Τι περιμένουμε από την παρούσα Σύνοδο;



Του Σωτήρη Μ. Τζούμα

Με την έναρξη της νέας ...


Συνοδικής περιόδου- της 161ης- παρουσιάσαμε  εκτενώς τα μέλη της Συνόδου και μάλιστα με ξεχωριστά στοιχεία και κρίσεις για το κάθε  Συνοδικό μέλος καθώς  και την αποδοχή που έχουν μέσα στο γενικότερο πλαίσιο της Εκκλησίας μας.

Οι Συνοδικοί Μητροπολίτες που συγκροτούν την  161η Συνοδική περίοδο  της Εκκλησίας της Ελλάδος  είναι στην πλειοψηφία τους ( οκτώ εκ των δώδεκα)εκλεγέντες επί Μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου και οι υπόλοιποι (τέσσερις εκ των δώδεκα) εκλεγέντες επί Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου του Β ´.

Συγκεκριμένα οι Συνοδικοί Μητροπολίτες της 161ης περιόδου είναι –εκτός του Αρχιεπισκόπου Αθηνών Ιερωνύμου που είναι πάντα  ο Πρόεδρος της ΔΙΣ για κάθε Συνοδική περίοδο–  οι:
-Σύρου Δωρόθεος, Αντιπρόεδρος
– Χαλκίδος Χρυσόστομος
– Νέας Σμύρνης Συμεών
– Κερκύρας Νεκτάριος
– Γλυφάδας Παύλος
– Θήρας Επιφάνιος
– Δράμας Παύλος
– Σισανίου Παύλος
– Κιλκισίου Εμμανουήλ
– Λαγκαδά Ιωάννης
– Χίου Μάρκος
– Πρεβέζης Χρυσόστομος

Όπως βλέπουμε λοιπόν, οι οκτώ Μητροπολίτες, άλλος περισσότερο και άλλος λιγότερο, αποτελούν επιλογές και πνευματικά αναστήματα του  Μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου.

Αλλά και οι τρεις  τελευταίοι (Λαγκαδά Ιωάννης, Χίου Μάρκος και Πρεβέζης Χρυσόστομος), υπήρξαν στενοί  συνεργάτες του Χριστοδούλου και αν είχε χρόνια θα τους προήγαγε.

Έχουμε πει άλλωστε κι άλλες φορές ότι ο νυν Λαγκαδά Ιωάννης και ο Πρεβέζης  Χρυσόστομος έπαιξαν πολλές φορές στο να προταθούν για κάποιες Μητροπόλεις.

Αλλά και ο Κιλκισίου Εμμανουήλ, μολονότι θεωρητικά  ανήκει στον σκληρό πυρήνα Ιεραρχών που στηρίζουν τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο , υπήρξε παλιός γνώριμος του Μακαριστού Χριστοδούλου και τον συναντούσε στην Αμοργό όταν παραθέριζε.

Να θυμίσουμε το  πώς και το γιατί εξελέγη  ο καθένας δεν είναι της παρούσης. Σημασία έχει ότι ο Μεγάλος Πρωθιεράρχης τους  επέλεξε και κατέληξε σε αυτά τα πρόσωπα ο ίδιος , για να τον στηρίξουν στο έργο του  και να υλοποιήσουν μαζί του το μεγαλοφυές και μεγαλεπήβολο όραμά Του, αυτό που έμεινε ανεκπλήρωτο.

Πρόκειται για ένα όραμα που το τρόμαξαν και το  φοβήθηκαν εχθροί και φίλοι , εντός και εκτός Εκκλησίας.

Βέβαια ,το σχέδιο του Θεού  ήταν διαφορετικό! Ο Χριστόδουλος έφυγε νωρίς από τη ζωή.

Εντούτοις  έμεινε ολοζώντανη η μνήμη του για να μας θυμίζει το όραμά του και αυτά που ήθελε να γίνουν στην Εκκλησία μας.

Ασφαλώς  οι Αρχιερείς που επέλεξε και υπάρχουν σήμερα στη διοίκηση της Εκκλησίας  συνεχίζουν  το έργο Του- τηρουμένων των αναλογιών, δεδομένου ότι όλοι οι άνθρωποι δεν είμαστε ίδιοι.

Έχουν όλοι τους ,πάντως, υποχρέωση στη μνήμη Του αλλά και στην ίδια την Εκκλησία μας να  συνεχίσουν στην ίδια γραμμή και να ολοκληρώσουν αυτό που ο ίδιος ξεκίνησε!

