Απόβαση κεφαλαίων στην Ελλάδα επιχειρεί ο...
κινεζικός δράκος, καθώς η έλευση του Κινέζου πρωθυπουργού Λι Κεκιάνγκ στην Αθήνα, ο οποίος από σήμερα πραγματοποιεί τριήμερη επίσκεψη στην Ελλάδα, σηματοδοτεί την αφετηρία ενός μεγάλου κύκλου επενδύσεων στη χώρα μας.
Το απόλυτα επιτυχημένο εγχείρημα της Cosco στον Πειραιά έχει καλλιεργήσει το έδαφος για διεύρυνση των κινεζικών επενδύσεων στη χώρα μας, με τις υποδομές και τις μεταφορές να αποτελούν τους βασικούς τομείς που έχουν μπει στην ατζέντα των επαφών Ελλάδας-Κίνας.
Το Πεκίνο έχει διαμηνύσει στην ελληνική κυβέρνηση ότι επιθυμεί να συμμετάσχει στο ελληνικό πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, τοποθετώντας επενδυτικά κεφάλαια σε εταιρείες του Δημοσίου και η κυβέρνηση είναι πεπεισμένη ότι η επίσκεψη του Κινέζου πρωθυπουργού θα ανοίξει έναν μεγάλο κύκλο επενδύσεων στη χώρα μας.
Μάλιστα, ο Ελληνας πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς θεωρεί ότι αυτή η επίσκεψη θα εκπέμψει μήνυμα «ψήφου εμπιστοσύνης» προς τη χώρα μας και το Μέγαρο Μαξίμου βεβαιώνει ότι αυτό το μήνυμα θα φτάσει και στους Ευρωπαίους εταίρους μας.
Στη διάρκεια της τριήμερης επίσκεψης της κινεζικής αντιπροσωπείας στην Ελλάδα, ο Ελληνας πρωθυπουργός θα τονίσει ότι το κλίμα για την Ελλάδα έχει αλλάξει και πως η επίσκεψη του Κινέζου ομολόγου του επιβεβαιώνει τη σταθερή θέση της χώρας στην κοινή νομισματική πολιτική.
Τα στοχευμένα πεδία δράσης των Κινέζων είναι οι μεταφορές και οι υποδομές της χώρας. Οι αεροπορικές υποδομές καθιστούν την Ελλάδα πολύ ελκυστικό επενδυτικό προορισμό για τους Κινέζους και βρίσκονται πολύ ψηλά στην ατζέντα του Κινέζου πρωθυπουργού.
Καθοριστικό ρόλο στον τομέα αυτό θα παίξει το αεροδρόμιο στο Καστέλι, που πιθανότατα να ενταχθεί στα φαστ τρακ έργα. Για τους Κινέζους ο Πειραιάς ουσιαστικά αποτελεί οδηγό επενδύσεων στην Ελλάδα και ο Αντώνης Σαμαράς θα επισημάνει την επιτυχία του εγχειρήματος της Cosco.
Αυτό που θα επιδιωχθεί από τις δύο πλευρές είναι να προωθήσουν το άνοιγμα νέων αγορών μεταξύ τους, ενώ θεωρείται βέβαιο πως θα συζητηθούν και τρόποι για την περαιτέρω ενίσχυση της ναυτιλιακής συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών.
Την Παρασκευή το πρωί, Σαμαράς και Λι Κεκιάνγκ θα επισκεφθούν τον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων στον Πειραιά, που διαχειρίζεται η κινεζική Cosco, ενώ οι σύζυγοι των πρωθυπουργών θα επισκεφθούν οι δυο τους το Μουσείο Μπενάκη.
1 ΝΑΥΤΙΛΙΑ
Τρεις συμφωνίες για συνεργασία
Τρεις συμφωνίες προβλέπεται να υπογραφούν για τη ναυτιλία. Η πρώτη συμφωνία αφορά την ενίσχυση της συνεργασίας με την κινεζική αναπτυξιακή τράπεζα, η οποία θα αποφέρει σημαντική χρηματοοικονομική στήριξη στις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Κίνα.
Το Πεκίνο έχει ήδη ανοίξει μέσω των βασικών της τραπεζών μια πιστωτική γραμμή 5 δισ. δολαρίων προς Ελληνες εφοπλιστές, οι οποίοι κατασκευάζουν μεγάλο αριθμό πλοίων τους σε ναυπηγεία της Κίνας.
Επίσης, θα υπογραφεί μνημόνιο κατανόησης για τη θαλάσσια συνεργασία, με το κείμενο του μνημονίου να αναφέρεται μεταξύ άλλων και στην από κοινού αξιοποίηση θαλάσσιων πόρων, ενώ θα υπογραφεί και συμφωνία συνεργασίας με τον κινεζικό νηογνώμονα για παροχή υπηρεσιών σε πλοία που φέρουν την ελληνική σημαία.
2 ΛΙΜΑΝΙ ΠΕΙΡΑΙΑ
Ισχυρός μνηστήρας για το 67%
Ο διαγωνισμός για την πώληση του 67% του ΟΛΠ έχει εισέλθει στη δεύτερη φάση, με τους Κινέζους να αποτελούν έναν από τους πέντε συνολικά ισχυρούς μνηστήρες για τη διεκδίκηση του μεγαλύτερου λιμένα της χώρας. Απέναντί τους έχουν να αντιμετωπίσουν πολυεθνικές εταιρείες από τις ΗΠΑ, την Ολλανδία, τη Νέα Ζηλανδία και τις Φιλιππίνες.
