και ανώτερων στελεχών του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, «με το φαινόμενο Mega Channel θα πρέπει να τελειώνουμε». Ηδη ο σύμβουλος του Αλέξη Τσίπρα, Κώστας Ησυχος, ο οποίος έχει αναλάβει τις σχέσεις του κόμματος με το εξωτερικό, όντας και ο ίδιος ισπανόφωνος, με βάσεις στην Αργεντινή, έχει μελετήσει τον νόμο Κίρχνερ και προσπαθεί να προσδιορίσει το πεδίο των ανατροπών που πρέπει να προκύψει αυτή τη φορά στη χώρα μας.

 Κύκλοι της Κουμουνδούρου τονίζουν πως ο νέος νόμος θα έχει σύνδεση πιθανότατα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, ενώ θα περιλαμβάνει πλήρες περιουσιολόγιο των μετόχων, ώστε οι Αρχές να γνωρίζουν τι κάνει ποιος και πού. Θα πρέπει να σημειώσουμε πως ο περίφημος αυτός νόμος είχε προκαλέσει απίστευτες εντάσεις κι έναν πόλεμο που έφθασε το Λαϊκιστικό Κόμμα της νυν προέδρου στο να επιβάλει εμπάργκο από τα «συστημικά ΜΜΕ».

Για τον λόγο αυτό, οι δηλώσεις και οι συνεντεύξεις του κόμματος της κ. Κίρχνερ γίνονταν μόνο μέσω των social media, αναδεικνύοντας αυτά σε νέο τρόπο πολιτικής επικοινωνίας και διαφήμισης. Βέβαια, ο νόμος αυτός πολεμήθηκε λυσσαλέα από τα Μέσα της χώρας και δη από αυτά που αντιπολιτεύονταν την Αργεντινή πρόεδρο.

 Πιο συγκεκριμένα, το μοντέλο που και τώρα ο ΣΥΡΙΖΑ μελετάει κατάργησε τη δυνατότητα «συγκέντρωσης» των μεγάλων ΜΜΕ στα χέρια ολίγων επιχειρηματιών και ψηφίστηκε το 2009 από τη Γερουσία της Αργεντινής.

Ηταν σημαντική πολιτική νίκη της προέδρου Κριστίνα Φερνάντες-Κίρχνερ επί του σφόδρα αντιπολιτευόμενου Γκρούπο Κλαρίν (του κορυφαίου μιντιακού ομίλου της χώρας, με σχέσεις με μεγάλους επιχειρηματίες) και άλλων μεγάλων ομίλων ΜΜΕ της χώρας, οι οποίοι δημιουργήθηκαν βάσει χουντικών νόμων της δεκαετίας του 1970.

Η κόντρα αυτή διήρκεσε περί τα πέντε χρόνια και μόλις εφέτος κρίθηκαν οι διατάξεις του νόμου αυτού ως συνταγματικές από το Ανώτατο Δικαστήριο της Αργεντινής. Θα πρέπει να σημειώσουμε πως αυτός που κατέφυγε κατά του νόμου ήταν ο μιντιακός κολοσσός Κλαρίν, υποστηρίζοντας πως θέτει σε κίνδυνο την ανεξαρτησία του Τύπου.

Υποστηρικτές της προέδρου είδαν τον νόμο ως προσπάθεια εκδημοκρατισμού των μέσων ενημέρωσης και έτσι δημιουργήθηκαν δύο μεγάλα μέτωπα. Τόσο ισχυρό ήταν το σοκ από την τελεσίδικη απόφαση, ώστε μετά την ανακοίνωσή της η τιμή της μετοχής του ομίλου Κλαρίν παρουσίασε πτώση 5,76% στο Χρηματιστήριο του Μπουένος Αϊρες.

 Βέβαια, θα πρέπει να τονίσουμε πως σε μεγάλο βαθμό οι αυστηρές κυρώσεις που ο νόμος Κίρχνερ επέβαλε στα ΜΜΕ οδήγησαν σε αντίθετα αποτελέσματα. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός πως πολίτες κατήγγειλαν ότι κατά τη διάρκεια των ραγδαίων καλοκαιρινών οικονομικών εξελίξεων, οπότε το φάσμα της επιλεκτικής χρεοκοπίας και πάλι πλανήθηκε πάνω από το Μπουένος Αϊρες, τα ΜΜΕ επί μία ημέρα παρουσίαζαν το μείζον αυτό θέμα ως έκτη ή έβδομη είδηση.

 Η διεθνής κατακραυγή οδήγησε τα ΜΜΕ της χώρας να παρουσιάσουν το θέμα πιο εντατικά, αν και το γεγονός πως ο νέος νόμος δημιούργησε και καινούργια ΜΜΕ έφερε ένα αποτέλεσμα διαχειρίσιμο τελικά για την πρόεδρο της Αργεντινής.