Ωστόσο πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι  για μερικούς εξ αυτών, παρά τις  αντιδράσεις που υπήρχαν από επιμέρους  ομάδες, τους ανέδειξε με  ολότελα δικό του αγώνα και πολλές φορές με προσωπικό κόστος. Του το οφείλουν λοιπόν.  Ο Χριστόδουλος ήταν ρηξικέλευθος χαρακτήρας και δεν επτοείτο με τίποτα.

Παρά  τον αβυσσαλέο πόλεμο που του γινόταν τόσο  από το εσωτερικό της Εκκκλησίας, όσο και από εξωθεσμικά κέντρα εκείνος συνέχιζε αγέρωχος το έργο του.

Ναί, η παρούσα ΔΙΣ,είναι στην πλειοψηφία της  …. Χριστοδουλική.

Και αυτό ελπίζουμε ότι καθώς περνά ο χρόνος θα εκτυλίσσεται και θα διαφαίνεται στις αποφάσεις της ΔΙΣ αλλά και στη γενικότερη στάση της διοίκησης της Εκκλησίας.

Περιμένουμε δηλαδή η σύνθεση αυτή να βοηθήσει στη διαμόρφωση  μίας ακόμη πιο  δυναμικής φωνής και στάσης της Εκκλησίας.

Περιμένουμε  να ορθώσει, επιτέλους,  το ανάστημά της στις αθλιότητες  που συντελούνται στον τόπο μας εις βάρος της πίστεως και της Εκκλησίας.

Περιμένουμε και αξιώνουμε να μη συνεχιστεί η  τακτική της «εύγλωττης σιωπής», όπως  τη χαρακτηρίζουν, όσοι θέλουν να «κολακεύσουν» τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο για  την γραμμή και στάση που ακολουθεί σε ορισμένα θέματα για τα οποία ακόμη και ο απλός λαός θα  ήθελε και θα τον ικανοποιούσε    μία ζωντανή και ομιλητική Εκκλησία, τουλάχιστον στα θέματα που θίγεται και αδικείται.

Οι θιασώτες  της γραμμής της «σιωπής» και της παθητικής αντιμετώπισης των πραγμάτων που αφορούν την Εκκλησία, μπορεί να διασφαλίζουν με την συμπεριφορά αυτή  την πρόσκαιρη, έστω, ησυχία τους,  αλλά άθελά τους εκθέτουν  ανεπανόρθωτα την  Εκκλησία, αφού εμμέσως πλην σαφώς, είναι σαν να αδιαφορούν για   την κατάσταση που βιώνουμε!

Και μπορεί, πράγματι, η σιωπή   να αποτελεί το χαρακτηριστικό γνώρισμα της εποχής μας, αλλά ο λαός μας  περιμένει  από την Εκκλησία του να ανακτήσει το θάρρος που είχε πάντα και πρωτοστατούσε στους εθνικούς αγώνες!

Θα μας δώσουν  άραγε, οι Αρχιερείς που απαρτίζουν την παρούσα ΔΙΣ ,λίγο από αυτό το αγωνιστικό πρόσωπο της Εκκλησίας μας  ή θα σιωπήσουν κι αυτοί  απορροφημένοι στα υπηρεσιακά θέματα, στην ψήφιση νέων  κανονισμών  και στην εξασφάλιση κάποιων θέσεων για   νέους διορισμούς ιερέων  κλπ.

Αν συνεχιστεί η κατάσταση που βιώνουμε σήμερα ως έθνος, ως κράτος αλλά και ως Εκκλησία , όλα  τα παραπάνω φοβάμαι ότι θα μείνουν μια θλιβερή ανάμνηση. Γιαυτό η διοίκηση της Εκκλησίας πρέπει να αγωνιστεί για να κρατήσει την Εκκλησία στο θεσμικό ρόλο που κατέχει αιώνες τώρα.

Η παρούσα ΔΙΣ  καλείται  να αντιμετωπίσει σοβαρά θέματα και να διαχειριστεί καταστάσεις πρωτόγνωρες για την Εκκλησία και ίσως- ίσως από συστάσεώς της.

Συγκεκριμένα:

• Η αλλαγή του Συντάγματος και ο διαχωρισμός Εκκλησίας- Κράτους, έστω με ανώδυνο  τρόπο– βελούδινο διαζύγιο το αποκαλούν -όπως διατυμπανίζουν τα εξαπτέρυγα και των δύο πλευρών,θα αποτελέσει ένα από αυτά .

