Τις προσεχείς ημέρες λαμβάνει ...
τέλος η φετινή αγωνία υποψηφίων και γονέων καθώς βρίσκεται στην τελική ευθεία η διαδικασία ανακοίνωσης των βάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ με την οποία σφραγίζονται συνολικά 79.631 «εισιτήρια» για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Τονίζεται ότι ειδικά εφέτος, με το νέο τοπίο που δημιουργήθηκε ως απόρροια κατάργησης των ΤΕΙ και με την ένταξη 133 νέων τμημάτων σε πανεπιστημιακά, είναι λογικό να δημιουργηθούν «ανακατατάξεις και αναταράξεις» σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές.
Οι παράγοντες που καθορίζουν τη διαμόρφωση των βάσεων είναι τρεις: Ο αριθμός των εισακτέων, οι βαθμολογικές επιδόσεις των υποψηφίων και οι προτιμήσεις των υποψηφίων.
Οι δύο πρώτοι παράγοντες είναι γνωστοί, αλλά ο τρίτος, οι προτιμήσεις των υποψηφίων, δηλαδή, είναι πάντα άγνωστος και «υπεύθυνος» για όλες τις αστοχίες στην εκτίμηση των βάσεων.
Φέτος αυτός ο παράγοντας είναι όχι μόνο άγνωστος, όπως τα προηγούμενα χρόνια, αλλά ούτε μπορεί να θεωρηθεί και αμετάβλητος γιατί οι αποφάσεις που πήραν οι υποψήφιοι εξαρτώνται από διάφορους παράγοντες, όπως το πόσο ελκυστικές τους φαίνονται οι σπουδές σε κάποια από τα νέα τμήματα, και κατά πόσον είναι διατεθειμένοι να μεταβούν σε μια μακρινή πόλη προκειμένου να σπουδάσουν αυτό που θέλουν.
Υπεισέρχεται, ακόμη, και ο παράγων λάθος που φέτος θα παίξει και αυτός τον ρόλο του και θα έχει «μέρος ευθύνης» στη διαμόρφωση των βάσεων. Πολλοί υποψήφιοι κυριολεκτικά μπερδεύτηκαν από τις ονομασίες των τμημάτων, που ενώ είναι ίδιες δεν αντιστοιχούν σε ισότιμα πτυχία. Υπήρχαν στο φετινό μηχανογραφικό, για παράδειγμα, δύο τμήματα με τον ίδιο ακριβώς τίτλο: Πολιτικών Μηχανικών (Πάτρα).
Το πρώτο ανήκει στο Πανεπιστήμιο Πατρών και είναι η γνωστή Πολυτεχνική Σχολή και το δεύτερο ανήκει στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, έχει πρόγραμμα σπουδών τεσσάρων ετών αλλά οι πτυχιούχοι δεν έχουν τα επαγγελματικά δικαιώματα του μηχανικού.
Υπήρξαν υποψήφιοι που δήλωσαν το δεύτερο ενώ ήθελαν να δηλώσουν το πρώτο! Αυτό το λάθος που έγινε αρκετές φορές και άλλα παρόμοια θα συμβάλουν στη διαμόρφωση των βάσεων.
Έτσι, οι εκπλήξεις με τις βάσεις μπορεί να είναι αρκετές. Η «Κ» με τη συνδρομή του μαθηματικού - αναλυτή κ. Στράτου Στρατηγάκη συνοψίζει τις εκτιμήσεις για το πώς θα διαμορφωθούν οι βάσεις του 2019.
1ο Επιστημονικό Πεδίο
Οι επιδόσεις των υποψηφίων ήταν χειρότερες από πέρυσι στα Αρχαία Ελληνικά, στην Ιστορία και στα Λατινικά. Οι υποψήφιοι ήταν περίπου 3.000 λιγότεροι φέτος σε σχέση με πέρυσι. Οι δύο αυτοί παράγοντες θα διαμορφώσουν βάσεις χαμηλότερες από πέρυσι, σε όλη τη βαθμολογική κλίμακα.
Οι υψηλόβαθμες σχολές θα σημειώσουν μικρή πτώση, από 50 μόρια η Νομική Αθήνας μέχρι 200 μόρια η Νομική Κομοτηνής και η πτώση θα συνεχίζεται όσο θα μειώνονται οι βαθμολογίες, για να φτάσουμε στις σχολές που η βάση τους είναι λίγο πάνω από τα 10.000 μόρια όπου θα έχουν πτώση μέχρι και 1.000 μόρια.
2ο Επιστημονικό Πεδίο
Η Χημεία ήταν ο αρνητικός πρωταγωνιστής των φετινών Πανελλαδικών Εξετάσεων, ακολουθούμενη από τη Φυσική. Οι χαμηλές επιδόσεις σ’ αυτά τα δύο μαθήματα θα γκρέμιζαν τις βάσεις, αλλά οι πολύ καλύτερες επιδόσεις στα Μαθηματικά θα διατηρήσουν την πτώση σε λογικά επίπεδα.
