Τα κρατικά ομόλογα θα...
αργήσουν να επανέλθουν σε τιμές που θα επιτρέπουν την περιβόητη «έξοδο στις αγορές», το ΔΝΤ ετοιμάζεται για «αλλαγή ρόλου» στο ελληνικό πρόγραμμα και η Κομισιόν με το EFSF περιμένουν την ελληνική πρόταση για μία ad hoc «γραμμή πίστωσης» που θα αποφασισθεί το αργότερο μέχρι τις 8 Δεκέμβρη.
Κάπως έτσι διαμορφώνεται το τοπίο μετά την κατάρρευση των αγορών της περασμένης εβδομάδας, που σε πρώτη ανάγνωση -τουλάχιστον για τους αναλυτές που παρακολουθούν από το εξωτερικό την κατάσταση στην Ελλάδα- αποδίδεται στο εκρηκτικό μείγμα της πολιτικής κρίσης και της πρωτοβουλίας για «καθαρή έξοδο» από το πρόγραμμα στήριξης Ε.Ε./ΔΝΤ, σε συνδυασμό με το άσχημο περιβάλλον στο οποίο κινείται η οικονομία της Ευρωζώνης.
Τα ελληνικά ομόλογα αν και αντέδρασαν έστω και με καθυστέρηση θετικά στην απόφαση της ΕΚΤ να τα «ανατιμήσει» την ώρα που οι αγορές τα «έριχναν» στο Καιάδα, δεν πρόκειται να επανέλθουν εύκολα και γρήγορα στις τιμές που είχαν πριν ξεσπάσει η κρίση της «καθαρής εξόδου» από το μνημόνιο. Εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς ομολόγων υποστηρίζουν ότι τα spreads θα υποχωρήσουν από τα ύψη των τελευταίων ημερών της προηγούμενης εβδομάδας, αλλά θα παραμείνουν σε απαγορευτικά επίπεδα καθώς οι ρευστοποιήσεις θα συνεχίσουν όσο οι οίκοι αξιολόγησης δεν βρίσκουν λόγο αναβάθμισης του ελληνικού χρέους …
Στο περιβάλλον αυτό Κομισιόν και κυβέρνηση με την παρουσία του ΔΝΤ, αναζητούν μετά τα τραγελαφικά γεγονότα της περασμένης εβδομάδας, την πλέον «βολική» λύση όσο αφορά την διασφάλιση του αξιόχρεου του ελληνικού χρέους έναντι των αγορών οι οποίες έδειξαν τα δόντια τους το εφιαλτικό διήμερο 8-9/10.
Οι λύσεις στο ερώτημα αυτό, όπως τουλάχιστον υποστηρίζουν κοινοτικοί αξιωματούχοι στο Capital.gr, μπορούν να έχουν δύο κατευθύνσεις.
Είτε θα δρομολογηθεί ένα πρόγραμμα στήριξης μέσω του χρηματοδοτικού εργαλείου ECCL του EFSF που συνοδεύεται από ένα πρόγραμμα διαρθρωτικών δεσμεύσεων (MOU) από την πλευρά της ελληνικής κυβέρνησης, είτε θα συγκροτηθεί ένα ad hoc χρηματοδοτικό εργαλείο -όπως αναφέρει το τελευταίο δεκαήμερο το Capital.gr- για το οποίο έχουν ήδη γίνει αρχικές συζητήσεις μεταξύ Αθήνας και Βρυξελλών.
Το παράδοξο είναι ότι οι επικοινωνιακοί χειρισμοί κυβερνητικών παραγόντων στο τελευταίο δεκαήμερο με διαρροές και δημόσιες παρεμβάσεις, φαίνεται να υπονόμευσαν σε σημαντικό βαθμό την «κατανόηση που υπήρχε μεταξύ των δύο πλευρών» όσο αφορά την ιδιαιτερότητα του σχεδιασμού αυτού. Οι διεργασίες αυτές υπονομεύθηκαν ταυτόχρονα όμως και από τους δυσαρεστημένους του Eurogroup, την άποψη των οποίων φαίνεται έκφρασε με τις σχετικές δηλώσεις του την Δευτέρα ο βοστρυχοφόρος κ. Ντάϊσελμπλό(ε)μ.
Το «πακέτο» αυτό έτσι όπως είχε αρχίσει να διαμορφώνεται, διέφερε από την πιστωτική γραμμή του ECCL στο ότι απέφευγε την υποχρέωση υπογραφής MOU (μνημονιακή συμβαση) που προκύπτει από το καταστατικό του Ταμείου…
Τώρα κατά πως φαίνεται η συζήτηση είναι υποχρεωμένη να ξεκινήσει και πάλι από εκεί που την σταμάτησαν οι κυβερνητικές πρωτοβουλίες και η αρνητική…αύρα του κ. Ντάισελμπλό(ε)μ.