Όλο αυτό που πάει να περάσει και να επιβληθεί,υπό άλλες συνθήκες δεν θα περνούσε με τίποτα.

Οι πληροφορίες μας λένε ότι είναι όλα συμφωνημένα μεταξύ Πρωθυπουργού και Αρχιεπισκόπου, λόγω  και των εξαιρετικών σχέσεων που έχουν οι δύο άνδρες  και θα εφαρμοστούν σιγά- σιγά.

Εδώ  περιμένουμε να δούμε πώς θα συμπεριφερθεί η ΔΙΣ όταν προκύψει και κληθεί να το αντιμετωπίσει.

Θα τα αποδεχθεί όλα ως έχουν, ή θα υψώσει τη φωνή της και θα ζητήσει να παραμείνει η κατάσταση στα θεσμικά πλαίσια που ήταν και παραμένει από συστάσεως του ελληνικού κράτους;

•Οι σχέσεις με το Φανάρι επίσης, θα είναι ένα μεγάλο θέμα που δεν θα μας αφήσει να πλήξουμε!

Υπάρχουν  προβλήματα που εξακολουθούν  να ταλαιπωρούν τις σχέσεις των δύο Εκκλησιών.  Το κτήμα Προμπονά και τα όσα έχουν διαμειφθεί μεταξύ των δύο πλευρών είναι απλά η κορυφή του παγόβουνου. Η ουσία  της κρίσης υποβόσκει εδώ και καιρό. Οι αιτίες πολλές!  Άλλες γνωστές και ευδιάκριτες  και άλλες έχουν βάθος.

Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος ήταν από πολλά χρόνια πριν , υπέρμαχος της ιδέας να αποκτήσει το Φανάρι τη δική του Αγία Τράπεζα στην Αθήνα, όπως ακριβώς έχουν τα Πρεσβυγενή μας Πατριαρχεία .

Από την πλευρά του Φαναρίου ομιλούν για την ύπαρξη γραπτών αποδείξεων που αποκαλύπτουν τις θέσεις του Αρχιεπισκόπου στο παρελθόν.

Πώς λοιπόν, μετεβλήθη  ο Αρχιεπίσκοπος σε πολέμιο μιας τέτοιας εξέλιξης όταν  επί Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου υποστήριζε με δημόσιες δηλώσεις του -έξω από την Μονή του  Οσίου Λουκά, κατά την εκεί επίσκεψη του Πατριάρχη Βαρθολομαίου ( απόντος τότε του Χριστοδούλου);

•Οι καλά γνωρίζοντες το παρασκήνιο αυτής της αλλαγής στην συμπεριφορά και στις απόψεις του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου σήμερα, θεωρούν ότι πρέπει να  έχει συμβεί κάτι  που ο Αρχιεπίσκοπος το θεώρησε ως προσβολή και αχαριστία για την μέχρι τώρα στάση του και προσήλωσή του στη Μητέρα Εκκλησία.  Πολλοί  κάνουν λόγο για «ραγισμένο γυαλί» που δεν ξανακολλά!  Και το βέβαιο στην περίπτωση αυτή  είναι οτι ο Ιερώνυμος δεν είναι ……Χριστόδουλος!!!

•Επιπρόσθετα υπάρχουν  θέματα  στην καθημερινότητα της διοίκησης  της Εκκλησίας που μέχρι τώρα ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος τα αντιμετώπιζε με συνοπτικές διαδικασίες.
 
Η παρούσα σύνθεση της Συνόδου θα επιτρέψει  να συνεχιστούν  οι κακές συνήθειες που μέχρι τώρα ακολουθούσαν  οι Σύνοδοι- όλες ανεξαιρέτως– ή θα εφαρμοστεί σωστά και ακριβοδίκαια ο κανονισμός της Συνόδου;

Από όλα τα παραπάνω αλλά και από άλλα θέματα στη διοίκηση της Εκκλησίας  θα καταλάβουμε   αν ο Αρχιεπίσκοπος ελέγχει και αυτή τη ΔΙΣ και θα πορευτεί χωρίς αντιδράσεις και προβλήματα ή ορισμένα καυτά θέματα θα τα αφήσει για την επόμενη Συνοδική περίοδο.!

••Απορίας άξιο είναι το πώς θα αντιμετωπίσει  η Σύνοδος τις ελελίξεις που επαπειλούν  το κατώφλι της Εκκλησίας.