Έτσι, η πτώση των βάσεων αναμένεται να είναι περί τα 140 μόρια στους Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς του ΕΜΠ μέχρι πάνω από 1.500 μόρια στις χαμηλόβαθμες σχολές του πεδίου, που αναμένεται να βρεθούν κάτω από τα 7.000 μόρια.
3ο Επιστημονικό Πεδίο
Οι εξαιρετικές επιδόσεις των υποψηφίων στη Βιολογία θα φρενάρουν την έντονα καθοδική τάση των βάσεων του πεδίου, που επηρεάζονται από τις χαμηλές επιδόσεις στη Φυσική και στη Χημεία.
Η έλλειψη «υπεραριστούχων» αναμένεται να ρίξει τη βάση της Ιατρικής Αθήνας κάτω από τα 18.900 μόρια, για πρώτη φορά από το μακρινό 2002. Η βάση της Ιατρικής Αλεξανδρούπολης που αποτελεί το κατώφλι εισαγωγής αναμένεται στα 18.150 μόρια.
Αντίστοιχη είναι η πτώση και στις άλλες υψηλόβαθμες σχολές του πεδίου, ενώ στις χαμηλόβαθμες σχολές η πτώση μπορεί να φτάσει τα 1.500 μόρια.
4ο Επιστημονικό Πεδίο
Οι καλές επιδόσεις στα Μαθηματικά, σε όλη τη βαθμολογική κλίμακα και οι εξαιρετικές επιδόσεις στην Πληροφορική αντισταθμίζουν τις κακές επιδόσεις στις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας και θα φέρουν άνοδο των βάσεων στις μεσαίες και υψηλόβαθμες σχολές.
Η άνοδος αυτή αναμένεται να είναι σημαντική γιατί ο αριθμός των υποψηφίων που συγκέντρωσε πάνω από 15.000 μόρια είναι πολύ μεγαλύτερος από πέρυσι. Εκτιμάται ότι θα έχουμε άνοδο που μπορεί να φτάσει και τα 600 μόρια σε υψηλόβαθμες σχολές και αντίστοιχη πτώση των βάσεων στις σχολές με βάση μικρότερη των 11.000 μορίων.
Απλοποίηση διαδικασίας, άμεσες ανακοινώσεις
Οι βάσεις εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα μπορούσαν κάθε χρόνο να ανακοινώνονται στα τέλη Ιουλίου με πολλαπλά οφέλη για τους υποψηφίους και τις οικογένειές τους.
Μικρότερο διάστημα αναμονής, άρα και λιγότερο χρονικά άγχος θα ήταν το σημαντικότερο όφελος, αλλά θα γινόταν και ευκολότερη η διαδικασία εύρεσης φοιτητικής στέγης για όσους υποψήφιους πετύχουν σε άλλη πόλη.
Με την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων στα τέλη Αυγούστου «τρέχουν» οι γονείς και οι νέοι φοιτητές να βρουν σπίτι να το εξοπλίσουν. Όλα αυτά γίνονται σε λίγες μέρες με μεγάλη πίεση χρόνου. Γιατί όμως συμβαίνει κάθε χρόνο το ίδιο σκηνικό;
Αδυναμία συνεννόησης
Ο λόγος που δεν έχουμε τα αποτελέσματα στο τέλος Αυγούστου είναι η αδυναμία των εμπλεκόμενων υπουργείων να συνεννοηθούν. Τα υπουργεία Εθνικής Αμυνας, Προστασίας του Πολίτη και Εμπορικής Ναυτιλίας πρέπει να στείλουν τα αποτελέσματα των προκαταρκτικών εξετάσεων στο υπουργείο Παιδείας, να περαστούν στους υπολογιστές και μετά να ξεκινήσει η διαδικασία επιλογής, που θα «δημιουργήσει» τις βάσεις.
Αυτή η διαδικασία ολοκληρώθηκε φέτος στις 19 Αυγούστου, οπότε και εκδόθηκε ανακοίνωση από το υπουργείο Παιδείας να ελέγξουν οι υποψήφιοι τα αποτελέσματα των προκαταρκτικών εξετάσεων. Μέχρι τις 19 Αυγούστου δεν γινόταν τίποτα.
Αν τα αποτελέσματα των προκαταρκτικών εξετάσεων είχαν περαστεί στους υπολογιστές του υπουργείου Παιδείας μέχρι τη λήξη συμπλήρωσης του μηχανογραφικού, τότε τα αποτελέσματα εισαγωγής θα ανακοινώνονταν στα τέλη Ιουλίου.
Για να γίνει αυτό χρειάζεται συντονισμός των υπηρεσιών των υπουργείων και απλοποίηση των διαδικασιών που ταλαιπωρούν τόσα χρόνια τους υποψηφίους. Δείχνει τόσο απλό αλλά...