«Μάχη» για τα επιδόματα τέκνων με το καλημέρα της αξιολόγησης


Με τα οικογενειακά ...

επιδόματα να τίθενται εξαρχής στο κάδρο της διαπραγμάτευσης, ξεκίνησε το πρώτο κρίσιμο τεστ για την πορεία της τρίτης αξιολόγησης στον τομέα της πρόνοιας. 
Κατά την πρώτη διερευνητική συνάντηση των εκπροσώπων των δανειστών σε τεχνικό επίπεδο με υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου Εργασίας, σύμφωνα με πληροφορίες, συζητήθηκαν και οι 6 τομείς που βάσει των μνημονιακών δεσμεύσεων θα αναδιαρθρωθούν και θα εξορθολογιστούν προκειμένου να προχωρήσει η αναδιάταξη του προνοιακού χάρτη της χώρας. 
Στο μικροσκόπιο τέθηκαν τα ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα, καθώς μέχρι τον Νοέμβριο πρέπει να νομοθετηθούν παρεμβάσεις, πέραν της εξοικονόμησης 259 εκατ. ευρώ για τη διετία 2017 - 2018 που έχει ήδη ψηφιστεί και προβλέπει στοχευμένες μειώσεις παροχών.
Το μεγαλύτερο «αγκάθι» για την κυβέρνηση φαίνεται πως είναι η ανακατανομή των οικογενειακών παροχών με στόχο ένα δικαιότερο σύστημα που θα στηρίζει εξίσου τα παιδιά κάθε οικογένειας. Με τα αντίμετρα που ψηφίστηκαν τον Μάιο, θεσμοθετήθηκε επιπλέον χρηματοδότηση 260 εκατ. ευρώ, κατά το 2019, ποσό που αναζητείται και για το 2018 προκειμένου να μην υπάρξει το φαινόμενο «ασανσέρ», με αυξομείωση δηλαδή των παροχών ανάμεσα σε δύο χρονιές. 
Το επικαιροποιημένο μνημόνιο προβλέπει ότι η μεταρρύθμιση του συστήματος οικογενειακών παροχών πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως τον Νοέμβριο. Δεν ορίζει το έτος έναρξης της μεταρρύθμισης, γεγονός που ανοίγει «παράθυρο» για ενιαία εφαρμογή της από το 2019. 
Καθώς βέβαια κάτι τέτοιο δεν θεωρείται εύκολο, στο οικονομικό επιτελείο ευελπιστούν, όπως έχει αποκαλύψει η «Κ», μέρος των απαιτούμενων κεφαλαίων για το 2018 να εξευρεθεί μέσω της μείωσης των καταναλωτικών δαπανών των υπουργείων, ώστε να διασωθούν τα επιδόματα προς τους τρίτεκνους και πολύτεκνους.
«Δύσκολος», τόσο σε εθνικό - κοινωνικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο διαπραγμάτευσης, θεωρείται ο τομέας της αναπηρίας, καθώς στο μνημόνιο προβλέπεται η αναδιοργάνωση του τρόπου αξιολόγησης της αναπηρίας για την καταβολή των επιδομάτων.
Συγκεκριμένα, έως τον Νοέμβριο πρέπει να νομοθετηθεί ένα πιλοτικό πρόγραμμα μεταρρύθμισης των παροχών αναπηρίας, ενώ έως τον Μάιο του επόμενου έτους πρέπει να εγκριθεί η εναρμόνιση όλων των κανόνων αναπηρίας και κοινωνικής πρόνοιας προκειμένου η εθνική εφαρμογή του νόμου να ξεκινήσει μέχρι το τέλος Ιουνίου 2018. Ρόλο-κλειδί στην όλη διαδικασία θα διαδραματίσει η έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας, η οποία στην τελική της μορφή αναμένεται να φθάσει στα χέρια της ηγεσίας του υπουργείου Εργασίας εντός των επόμενων ημερών. 
Βέβαια, ένα πρώτο δείγμα γραφής κατατέθηκε στα μέσα του καλοκαιριού, με τις προτάσεις, που κατά κύριο λόγο στηρίζει το ΔΝΤ, να περιλαμβάνουν ακόμη και την ιδιωτικοποίηση των Κέντρων Πιστοποίησης της Αναπηρίας (ΚΕΠΑ) προκειμένου η αξιολόγηση να αφορά όχι μόνο τα ποσοστά αναπηρίας, αλλά και τις ικανότητες και κυρίως τη λειτουργικότητα των αναπήρων, με βάση τη διεθνή ταξινόμηση που προβλέπεται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (International Classification of Functioning, Disability and Health). 
Η αντιπρόταση του υπουργείου, που σύμφωνα με πληροφορίες θα περιλαμβάνεται ως ένα από τα προτεινόμενα σενάρια στην τελική έκθεση, αφορά τη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα των ΚΕΠΑ, την ενίσχυσή τους μέσω ΕΣΠΑ και τη στελέχωσή τους με επιπλέον ειδικότητες, προκειμένου να προσδιορίζεται ο βαθμός ενσωμάτωσης των αναπήρων στην κοινωνία και την εργασία.
Ιδιαίτερες ενστάσεις αναμένονται από το ΔΝΤ, όπως φάνηκε και από την β΄ αξιολόγηση, ως προς τα κριτήρια καταβολής του επιδόματος στέγασης συνολικού προϋπολογισμού 600 εκατ. ευρώ, που, βάσει των ψηφισμένων αντιμέτρων και εφόσον δεν υπάρξει κάποια αλλαγή, θα δοθεί σε 600.000 οικογένειες το 2019.
Σε συναντήσεις με τα συναρμόδια υπουργεία Μεταφορών και Παιδείας, τα κλιμάκια των δανειστών αναμένεται να συζητήσουν τα χρονοδιαγράμματα επιδότησης των μεταφορών σε ανέργους, ΑμεΑ, πολύτεκνους και ηλικιωμένους (απαιτείται νόμος έως τον Νοέμβριο), καθώς και για τον εξορθολογισμό των εκπαιδευτικών παροχών (έως τον Οκτώβριο).