Οι μαθητές αναζητούν της ιστορία του τόπου μας
Το ενταγμένο στο πρόγραμμα των «Αικατερίνειων 2013» Β' Μαθητικό Συνέδριο Τοπικής Ιστορίας, πραγματοποιήθηκε χθες το πρωί στο κατάμεστο από μαθητές, εκπαιδευτικούς και απλούς πολίτες Συνεδριακό Κέντρο Κατερίνης. Το συνέδριο διοργανώθηκε από τη ΔΙΔΕ Πιερίας, τον Οργανισμό Παιδείας Πολιτισμού Αθλητισμού και Πρόνοιας του Δήμου Κατερίνης και την Περιφερειακή Ενότητα Πιερίας.
Η ΕΝΑΡΞΗ
Το συνέδριο ξεκίνησε με χαιρετισμούς από τον Γενικό Αρχιερατικό Επίτροπο της Ιεράς Μητροπόλεως Κίτρους και Κατερίνης Αρχιμ. π. Ιωακείμ Οικονομίκο, τον Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πιερίας Ιωάννη Καζταρίδη, την Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων Α/θμιας Εκπαίδευσης Ν. Πιερίας Μαργαρίτα Αμανατίδου. Από όλους τους εκπροσώπους τονίστηκε η ιδιαίτερα μεγάλη σημασία του συνεδρίου για την Παιδεία και τον Πολιτισμό του τόπου μας.
Η ΕΚΔΟΣΗ ΤΩΝ ΠΡΑΚΤΙΚΩΝ ΤΟΥ Α' ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ
Στη διάρκεια του συνεδρίου παρουσιάστηκε η έκδοση των Πρακτικών του Α' Μαθητικού Συνεδρίου που δίνει την ευκαιρία σε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα, ιστορικούς ερευνητές, και όσους επιθυμούν να μάθουν την ιστορία του τόπου που αγαπούν, να χρησιμοποιήσουν τις πληροφορίες, καταγραφές, προτάσεις, φωτογραφίες, ανακοινώσεις και συμπεράσματα των εργασιών.
ΤΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΤΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ
Συνοψίζοντας τα συμπεράσματα του συνεδρίου η Υπεύθυνη του Γραφείου Καινοτόμων Δράσεων της Δ/νσης κα Μυράντα Παππά σημείωσε: «Ολοκληρώθηκε Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι, αγαπητοί μαθητές το Β' Μαθητικό Συνέδριο Τοπικής Ιστορίας. Οι μαθητές συνέβαλαν και πάλι ενεργά στη συγγραφή και ανάδειξη θεμάτων της Τοπικής Ιστορίας. 12 Σχολεία της Πιερίας με 21 καθηγητές και 104 μαθητές ερεύνησαν, κατέγραψαν και ανακοίνωσαν 13 πολύ αξιόλογες εργασίες. Μαζί με αυτούς, πρώτος ανακοίνωσε την εργασία του, ο εραστής της Τοπικής μας Ιστορίας και Δ/ντής της ΔΙΔΕ Πιερίας κ. Ιωάννης Καζταρίδης. Θεωρούμε ότι οι στόχοι του Συνεδρίου επιτεύχθηκαν. Τα συμπεράσματα που προέκυψαν είναι πλούσια και ωφέλιμα για όλους.
1. Το Β' Μαθητικό Συνέδριο Τοπικής Ιστορίας καλλιέργησε την ιστορική συνείδηση των εκπαιδευτικών, μαθητών και όσων το παρακολούθησαν. Η αναφορά στο παρελθόν, πάντοτε, αλλά ιδιαίτερα όταν γίνεται με επιστημονικό τρόπο, μας βοηθά να κατανοήσουμε καλύτερα τη θέση μας στο παρόν και το μέλλον.
2. Μέσα από την ενασχόλησή τους με την Ιστορία του Τόπου τους οι μαθητές μας, υπό τη σοφή καθοδήγηση των εκπαιδευτικών τους, έμαθαν να συνεργάζονται, να χρησιμοποιούν τη βιβλιογραφία και το Διαδίκτυο, να καταγράφουν σωστά τα γεγονότα, να προβάλλουν τα πρόσωπα που έλαβαν μέρος στα γεγονότα και τους τόπους όπου αυτά συνέβησαν. Με αφορμή την έρευνα οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με τους πρωταγωνιστές των γεγονότων και τους απογόνους τους. Και τελικά έμαθαν να συμπαιρένουν αντικειμενικά για τα πρόσωπα και τα γεγονότα του παρελθόντος.
