Σκηνές από το μέλλον.



Σκηνή από το μέλλον που ...

ξεπροβάλλει τώρα μπροστά μας και αφορά το αμέσως επόμενο διάστημα. 

Οι επιβάτες στα αεροπορικά ταξίδια υποχρεούνται να έχουν κάνει εμβόλιο πριν επιβιβαστούν στο αεροσκάφος. 

Αυτή είναι η δήλωση του επικεφαλής της αυστραλιανής αεροπορικής εταιρείας Qantas Άλαν Τζόις, o οποίος διαμήνυσε ότι οι επιβάτες θα πρέπει στο μέλλον να αποδεικνύουν ότι έχουν εμβολιαστεί, όταν βεβαίως τα πρώτα εμβόλια διατεθούν στην αγορά, εκφράζοντας επίσης την άποψη ότι αυτό πρέπει να ισχύσει για όλες τις αεροπορικές ανά τον κόσμο. 

Ανεξαρτήτως από το πώς θα κυλήσουν τα πράγματα με τα δυνητικά εμβόλια που αναμένεται να κυκλοφορήσουν στην αγορά τους επόμενους μήνες, καθότι δεν έχουν δοθεί ακόμη απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματα, η πολιτική αυτή στα αεροπορικά ταξίδια δημιουργεί μία νέα πραγματικότητα στην οποία καλούμαστε να μάθουμε να ζούμε.

Ο αεροπορικός κλάδος έχει πληγεί τα μέγιστα από την πανδημία και το εμβόλιο δημιουργεί αισιοδοξία για ανάκαμψη της οικονομίας και επιστροφή στην κανονικότητα που σημαίνει μετακινήσεις και ταξίδια. Πόσο όμως ξέγνοιαστα θα είναι εφεξής τα ταξίδια και δη τα αεροπορικά; Και γενικότερα η ψυχαγωγία μας; 

Η πανδημία αλλάζει τον καθιερωμένο τρόπο ζωής, βάζοντάς μας σε μία νέα λογική προγραμματισμού και οργάνωσης της καθημερινότητας που φρενάρει το πηγαίο συναίσθημα και το αυθόρμητο της στιγμής. 

Η βρετανική αεροπορική εταιρεία British Airways ανακοίνωσε χθες ότι βγάζει σε πώληση ποτήρια σαμπάνιας και πιάτα που χρησιμοποιούσε στην πρώτη θέση, παντόφλες ακόμα και κουβέρτες, «για να ανασυνθέσει κανείς μια μαγική εμπειρία πτήσης στο σπίτι».

Πρόκειται για μία ανακοίνωση που δείχνει τη δεινή θέση στην οποία βρίσκεται ο αεροπορικός κλάδος και που ταυτόχρονα δημιουργεί μία αίσθηση απογοήτευσης και εγκλωβισμού για όλους όσοι είχαν αποφασίσει στον ενθουσιασμό μιας στιγμής να κλείσουν αεροπορικά εισιτήρια με μία εταιρεία χαμηλού κόστους. Πώς να φανταστείς ότι είσαι σε εικονική πτήση όταν έχεις κάνει πραγματική;

Όλο αυτό το σκηνικό, που δεν περιορίζεται μόνο στα ταξίδια και στην ψυχαγωγία, αλλά επεκτείνεται στις καταναλωτικές μας συνήθειες, στην εκπαίδευση, στην εργασία, στις διαπροσωπικές σχέσεις και στο νέο ορισμό της κοινωνικότητας μέσα από τα social media και το Διαδίκτυο, δημιουργεί βαθιά ερωτήματα για το εάν δρομολογείται μία αλλαγή διαρκείας που θα στιγματίσει την επόμενη γενιά ή είναι κάτι προσωρινό.

Σε όρους οικονομίας, πάντως, έχει αρχίσει μία μεγάλη αλλαγή. Άνεργοι που όσο περισσότερο μένουν εκτός εργασίας βλέπουν τα προσόντα τους να ξεθωριάζουν, γεγονός που καθιστά πιο δύσκολη την επαναπρόσληψή τους, επιχειρήσεις, ειδικά στον τομέα των υπηρεσιών, που πτωχεύουν, αυτοματοποίηση σε πολλούς τομείς καθημερινότητας, τηλεργασία, αλλαγές στην αγορά στέγης και κάποιες επιχειρηματικές δραστηριότητες που ακόμη και εάν επαναλειτουργήσουν, δεν θα είναι ίδιες.