Ποιοι θα δουν αυξήσεις άνω του 3% στο εισόδημά τους το 2026


Η επόμενη χρονιά δεν θα ...

είναι ίδια για όλους. Η κυβέρνηση ετοιμάζεται να παρουσιάσει στην ΔΕΘ και στο προσχέδιο του προϋπολογισμού τις πρώτες εκτιμήσεις για τον πληθωρισμό του 2026, ο οποίος αναμένεται να κινηθεί κάτω από το 2,5%. 

Αυτό σημαίνει ότι όσοι εξασφαλίσουν ονομαστικές αυξήσεις μεγαλύτερες από αυτό το ποσοστό θα έχουν πραγματικό όφελος στο εισόδημά τους.

Ωστόσο, το προνόμιο αυτό δεν θα το απολαύσουν όλοι. Επίσης, το αν θα υπάρξει πραγματική αύξηση στο εισόδημα, για ποιους και πόση, θα εξαρτηθεί και από τις οριστικές αλλαγές που θα γίνουν στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος καθώς βάσεις αυτών θα προκύψει και η παρακράτηση φόρου από τις αρχές του 2026.

Οι εργαζόμενοι που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό συγκαταλέγονται στους πιο κερδισμένους. Η δέσμευση της κυβέρνησης για την αναπροσαρμογή του κατώτατου στα 950 ευρώ έως το 2027 εξακολουθεί να ισχύει και η διαφορά των 70 ευρώ θα καλυφθεί σε δύο δόσεις. Έτσι, από τον Απρίλιο του 2026 είναι πιθανό ο μισθός να αυξηθεί στα 915 με 920 ευρώ.

Σε ποσοστό, αυτό σημαίνει αύξηση της τάξεως του 4 με 4,5%, δηλαδή πολύ πάνω από τον προβλεπόμενο πληθωρισμό. Οι περίπου 550.000 εργαζόμενοι που βρίσκονται σήμερα στο κατώφλι των 880 ευρώ θα δουν πραγματική ενίσχυση των αποδοχών τους, ενώ ακόμη μεγαλύτερο όφελος θα έχουν όσοι συμπληρώσουν τριετία μέσα στη χρονιά, καθώς θα προστεθεί και το μπόνους του 10%.

Ειδικές κατηγορίες δημοσίων υπαλλήλων αναμένεται επίσης να δουν αυξήσεις άνω του 3%. Το βασικό σενάριο προβλέπει μια οριζόντια αύξηση της τάξεως των 35 με 40 ευρώ τον μήνα λόγω της αυτόματης εξίσωσης με τον κατώτατο μισθό. 

Για τους χαμηλόμισθους αυτό μεταφράζεται σε ενίσχυση κοντά στο επίπεδο του πληθωρισμού, αλλά για όσους λαμβάνουν αποδοχές γύρω στα 1.000 ευρώ η αύξηση σε ποσοστιαία βάση μπορεί να ξεπεράσει το 3%. 

Παράλληλα, ομάδες όπως οι ένστολοι ή όσοι ενταχθούν σε νέα σχήματα κινήτρων παραγωγικότητας θα μπορούσαν να βρεθούν με ακόμη μεγαλύτερες ενισχύσεις.

Αντίθετα, οι συνταξιούχοι δύσκολα θα δουν αύξηση πάνω από αυτό το όριο. Με το ΑΕΠ να αναμένεται να κινηθεί στο 2,2 με 2,3% και τον πληθωρισμό να "κλειδώνει" στο 3 με 3,2%, η προβλεπόμενη αύξηση για τις κύριες συντάξεις υπολογίζεται στο 2,6 με 2,8%. 

Όμως επειδή η αύξηση δεν καλύπτει τις επικουρικές, στο τελικό μηνιαίο εισόδημα το όφελος θα είναι χαμηλότερο. Επιπλέον, η "προσωπική διαφορά" λειτουργεί σαν φραγμός για εκατοντάδες χιλιάδες συνταξιούχους που δεν θα λάβουν καμία αύξηση.

Για την πλειονότητα των ιδιωτικών υπαλλήλων που έχουν ξεφύγει από τον κατώτατο μισθό, όλα θα εξαρτηθούν από τις συλλογικές και ατομικές συμβάσεις. 

Σήμερα λιγότερο από το 40% των εργαζομένων καλύπτεται από συλλογικές ρυθμίσεις, γι’ αυτό και οι πρωτοβουλίες του υπουργείου Εργασίας το φθινόπωρο θα είναι καθοριστικές. 

Εκεί όπου θα καθοριστεί αν και ποιοι κλάδοι θα μπορέσουν να αποσπάσουν αυξήσεις πάνω από το 3% ώστε να δουν το πραγματικό τους εισόδημα να βελτιώνεται.

Συνολικά, το 2026 θα είναι μια χρονιά όπου οι χαμηλόμισθοι και οι δικαιούχοι του κατώτατου μισθού θα κερδίσουν το "στοίχημα" της πραγματικής αύξησης. 

Οι συνταξιούχοι και οι περισσότεροι δημόσιοι υπάλληλοι θα κινηθούν πιο χαμηλά, ενώ για τον ιδιωτικό τομέα θα μετρήσουν οι νέες συμβάσεις και οι διαπραγματεύσεις.

Ο ρόλος της νέας φορολογικής κλίμακας

Η κλίμακα φορολογίας εισοδήματος παίζει καθοριστικό ρόλο στο τελικό ποσοστό αύξησης του καθαρού εισοδήματος και για τους εργαζόμενους και για τους συνταξιούχους. 

Χωρίς καμία αλλαγή -αυτό δεν είναι ρεαλιστικό σενάριο καθώς μεγάλο μέρος του πακέτου της ΔΕΘ θα πέσει στην χρηματοδότηση των αλλαγών της φορολογικής κλίμακας- η πραγματική αύξηση γίνεται μικρότερη της ονομαστικής καθώς η παρακράτηση φόρου αυξάνεται ταχύτερα από ότι το ονομαστικό εισόδημα.

Το κυρίαρχο σενάριο προβλέπει ότι θα σχεδιαστεί καινούργια φορολογική κλίμακα η οποία θα ευνοεί περισσότερο τις οικογένειες με παιδιά και "περίμετρο" εύνοιας ανοικτή: δηλαδή θα αφορά στο σύνολο των φορολογουμένων ανεξαρτήτως ύψους εισοδήματος. 

Λόγω της άμεσης αποτύπωσης του οφέλους, η αλλαγή στη φορολογική κλίμακα μπορεί ακόμη και να διαμορφώσει το καθαρό ποσοστό αύξησης του εισοδήματος υψηλότερα από το ονομαστικό.