3. Σήμερα ταξιδέψαμε μέσα από κείμενα και σπάνιες φωτογραφίες στην Κατερίνη του 1870 με 1940. Καθίσαμε σε ένα παγκάκι της Κεντρικής Πλατείας της Πόλης μας και γνωρίσαμε την ιστορία της. Μπήκαμε στις αίθουσες του ιστορικού 5ου Γυμνασίου Κατερίνης και καθίσαμε στα θρανία του παρέα με το Χρήστο Τσολάκη και τους άλλους μαθητές που φοίτησαν εκεί στο διάβα των δεκαετιών. Επισκεφτήκαμε και ένα άλλο, σύγχρονο αλλά και μοναδικό Σχολείο το ΕΕΕΕΚ Κατερίνης.
Συμμετείχαμε στις δράσεις του, αγαπήσαμε τους μαθητές του. Στη συνέχεια επισκεφτήκαμε όλους τους πολιτιστικούς Συλλόγους της πόλης μας. Μιλήσαμε με τους υπεύθυνους και ζήσαμε μαζί τους τα έθιμα και την παράδοση που ο καθένας από αυτούς εκπροσωπεί. Είναι η εποχή που παράγεται το τσίπουρο και εμείς βρεθήκαμε στο αποστακτήριο του Γυμνασίου Κάτω Μηλιάς. Ωραίες γεύσεις...
Συνεχίσαμε το ταξίδι μας στον Κορινό για να δούμε από κοντά τα έθιμα της Ανατολικής Ρωμυλίας, της Ανατολικής Θράκης, του Πόντου και των Παλαιογρατσανιτών. Στο Αιγίνιο προσκυνήσαμε τις μοναδικές του βυζαντινές εκκλησίες. Σταματήσαμε για λίγο στην Κονταριώτισσα για να γνωρίσουμε την ιστορία και τα μνημεία της. Φτάσαμε στο Λιτόχωρο όπου μείναμε αρκετά, γιατί χρειάστηκε να ζήσουμε τα ήθη και τα έθιμά του, να βοηθήσουμε το Βότση να βυθίσει το Φετχί Μπουλέντ και να ανέβουμε στο Μύτικα παρέα με το Χρήστο Κάκαλο. Παραμείναμε στην περιοχή για να επισκεφτούμε την Ιερά Μονή Κανάλων και να γνωρίσουμε από κοντά τον Παντελεήμωνα και τον Πλαταμώνα.
Πήγαμε σε τόσα μέρη και είδαμε τόσους ανθρώπους σε λίγες ώρες.
4. Όλα αυτά που μάθαμε και ζήσαμε σήμερα δεν θα παραμείνουν αποκλειστικό προνόμιό μας. Θα αναρτηθούν και αυτά ως Πρακτικά στον Ιστότοπο μας. Έτσι θα μπορεί όποιος επιθυμεί να ανατρέξει άμεσα στο υλικό του Β΄ Μαθητικού Συνεδρίου Τοπικής Ιστορίας (όπως και του Α' άλλωστε).
Κλείνοντας ευχαριστούμε όλους τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς για το ενδιαφέρον και την προσπάθεια που κατέβαλαν να πραγματοποιηθεί το σημερινό συνέδριο και ευελπιστούμε το 2014 να πραγματοποιηθεί και το Γ΄ Μαθητικό Συνέδριο Τοπικής Ιστορίας, διότι είναι πολλά ακόμη τα ιστορικά ζητήματα που πρέπει να εξεταστούν και να αναδειχτούν».
ΑΠΟΝΟΜΕΣ
Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με χαιρετισμό από τον Περιφερειακό Διευθυντή Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας Καρατάσιο Γεώργιο και την απονομή επαίνων στους συμμετέχοντες στη διοργάνωση.