Απομονωμένοι στο Αιγαίο και ...
στο Ιόνιο θα παραμείνουν, για δεύτερη συνεχόμενη ημέρα, εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες και δεκάδες χιλιάδες τόνοι εμπορευμάτων, μετά τη νέα 24ωρη απεργία που αποφάσισε το μεσημέρι της Δευτέρας η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ).
Μάλιστα, η νέα απεργία που γίνεται, μεταξύ άλλων, και για την υπογραφή νέων συλλογικών συμβάσεων εργασίας για τους εργαζομένους στην ακτοπλοΐα, έγινε μετά και τη δεύτερη βελτιωμένη πρόταση της εργοδοσίας (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας-ΣΕΕΝ) για αυξήσεις 2%, αρχής γενομένης από την 1η Σεπτεμβρίου του 2018.
Η πρόταση αυτή υποβλήθηκε στην ΠΝΟ πριν από τη συνεδρίαση της εκτελεστικής επιτροπής της τη Δευτέρα, η οποία αποφάσισε παράταση της απεργίας, και σε συνέχεια άλλης πρότασης που προέβλεπε αυξήσεις 1% από 1η Σεπτεμβρίου του 2018 και επιπλέον 1% από 1η Ιουνίου του 2019, η οποία επίσης απερρίφθη.
Σημειώνεται πως από τα 14 αιτήματα της ΠΝΟ, μόνο τα δύο αφορούν τα ακτοπλοϊκά πλοία, αλλά η απεργία περιορίζεται μόνο σε αυτά, ενώ άλλα, όπως π.χ. τα ημερόπλοια κ.λπ., εκτελούν κανονικά τα δρομολόγιά τους.
Μεγάλες επιπτώσεις
Ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) υπολογίζει ότι κατά μέσον όρο το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου διακινούνται ημερησίως 150.000 επιβάτες (έναντι 200.000 τον Αύγουστο), 25.000 τόνοι εμπορευμάτων από και προς τα νησιά (προμήθειες – εξαγωγές) και δεκάδες χιλιάδες Ι.Χ.
Με δεδομένο ότι τη Δευτέρα, πρώτη ημέρα απεργίας, τα πλοία παρέμειναν δεμένα στα λιμάνια, σωρευτικά οι αποκλεισμένοι στα νησιά παραθεριστές, νησιώτες και οι επιβάτες που θέλουν να επιστρέψουν προς αυτά υπολογίζεται πως υπερβαίνουν τις 300.000, ενώ τα φορτηγά που επηρεάζονται εκτιμάται πως ξεπερνούν τις 5.000 και τα Ι.Χ. τις 75.000.
Οι επιπτώσεις στο τουριστικό προϊόν αλλά και στις τοπικές οικονομίες εκτιμώνται ήδη ως σοβαρότατες. Ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων έχει επισημάνει ότι τον Σεπτέμβριο αναμένεται να επισκεφθούν την Ελλάδα περισσότεροι από 3 εκατ. ξένοι τουρίστες.
Πρόκειται για τον τρίτο σημαντικότερο μήνα σε επίπεδο διεθνών αφίξεων για τον ελληνικό προορισμό μετά τον Αύγουστο και τον Ιούλιο και με πολύ υψηλότερες επιδόσεις σε σχέση με τον Ιούνιο. Επίσης, σχεδόν το 10% επί του συνόλου των άμεσων τουριστικών εσόδων της χώρας εισπράττεται τον Σεπτέμβριο.
Ακόμα και αν η απεργία λήξει, κάτι που μέχρι αργά το απόγευμα της Δευτέρας δεν διαφαινόταν, η εξυπηρέτηση του σωρευμένου μεταφορικού φόρτου εκτιμάται ότι θα χρειαστεί αρκετά 24ωρα για να ολοκληρωθεί. Με την υπογραφή και την ανανέωση των ΣΣΕ των ναυτικών τα τελευταία χρόνια, οι μισθοί τους έχουν παραμείνει σταθεροί, σε αντίθεση με άλλους επαγγελματικούς κλάδους οι οποίοι έχουν υποστεί σημαντικές μειώσεις, αναφέρει ο ΣΕΕΝ.
Πρέπει να αναφερθεί πως, παρά το γεγονός ότι η εργοδοσία εμφανίζεται να επιχειρεί να δώσει λύση στο θέμα της συλλογικής σύμβασης εργασίας, η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας, αλλά και των άλλων εμπλεκόμενων υπουργείων, δεν έχει απαντήσει επί των άλλων αιτημάτων της ΠΝΟ.
Είναι χαρακτηριστικό των αξιώσεων των ναυτεργατών το γεγονός πως στα αιτήματά τους περιλαμβάνονται και η «επαναφορά των εργασιακών και κοινωνικοασφαλιστικών δικαιωμάτων των ναυτεργατών στο προ των τριών μνημονίων καθεστώς και η πλήρης εξαίρεση από τον κοινωνιοκτόνο Ν. 4387/16», η αναστολή του άρθρου 29 του Ν. 4150/2013 περί συνθέσεων στα πλοία της ακτοπλοΐας, η «αποκατάσταση της άδικης φορολόγησης των Ελλήνων ναυτεργατών», η επαναφορά των παροχών του Οίκου Ναύτου προς τους ναυτεργάτες και άλλα.