Προκηρύχθηκε, στη συνέχεια ...
μετατέθηκε (προεκλογικά) και τελικώς ακυρώθηκε.
Ο λόγος για τον διαγωνισμό για την προμήθεια 750 αστικών λεωφορείων, τα οποία επρόκειτο να καλύψουν τις ανάγκες του στόλου των εταιρειών αστικών συγκοινωνιών Αθήνας και Θεσσαλονίκης.
Η προκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού είχε προκαλέσει ποικίλες αντιδράσεις, με τις υποψήφιες προς συμμετοχή εταιρείες να αντιδρούν κυρίως στον όρο που αφορούσε στη διάρκεια συντήρησης των οχημάτων από τον ανάδοχο, ενώ υπό αμφισβήτηση τέθηκε και το θέμα της χρηματοδότησης του εγχειρήματος.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι η απόφαση για ακύρωση του διαγωνισμού ελήφθη από την Αρχή Εκδίκασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ). Συγκεκριμένα, η ΑΕΠΠ εξέδωσε την απόφασή της (αριθμός απόφασης 858 και 859/2019) κατόπιν άσκησης προδικαστικών προσφυγών από τις εταιρείες «Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ» (εισαγωγέας SCANIA, ISUZU, BYD) και Mercedes Benz Ελλάς ΑΕΕ.
Οι παραπάνω προσφυγές στρέφονταν κατά του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και συγκεκριμένα κατά των όρων τής (με αριθμό 5/2019) διακήρυξης που εξέδωσε η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών για την προμήθεια λεωφορείων, διαφορετικών τεχνολογιών, για τις περιοχές της Αττικής και της Θεσσαλονίκης.
Η ΑΕΠΠ δικαίωσε τις αιτιάσεις των διαμαρτυρομένων και συγκεκριμένα:
• Αποφάσισε ότι η διακήρυξη του εν λόγω διαγωνισμού έθετε, κατά παράβαση της εθνικής (ΚΥΑ 29949/1841/2009) και της ευρωπαϊκής (οδηγία 2007/46/ΕΚ) νομοθεσίας, πρόσθετες απαιτήσεις.
• Έκρινε ότι οι τεχνικές προδιαγραφές της διακήρυξης και της ειδικής συγγραφής υποχρεώσεων ήταν δυσανάλογες, υπερβολικές και απρόσφορες, δυσκόλευαν τις εταιρείες να καταθέσουν προσφορά, με αποτέλεσμα να μειωθεί ο ανταγωνισμός, ενώ έθεσε κι ερωτήματα ως προς τη χρηματοδότηση της διακήρυξης.
Η ΑΕΠΠ με την παραπάνω απόφαση, και εφαρμόζοντας την εθνική και ενωσιακή νομοθεσία, έκανε δεκτές τις σχετικές προδικαστικές προσφυγές και ακύρωσε στο σύνολό της τη διακήρυξη και τον διαγωνισμό.
To άδοξο τέλος του διαγωνισμού δημιουργεί ακόμα μεγαλύτερες πιέσεις στους ήδη γερασμένους στόλους λεωφορείων της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Καθίσταται σαφές ότι ο στόλος χρήζει αντικατάστασης, ενώ το κόστος συντήρησής του πλέον είναι δυσβάσταχτο λόγω παλαιότητας και ελλιπούς συντήρησης, η οποία σχετίζεται με την οικονομική στενότητα των συγκοινωνιακών οργανισμών.
Με ενδιαφέρον αναμένονται οι κινήσεις της νέας ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών, καθώς ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, είχε εκφράσει τις αμφιβολίες του για τη νομιμότητα του διαγωνισμού ήδη από τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης.
Ο διαγωνισμός που ακυρώθηκε αφορούσε συνολικά την προμήθεια 350 λεωφορείων για τη Θεσσαλονίκη και 400 για την Αθήνα. Πρόκειται για:
• 320 ηλεκτροκίνητα (12 μέτρων).
• 330 με κινητήρα συμπιεσμένου φυσικού αερίου (12 μέτρων).
• 100 πετρελαιοκίνητα Euro (18 μέτρων).