Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών: Σε κρίσιμη κατάσταση 7.000 γέφυρες


Σε άσχημη κατάσταση ...


βρίσκονται 7.000 γέφυρες σε όλη την Ελλάδα σύμφωνα με την Διεύθυνση Οδικών Υποδομών (ΔΟΥ) του αρμόδιου υπουργείου.

Το θέμα είχε αναδείξει πριν λίγο καιρό το ecozen με βάση σχετική έρευνα του Οργανισμού Έρευνας και Ανάλυσης διαΝΕΟσις “Γέφυρες & Υποδομές στην Ελλάδα – Πώς Θα Σώσουμε τον Εθνικό Δομικό μας Πλούτο», η οποία κατέγραφε τη σημερινή κατάσταση στη χώρα μας καταλήγοντας σε μια σειρά από προτάσεις για την ενίσχυση των οδικών υποδομών.

Όπως αναφέρει σχετικό έγγραφο της ΔΟΥ, στη χώρα μας δεν υπάρχει Μητρώο Γεφυρών, κάποια συστηματική δηλαδή καταγραφή του συνόλου των γεφυρών, με ταυτοποίησή τους  σε ένα γενικό κοινό κωδικοποιημένο σύστημα (με τη μορφή μιας ενιαίας ψηφιακής βάσης δεδομένων).

Επιπλέον “δεν έχει εκτιμηθεί η κατάσταση στην οποία βρίσκεται κάθε μία από αυτές από άποψη φθορών, δεδομένου ότι δεν υπάρχει έως τώρα ένα ενιαίο σύστημα επιθεώρησής τους, με ταυτόχρονη εκτίμηση της τρωτότητας του φέροντα οργανισμού τους”. Τα παραπάνω δεν ισχύουν για τους οδικούς άξονες που έχουν παραχωρηθεί, δηλαδή την Αττική και την Εγνατία Οδό.

Επικίνδυνες γέφυρες

Το έγγραφο επισημαίνει ότι τα προβλήματα αφορούν 6.000 γέφυρες που έχουν άνοιγμα μεγαλύτερο από 6 μέτρα και βρίσκονται στα τμήματα των παλαιών, νέων εθνικών οδών, όπως και των δρόμων του επαρχιακού και δημοτικού δικτύου. Σε αυτές προστίθενται 1.000 σιδηροδρομικές γέφυρες, με άνοιγμα μεγαλύτερο από 4 μέτρα.

Ανυπαρξία θεσμικού πλαισίου

Στο παρελθόν το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών συνέταξε και ενέκρινε Εγχειρίδια Αυτοψίας και Αξιολόγησης Γεφυρών, τα οποία είχαν σκοπό την καθοδήγηση των επιθεωρητών του δημοσίου κατά τις αυτοψίες υφισταμένων γεφυρών και την υποβοήθησή αυτών στην αξιολόγηση και στη βαθμολόγησή τους.

Τα συγκεκριμένα εγχειρίδια διανεμήθηκαν προς χρήση στις Τεχνικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και στις Τεχνικές Υπηρεσίες των Περιφερειών της Ελλάδας.

Ωστόσο, ελάχιστα αξιοποιηθήκαν, λόγω της ανυπαρξίας θεσμικού πλαισίου υποχρεωτικής επιθεώρησης και συντήρησης, “σε συνδυασμό με την έλλειψη επαρκούς εμπειρίας των στελεχών τους στα εξειδικευμένα θέματα επιθεώρησης, καταγραφής βλαβών και αξιολόγησης υφιστάμενης κατάστασης γεφυρών”.

Διοικητική Αρχή Γεφυρών

Όπως αναφέρει το υπουργείο, μετά και την κατάρρευση γεφυρών σε Ελλάδα και εξωτερικό, καθίσταται αναγκαία η άμεση καταγραφή, συστηματική επιθεώρηση και συντήρησή τους. Προς την κατεύθυνση αυτή, το Υποδομών προχωράει στη θεσμοθέτηση της Διοικητικής Αρχής Γεφυρών (ΔΑΓ), η οποία θα διασφαλίζει τις διαδικασίες και θα ελέγχει την τήρηση ενιαίου εθνικού θεσμικού πλαισίου για την καταγραφή, επιθεώρηση, αξιολόγηση και συντήρηση όλων των γεφυρών (οδικών σιδηροδρομικών καθώς και πεζογεφυρών).

Κανονισμός Επιθεώρησης και Συντήρησης Γεφυρών

Αυτή τη στιγμή συντάσσεται “Κανονισμός Επιθεώρησης και Συντήρησης Γεφυρών (Κ.Ε.ΣΥ.ΓΕ.)“, ο οποίος είναι απαραίτητος για τον καθορισμό τού θεσμικού πλαισίου, που θα τηρείται από όλους τους αρμόδιους δημόσιους και ιδιωτικούς Φορείς, υπεύθυνους για τη Διαχείριση των Γεφυρών (Βαθμίδες Αποκεντρωμένης Διοίκησης Παραχωρησιούχοι, κλπ) και θα ελέγχεται από τη ΔΑΓ.

Μεταξύ άλλων, ο κανονισμός θα περιλαμβάνει το μητρώο γεφυρών, ένα λογισμικό που έχει υλοποιηθεί και επιτρέπει, σε μορφή βάσης δεδομένων, την καταχώριση των απαιτούμενων δεδομένων ταυτοποίησης, όπως και των ευρημάτων των επιθεωρήσεων, αξιολογήσεων και πιθανών επεμβάσεων.