Αλλά – σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του Capital.gr – στην πλευρά της Κομισιόν διαφαίνεται η πρόθεση να συγκροτηθεί μία πρόταση βασισμένη στο ελληνικό αίτημα που δεν θα περιορίζεται αναγκαστικά στα όρια του καταστατικού του EFSF και στις δεσμευτικές του προϋποθέσεις.
Αυτό, όπως αναφέρεται αρμοδίως, έχει ήδη γίνει μία φορά στην Ισπανία η οποία χρηματοδοτήθηκε για να στηρίξει το τραπεζικό της σύστημα χωρίς να υπογράψει Μνημόνιο. Αλλά αυτό έγινε μόνο αφού η κυβέρνηση «εθνικοποίησε» τις δεσμεύσεις που προϋπέθετε το μνημόνιο, με πρόγραμμα που ψήφισε η Βουλή της... Με μία ανάλογη τεχνική αναμένεται να προταθεί από την ελληνική κυβέρνηση ένα πρόγραμμα «αναπτυξιακό-μεταρρυθμιστικό» το οποίο θα οικειοποιηθεί τις προϋποθέσεις που θέτει η Κομισιόν για να διατεθεί μία ad hoc γραμμή πίστωση με την συνδρομή του EFSF.
Την διαδικασία αυτή αναμένεται να διευκολύνει η συγκρότηση της νέας Κομισιόν, η οποία -αν δεν υπάρξουν προβλήματα την επόμενη εβδομάδα όσο αφορά την έγκριση των Επιτρόπων από το Ευρωκοινοβούλιο - θα αρχίσει να λειτουργεί από τις 4/11.
Το πιστωτικό εργαλείο που έχει αρχίσει να ετοιμάζεται στην λογική αυτή στηρίζεται κυρίως στα υπόλοιπα κεφάλαια του ΤΧΣ μετά τα stress test που λήγουν την επόμενη Κυριακή.
Σύμφωνα με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις το ΤΧΣ θα μπορούσε να διαθέσει 10 δις. ευρω σε ένα ειδικό χρηματοοικονομικό «εργαλείο» το οποίο να αποτελεί τον κορμό της πιστωτικής γραμμής που θα συμπληρώνεται από εσωτερικό δανεισμό και από το EFSF.
Στο σημείο αυτό βέβαια πρέπει να σημειωθεί ότι παραμένουν ισχυρές οι αντιρρήσεις της ΕΚΤ η οποία επιμένει ότι τα διαθέσιμα του ΤΧΣ πρέπει να παραμείνουν «διαθέσιμα» μέχρι οι τράπεζες να καλύψουν από τις αγορές τις κεφαλαιακές ανάγκες που θα προκύψουν από τα stress test.
Την ίδια στιγμή όμως η ΕΚΤ δημιούργησε μία «πηγή» χρηματοδότησης για το ελληνικό δημόσιο την περασμένη Τετάρτη, όταν «ανατίμησε» την αξιολόγηση των κρατικών τίτλων που διαθέτουν οι ελληνικές τράπεζες. Πράγμα που σημαίνει ότι αυτές θα μπορούσαν με τους τίτλους αυτούς να αντλήσουν επιπλέον ρευστότητα μηδενικού κόστους από την ΕΚΤ ύψους 12 – 14 δις. ευρω και με αυτή να αγοράσουν κρατικούς τίτλους σε πρωτοφανώς εξαιρετικές τιμές και να διευκολύνουν τόσο την δική τους κερδοφορία όσο και την βελτίωση των τιμών των κρατικών τίτλων (κυρίως των εντόκων γραμματίων)…
Σε κάθε περίπτωση, όπως διαφαίνεται, αν η επιλογή της «λύσης» καταλήξει σε ένα πιστωτικό εργαλείο εκτός των προβλεπόμενων του EFSF οι επιλογές εμφανίζονται αρκετές…
Όσο δε για την παρουσία ή μη του ΔΝΤ, η διαδικασία από τούδε και στο εξής, σύμφωνα με διπλωματικές πηγές στην Ουάσιγκτον, φαίνεται ότι υπό προϋποθέσεις οδηγεί στην διακοπή της χρηματοδότησης από το Ταμείο.
Όχι όμως και στην διακοπή της εποπτικής παρουσίας του στην Ελλάδα η οποία θα συνεχίσει σε όλη την διάρκεια αποπληρωμής του δανείου, για το μέρος που θα έχει εκταμιευθεί μέχρι την ημέρα της απόφασης για την παύση των υπόλοιπων δόσεων …
Πηγή:www.capital.gr