Η Cosco, ελέγχοντας τη λειτουργία του προβλήτα ΙΙ και της ανατολικής πλευράς του προβλήτα ΙΙΙ, θα δώσει σκληρή μάχη προκειμένου ο ΟΛΠ να μην περάσει στα χέρια άλλου ιδιώτη επενδυτή.
Ενδεικτικό της σημασίας που δίνουν οι Κινέζοι για τον Πειραιά είναι ότι αποτελεί για τους ίδιους σημείο αναφοράς στις διεθνείς τους επενδυτικές δραστηριότητες, καθώς στα δικά τους χέρια ο Πειραιάς μετατράπηκε τα τελευταία τρία χρόνια στον μεγαλύτερο σταθμό εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο.
Ο διαγωνισμός για την πώληση του ΟΛΠ αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2014 και επιθυμία των Κινέζων είναι να κλείσει και το κεφάλαιο του φιλικού διακανονισμού μεταξύ ΟΛΠ και Cosco με την αναθεώρηση της σύμβασης παραχώρησης.
3 «ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ»
Κινεζικό fund ενδιαφέρεται για το 55%
Παρόν στη διεκδίκηση του μεγαλύτερου διεθνούς αερολιμένα της χώρας δηλώνει το Πεκίνο, γνωρίζοντας ότι η ελληνική κυβέρνηση μέσω του Ταμείου Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) ενδιαφέρεται για την πώληση του 55% στον ΔΑΑ.
Πρώτοι στη λίστα των μνηστήρων για το «Ελ. Βενιζέλος» είναι η Shenzhen Airport, ένα κινεζικό fund που δραστηριοποιείται στον τομέα διαχείρισης αεροδρομίων, και η Friedmann Pacific Investment Holdings, ένας επίσης κινεζικών συμφερόντων όμιλος με δραστηριότητες και στον τομέα των αερομεταφορών.
Η Shenzhen Airport είναι διαχειρίστρια του ομώνυμου αεροδρομίου Shenzhen, το οποίο είναι το τέταρτο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Κίνας, μεταφέροντας το 2011 περισσότερους από 28
εκατομμύρια επιβάτες, κίνηση υπερδιπλάσια σε σύγκριση με αυτή στο «Ελ. Βενιζέλος».
Η Friedmann Pacific Investment Holdings διαχειρίζεται ενεργητικό ύψους 1,5 δισ. δολαρίων και συμμετέχει στην China Aircraft Leasing Company που παρέχει υπηρεσίες leasing αεροσκαφών στην Ασία. Ουσιαστικά πρόκειται για θυγατρική άλλης εταιρείας ονόματι Everbright Group, που ελέγχεται από την κεντρική κυβέρνηση της Κίνας.
4 ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ ΣΤΟ ΚΑΣΤΕΛΙ
Ψηλά στην ατζέντα των συζητήσεων
Το αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης μοιάζει να αποτελεί διακαή πόθο για το Πεκίνο, με τους Κινέζους να έχουν τοποθετήσει την επένδυση για την κατασκευή και την εκμετάλλευσή του πολύ ψηλά στην ατζέντα των συζητήσεων ανάμεσα στις δύο πλευρές.
Ενδεικτική της σημασίας που αποδίδει η κυβέρνηση της Κίνας στην επένδυση αυτή αποτελεί και η επίσημη επίσκεψη του Κινέζου πρωθυπουργού στην Κρήτη συνοδεία του Αντώνη Σαμαρά την ερχόμενη Παρασκευή.
Η κατασκευή του έργου και η εμπορική διαχείριση του αερολιμένoς στην Κρήτη θα προχωρήσει με ξεχωριστό διαγωνισμό και ήδη η κινεζική Fosun έχει εκδηλώσει το ενδιαφέρον της.
Η συγκεκριμένη εταιρεία ενδιαφέρεται τόσο για την κατασκευή όσο και για την εκμετάλλευση του κρητικού αεροδρομίου.
5 ΕΛΛΗΝΙΚΟ
Συμμετοχή στο project ανάπλασης
Στην ατζέντα βρίσκεται και το έργο για την ανάπτυξη του Ελληνικού, συνολικού προϋπολογισμού 7 δισ. ευρώ, καθώς στο κονσόρτσιουμ των εταιρειών που έχουν αναλάβει το «project» υπάρχει κινεζική παρουσία με την επενδυτική εταιρεία Fosun Group.
Η διοίκηση της Lamda Development ήρθε σε επαφή με την κινεζική εταιρεία «Fosun Group» στο ταξίδι που είχε διοργανώσει η ελληνική κυβέρνηση στην Κίνα, στο πλαίσιο του οποίου είχαν προσκληθεί και Ελληνες επιχειρηματίες.
Ο Ελληνας πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς και το οικονομικό επιτελείο επιθυμούσαν να προσελκύσουν κινεζικά κεφάλαια στη χώρα και έτσι μετά την πρώτη επαφή, οι δύο διοικήσεις -της Lamda και της Fosun Group- ξεκίνησαν να συζητούν για το έργο του Ελληνικού, μέχρι που ήρθαν σε συμφωνία.
Στη Fosun Group, έδρα της οποίας είναι η Σανγκάη, εργάζονται 32.000 άτομα, ενώ τα υπό διαχείριση κεφάλαιά της ανέρχονται σε περίπου 20 δισ. δολάρια. Η λίστα με τις δραστηριότητες του κινεζικού ομίλου είναι μεγάλη, περιλαμβάνοντας βιομηχανίες, μεταλλευτικές επιχειρήσεις, ασφαλιστικές εταιρείες, φαρμακοβιομηχανίες κ.λπ