Οι υπουργοί των χωρών-μελών της ΕΕ που είναι αρμόδιοι για τις ευρωπαϊκές υποθέσεις έδωσαν σήμερα την...
έγκρισή τους για τη δημιουργία ενός νέου συστήματος επιτήρησης των ευρωπαϊκών συνόρων, στο οποίο έχει δοθεί η κωδική ονομασία Eurosur.
Το σύστημα αυτό πρόκειται να τεθεί σε εφαρμογή τον Δεκέμβριο και αποβλέπει στην ενίσχυση των ελέγχων στα εξωτερικά σύνορα —θαλάσσια και χερσαία— των κρατών που ανήκουν στο χώρο Σένγκεν.
Κύριος μοχλός του συστήματος θα είναι ο μηχανισμός που θα επιτρέπει στις αρχές των χωρών μελών που είναι επιφορτισμένες με τον έλεγχο των εξωτερικών συνόρων να ανταλλάσσουν επιχειρησιακές πληροφορίες και να συνεργάζονται μεταξύ τους και με τη δύναμη Frontex για τη φύλαξη των συνόρων της ΕΕ, προκειμένου να μειωθεί ο αριθμός των μεταναστών που εισέρχονται παράνομα στα εδάφη της.
Επίσης θα προσφέρει τη δυνατότητα ταχείας ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των αρμόδιων κρατικών αρχών και των αρχών έρευνας και διάσωσης, καθώς και για την ανταλλαγή πληροφοριών και τη συνεργασία με τρίτες χώρες.
Όπως αναφέρει η Frontex, δημιουργός του προγράμματος, η πρώτη φάση του περιλαμβάνει τη σύνδεση και τον εξορθολογισμό των υφιστάμενων συστημάτων σε εθνικό επίπεδο. Για να λειτουργήσει αυτό, κάθε κράτος μέλος οφείλει να δημιουργήσει ένα Εθνικό Κέντρο Συντονισμού (NCC), το οποίο θα συγκεντρώνει πληροφορίες από διάφορους παραμεθόριους φορείς παρακολούθησης και επιβολής του νόμου, με σκοπό δημιουργήσει μια συνολική εθνική εικόνα.
Η δεύτερη φάση αφορά τη βελτίωση της εποπτείας σε επίπεδο Ε.Ε., εισάγοντας πιο προηγμένες τεχνολογίες και συνδυάζοντας όλα τα στοιχεία για να δημιουργηθεί ένα συνεκτικό σύνολο, το οποίο θα είναι διαθέσιμο στους χρήστες του 24 ώρες την ημέρα, επτά ημέρες την εβδομάδα.
Η τρίτη φάση επικεντρώνεται στη δημιουργία ενός κοινού περιβάλλοντος ανταλλαγής πληροφοριών για όλες τις εθνικές και κοινοτικές αρχές που εμπλέκονται στον τομέα της ναυτιλίας, περιλαμβάνοντας στοιχεία όπως η προστασία του περιβάλλοντος, ο έλεγχος της αλιείας και της θαλάσσιας ασφάλειας στο πλαίσιο της ολοκληρωμένης ναυτιλιακής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης .
Όπως αναφέρει η Επιτροπή στην ανακοίνωσή της, οι πρώτες δύο φάσεις θα πρέπει να περιορίζονται στα εξωτερικά χερσαία και θαλάσσια σύνορα, ενώ η τρίτη φάση θα πρέπει να επικεντρωθεί αποκλειστικά στον τομέα της ναυτιλίας. Οι πτυχές που αφορούν την επιτήρηση των εξωτερικών θαλάσσιων συνόρων αποτελούν μέρος του γενικού πλαισίου που καθορίζεται από την ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική της Ε.Ε.
Το Ευρωκοινοβούλιο έχει ήδη εγκρίνει επί της αρχής, εδώ και 10 ημέρες, τη δημιουργία του Eurosur.
«Το Eurosur θα αποτελέσει ένα από τα βασικότερα εργαλεία που θα διαθέτει η ΕΕ για να αποφεύγονται, φερ' ειπείν, θαλάσσιες τραγωδίες όπως αυτές που σημειώθηκαν πρόσφατα ανοικτά της νήσου Λαμπεντούζα» στην Ιταλία, σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση.
Εντούτοις, ορισμένοι εκφράζουν την αμφιβολία τους για την αποτελεσματικότητα του νέου μηχανισμού στην αποτροπή τέτοιου είδους τραγικών γεγονότων.
«Δεν χρειαζόμαστε ένα νέα σύστημα αποτροπής, αλλά ένα σύστημα διάσωσης των δύσμοιρων μεταναστών που δεινοπαθούν στη θάλασσα», είχε τονίσει η Γερμανίδα ευρωβουλευτίνα των Πρασίνων Φραντσίσκα Κέλερ, κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην ολομέλεια του ευρωκοινοβουλίου.
Οι ευρωβουλευτές εξάλλου είχαν καταγγείλει το νομικό κενό όσον αφορά τη διάσωση στη θάλασσα. Στην Ιταλία, αλιείς είχαν ζητήσει αποζημίωση για τη συμβολή τους στις επιχειρήσεις διάσωσης βάσει ενός εθνικού νόμου για την παράνομη μετανάστευση (που φέρει την ονομασία Μπόσι-Φίνι). Η αρμοδιότητα για τη διάσωση μεταναστών στη θάλασσα ανήκει αποκλειστικά στα κράτη μέλη.
kathimerini.gr με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