Η ταξιδιωτική εμπειρία του μέλλοντος


Μία αποστολή θεμελιώδους ...

σημασίας οφείλουν να φέρουν εις πέρας από κοινού οι αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια ανά τον κόσμο: την ανάκτηση της εμπιστοσύνης των πελατών τους, οι οποίοι αρχικά οικειοθελώς και στη συνέχεια ακούσια –εξαιτίας των εκάστοτε εθνικών περιοριστικών μέτρων– μείωσαν δραστικά τις μετακινήσεις τους. 
Την τελευταία δεκαπενταετία, τα ταξίδια και κατά συνέπεια οι αερομεταφορές αποτέλεσαν χωρίς καμία υπερβολή προτεραιότητα για τη διεθνή κοινότητα. Πρόκειται άλλωστε για έναν άγραφο κανόνα, ο οποίος δημιουργήθηκε από την άνοδο των αεροπορικών χαμηλού κόστους και την επακόλουθη προσφορά φθηνών εισιτηρίων από τις μεγάλες εταιρείες του κλάδου.
Ενόψει της προετοιμασίας για χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων από τις κυβερνήσεις σε ολόκληρο τον κόσμο, οι αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια σχεδιάζουν τη νέα μορφή που θα λάβει η ταξιδιωτική εμπειρία στην εποχή του κορωνοϊού. 
Και βέβαια βασικός τους σύμμαχος θα είναι τα τεχνολογικά μέσα. Ήδη δοκιμάζονται τεχνικές, ώστε οι επιβάτες να κρατούν αποστάσεις μεταξύ τους. 
Ωστόσο, πολύ μεγαλύτερη θα είναι η δοκιμασία όταν ο αριθμός των επιβατών επιστρέψει σε φυσιολογικά επίπεδα. Τουλάχιστον για λίγους μήνες μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων, είναι πολύ πιθανό πως οι πτήσεις θα εκτελούνται με χαμηλή πληρότητα, στα επίπεδα του 70%. 
Όπως ήδη έχουν επιβάλει ορισμένες αεροπορικές, μεταξύ αυτών η Emirates, οι μεσαίες θέσεις θα μένουν κενές, ενώ στους χώρους των αεροδρομίων θα υπάρχουν νοητές, αλλά και φυσικές γραμμές για τήρηση των αποστάσεων. Επίσης, μιμούμενα τις τακτικές σούπερ μάρκετ, τα αεροδρόμια αναμένεται πως θα επεκτείνουν τις ουρές και στον εξωτερικό χώρο.
Ενα από τα μέσα που εμπνέει ασφάλεια σε όσους ταξιδεύουν είναι οι θερμικές κάμερες, οι οποίες θα χρησιμοποιηθούν ευρέως στα αεροδρόμια. Αξίζει βέβαια να σημειωθεί ότι υπάρχουν και αμφισβητίες, μεταξύ αυτών και η διοίκηση του βρετανικού Heathrow, που υποστηρίζουν ότι οι κάμερες δεν εντοπίζουν τους ασυμπτωματικούς και όσους εμφανίσουν συμπτώματα τις επόμενες ημέρες και συνεπώς δεν είναι ούτε απαραίτητες ούτε ιδιαίτερα χρήσιμες.
Ανέπαφες υπηρεσίες
Στο πλαίσιο της εκ νέου διαμόρφωσης της ταξιδιωτικής εμπειρίας, προβλέπεται πως οι επιβάτες θα έχουν στη διάθεσή τους εντός και εκτός των αεροσκαφών μία μεγάλη γκάμα ψηφιακών και ανέπαφων υπηρεσιών. 
Για παράδειγμα, όσοι διστάζουν να ακουμπήσουν τις οθόνες στο αεροδρόμιο και στο αεροπλάνο, θα μπορούν ενδεχομένως να κάνουν την ίδια ακριβώς χρήση από το κινητό τους. 
Επίσης, για την προστασία των επιβατών και του πληρώματος, η χρήση μάσκας και γαντιών θα είναι υποχρεωτική τουλάχιστον κατά τη διάρκεια της πτήσης, όπως έχει ήδη επιβληθεί στις γερμανικές αεροπορικές εταιρείες. 
Υψηλή προτεραιότητα αποτελεί πλέον και η καθαριότητα των αεροσκαφών, η οποία θα εκτελείται διεξοδικώς ύστερα από κάθε πτήση. Βέβαια αυτό μπορεί να σημαίνει ότι τα δρομολόγια θα αραιώσουν, δίνοντας τον απαραίτητο χρόνο στα συνεργεία καθαρισμού.
Αντιστάθμιση κόστους
Η πιθανή μείωση των δρομολογίων, σε συνδυασμό με τη μείωση της πληρότητας των αεροσκαφών προοιωνίζεται αναπόφευκτα το τέλος των φθηνών εισιτηρίων, αφού οι εταιρείες θα πρέπει να αντισταθμίσουν το κόστος. 
Όπως εξήγησε χθες ο Αλεξάντρ ντε Ζουνιάκ, διευθύνων σύμβουλος της Διεθνούς Ενωσης Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ), «εάν κανείς πουλήσει το εισιτήριο στην ίδια τιμή που κατά μέσον όρο προσφερόταν προηγουμένως, τότε χάνει ένα τεράστιο ποσό χρημάτων». 
Ο ίδιος έκρινε ότι οι αεροπορικές εταιρείες βρίσκονται ενώπιον μιας «ανυπόφορης» κατάστασης και κατά κύριο λόγο οι εταιρείες χαμηλού κόστους.
Οι επιβάτες που ταξίδεψαν το τελευταίο διάστημα βίωσαν κατά πάσα πιθανότητα μία μεικτή ταξιδιωτική εμπειρία, αφού τα μέτρα πρόληψης δεν έχουν ακόμη εφαρμοστεί ομοιογενώς σε ολόκληρο τον κλάδο. 
Ωστόσο, τους επόμενους μήνες και όπως πολλοί προβλέπουν τουλάχιστον μέχρι το τέλος του επόμενου έτους, οι αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια, θα επιστρατεύσουν κάθε μέτρο προστασίας για να κερδίσουν ξανά την εμπιστοσύνη των επιβατών, αλλάζοντας εκ βάθρων τον τρόπο με τον οποίο ταξιδεύουμε.