Προειδοποιούν την Ελλάδα οι μεγάλοι όμιλοι κρουαζιέρας


Την ανάγκη ανάπτυξης ...

νέων προορισμών, διαχείρισης των υπαρχόντων και αντιμετώπισης του φαινομένου του υπερτουρισμού σε δημοφιλείς για την κρουαζιέρα τοποθεσίες, όπως η Σαντορίνη ή η Μύκονος, έθιξαν οι εκπρόσωποι των μεγάλων διεθνών εταιρειών κρουαζιέρας στο πλαίσιο του 5ου Posidonia Sea Tourism Forum. 
Παράλληλα έκρουσαν τον κώδωνα του κινδύνου για την αστάθεια που εξακολουθεί να παρατηρείται στην περιοχή, ειδικά σε σχέση με την Τουρκία.
Ο M. Nestour, αντιπρόεδρος ανάπτυξης της Carnival Corporation, μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες κρουαζιέρας παγκοσμίως, ανέφερε το ζήτημα της ανυπαρξίας αποτελεσματικού συστήματος berth allocation στους νησιωτικούς προορισμούς (προγραμματισμού και ισοκατανομής, δηλαδή, των αφίξεων), αλλά και την αδυναμία της χώρας να αναδείξει νέους προορισμούς που θα μπορούσαν να στηρίξουν δρομολόγια μεγάλων πλοίων μόνο στα ελληνικά νερά, αφού η Τουρκία παραμένει σε σχετικά χαμηλή ζήτηση.
Διπλωματική αλλά ανησυχητική, για άλλους λόγους, ήταν και η τοποθέτηση του C. Darr, εκτελεστικού αντιπροέδρου του Ομίλου MSC, ενός άλλου κολοσσού της κρουαζιέρας: «Μας αρέσει πραγματικά αυτή η περιοχή (σ.σ. της Ανατολικής Μεσογείου), που ξεχωρίζει για το φυσικό κάλλος σε συνδυασμό με τον πολιτισμικό και ιστορικό πλούτο της, ωστόσο έχουμε επίγνωση και ορισμένων γεωπολιτικών προκλήσεων που εξακολουθούν να μας κρατούν μακριά από την τουρκική αγορά, τουλάχιστον για τώρα», δήλωσε. 
Και συμπλήρωσε πως «η έλλειψη πολιτικής σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή, με τη γεωπολιτική αστάθεια στη Βόρεια Αφρική και σε άλλες περιοχές, δυσκολεύει ακόμη περισσότερο τη δραστηριοποίηση των εταιρειών κρουαζιέρας. 
Δεν είμαστε ακόμη πεπεισμένοι ότι θα ήταν υπεύθυνο εκ μέρους μας να μεταφέρουμε τους επιβάτες μας σε αυτή την περιοχή. Πρέπει να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη των τουριστών, η οποία έχει υποστεί πλήγμα λόγω των γεγονότων στην περιοχή», πρόσθεσε.
Σύμφωνα πάντως με τον Airam Diaz Pastor, πρόεδρο της Ενωσης Λιμένων MedCruise, η Ελλάδα και ολόκληρη η περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου θα επωφεληθούν σημαντικά από την προβλεπόμενη αύξηση κατά 22,2% του αριθμού επιβατών και κατά 19,8% των προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων για το σύνολο της περιοχής της Μεσογείου το 2019.
Αν και οι εκτιμήσεις των εταιρειών και των στελεχών της αγοράς είναι πως σταδιακά οι αφίξεις ξένων επισκεπτών κρουαζιέρας μπορεί να αυξηθούν, αρχής γενομένης από φέτος, παραμένει αναπάντητο το πάγιο ερώτημα κατά πόσον ο τρόπος με τον οποίο η κρουαζιέρα γίνεται στην Ελλάδα προσδίδει στην οικονομία και στις τοπικές κοινωνίες ένα συνολικά θετικό ή αρνητικό πρόσημο. 
Υπενθυμίζεται πως, σύμφωνα με μελέτη της διαNEOσις, το 17% περίπου των αφίξεων της ευρωπαϊκής αγοράς γίνεται σε περίπου 40 ελληνικά λιμάνια. Όμως, το μερίδιο της χώρας σε έσοδα δεν ξεπερνά το 4% για το έτος αναφοράς. Πόσο όμως κοστίζουν οι υποδομές και οι υπηρεσίες που απασχολούν; Και πόσο επιβαρύνονται οι προορισμοί περιβαλλοντικά αλλά και σε όχληση; Επιπλέον, η κρουαζιέρα στην Ελλάδα δεν αποδίδει. 
«Η κρουαζιέρα φέρνει το 10% των τουριστών που έρχονται κάθε χρόνο, αλλά μόνο το 3% των συνολικών τουριστικών εσόδων», επισημαίνει χαρακτηριστικά η έρευνα της διαNEOσις. Σε κάποια μέρη, όμως, με προεξάρχουσα τη Σαντορίνη, τα προβλήματα που δημιουργεί έχουν ξεπεράσει κάθε προηγούμενο και αναφέρονται ως διεθνή παραδείγματα υπερτουρισμού. 
Αλλά εκεί το σύστημα berth allocation, που πρέπει να κατανέμει τις αφίξεις πλοίων μέσα σε κάθε μέρα, εβδομάδα και σεζόν, λειτούργησε πέρυσι πιλοτικά και πλέον έχει σχεδόν εγκαταλειφθεί, ανέφεραν στο περιθώριο του φόρουμ πηγές με άμεση εμπλοκή στο εν λόγω σύστημα.
Έντυπη