••Πώς θα δεχτεί- αν θα δεχτεί- το ξεπούλημα που γίνεται;

••Πώς θα ανεχτεί την αποχριστιανοποίηση της χώρας που συντελείται σταδιακά με εντολές άνωθεν και την μετατροπή της χώρας σε ουδέτερο κράτος;

••Πώς θα ανακόψει την δεσποτοκρατία και την βάναυση και φασιστική συμπεριφορά ορισμένων Ιεραρχών εν έτει 2017, που με την ανοχή του Αρχιεπισκόπου και τη σιωπή των υπολοίπων  Ιεραρχών, φέρονται κατά τρόπο ανεξέλεγκτο και υποτιμητικό στον υφιστάμενο κλήρο;
Μερικοί μάλιστα εξ αυτών παρανομούν και φέρονται –σε κληρικούς και μοναχούς της Εκκλησίας μας –με απαράδεκτο και σκοταδιστικό ταπεραμέντο .Φτάσαμε στο σημείο η Εκκλησία να τιμωρεί κληρικούς άνευ λόγου και να τους δικαιώνουν  τα κοσμικά δικαστήρια.

••Πώς θα επουλωθούν οι πληγές που έχει δημιουργήσει η διάσταση απόψεων μεταξύ Αθηνών και Φαναρίου;

••Πώς θα αντιμετωπίσουν τη ρήξη με τον Πατριάρχη οι επαμφοτερίζοντες Αρχιερείς μας, αυτοί δηλαδή που στο Φανάρι κάνουν τους Πατριαρχικούς και στην Αθήνα τους αντί- πατριαρχικούς!!

••Τί θα πράξουν για τους ανήμπορους Ιεράρχες που έχουν αφήσει τις Μητροπόλεις τους στο έλεος των επιτηδείων που τις λυμαίνονται; Είναι ιδιοκτησία τους οι Μητροπόλεις; Ποιός  θα λογοδοτήσουν για τα αίσχη και τις παρανομίες που συντελούνται; Γιατί δεν παραδειγματίζεται η διοίκηση της Εκκλησίας  από τις εξαίρετες συμβιώσεις- πρώην και νυν Μητροπολιτών- που βιώνουν  τα ποίμνια σε κάποιες Μητροπόλεις ; Ποιοί εμποδίζουν να εξελιχθεί η κατάσταση και να αποκατασταθεί η κανονική τάξη στις Μητροπόλεις που έχουν προβλήματα;
Ποιοί το σταματούν και γιατί;

••Και πώς ξαφνικά άλλαξε ρότα και  ο ίδιος ο Αρχιεπίσκοπος και από υπέρμαχος της ιδέας των αλλαγών όπου υπήρχε πρόβλημα ( όπως ακριβώς συνέβη στις Μητροπόλεις Φωκίδος, Νέας Ιωνίας, Θεσσαλιώτιδος, Καρπενησίου με τις παραιτήσεις των ανήμπορων Γερόντων ) τώρα δείχνει απρόθυμος  και δεν προχωρά τουλάχιστον  για κάποιες κραυγαλέες περιπτώσεις ;

••Ποιός θα μας σώσει, αλήθεια,  απ´αυτή την ιδιόμορφη»σχιζοφρένεια»που διέπει την εκκλησιαστική ζωή του τόπου μας;

Σίγουρα θα έχει πολύ ενδιαφέρον να δούμε τί θα πράξουν οι Άγιοι Συνοδικοί, κατά την ενασχόλησή τους με  τα υψηλά και σημαντικά καθήκοντά τους, στην παρούσα περίοδο.

Περιμένουμε με ενδιαφέρον να δούμε τί θα γίνει. Κάτι, πάντως, μου λέει οτι και πάλι δεν θα πλήξουμε!!

Θα ήθελα  εν κατακλείδι να πω στους Αγίους Συνοδικούς Ιεράρχες μας:
Σεβ. Άγιοι Αρχιερείς να ξέρετε και να νοιώθετε οτι ο Χριστόδουλος παρακολουθεί από εκεί που είναι  το έργο σας και την πορεία σας! Δεν είναι τυχαίο που  σε αυτή τη χρονική συγκυρία είστε μέλη της Συνόδου! Ο Θεός έχει  για όλα το σχέδιό του.

Μην  διαψεύσετε τον Πρωθιεράρχη που πίστεψε πρώτος εκείνος σε σας !! Μην διαψεύσετε και τις δικές μας ελπίδες. Θα είστε υπόλογοι στη μνήμη Του ,στις αρχές που μας δίδαξε αλλά  και στην ίδια την Εκκλησία μας! Θα μας  κρίνουν» οι νεκροί και οι αγέννητοι»