Προβληματισμός για τη ...
διαχείριση πρόσθετων εσόδων του ΔΕΣΦΑ της τάξης των 70 εκατ. ευρώ για τους πρώτους 8 μήνες του 2017, τα οποία εκτιμάται ότι στο σύνολο του έτους θα φτάσουν τα 100 εκατ. ευρώ, επικρατεί στα συναρμόδια με την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας επιτελεία.
Τα έσοδα του ΔΕΣΦΑ προέρχονται στο σύνολό τους από τα τέλη που εισπράττει για τη χρήση του συστήματος φυσικού αερίου από τρίτους, το ύψος των οποίων καθορίζεται από τη ΡΑΕ, με βασική παράμετρο τις προβλέψεις του ΔΕΣΦΑ για την εξέλιξη της κατανάλωσης τη συγκεκριμένη ρυθμιστική περίοδο.
Βάσει αυτής της μεθοδολογίας η ΡΑΕ ενέκρινε τέλη που για το 2017, όπως και για το 2018, καταλήγουν σε έσοδα για τον ΔΕΣΦΑ ύψους 160 εκατ. ευρώ για κάθε έτος. Η αύξηση ωστόσο της κατανάλωσης φυσικού αερίου, πέραν των προβλέψεων, έφερε έως και τον Αύγουστο 70 εκατ. παραπάνω έσοδα, με τις εκτιμήσεις να τα ανεβάζουν στο τέλος του έτους στα 100 εκατ. ευρώ.
Η άποψη της ΡΑΕ είναι ότι το ποσό αυτό θα πρέπει να οδηγήσει σε μείωση των τελών χρήσης συστήματος για το 2018 κατά την πρακτική που τα τέλη αυξήθηκαν την προηγούμενη περίοδο, όταν το εγκεκριμένο έσοδο του ΔΕΣΦΑ δεν καλύφθηκε λόγω μείωσης της κατανάλωσης.
Πρόκειται για την περίφημη ανάκτηση εσόδων παλαιότερων ετών από τον ΔΕΣΦΑ που αποτέλεσε επίμαχο σημείο με τους επενδυτές στον προηγούμενο διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίησή του και η διαχείρισή του από τον τότε υπουργό Γιώργο Σκουρλέτη οδήγησε στο γνωστό ναυάγιο τη συμφωνία εξαγοράς με τη Socar.
Σήμερα, η ΡΑΕ καλείται να λύσει την ίδια ακριβώς άσκηση, αλλά από την ανάποδη, αφού δεν πρόκειται για υποανάκτηση ποσών από τον ΔΕΣΦΑ αλλά για υπερανάκτηση. Οχι, δηλαδή, πως θα εισπράξει στο μέλλον ποσά που είχαν προϋπολογισθεί αλλά δεν έφτασαν στα ταμεία του γιατί η κατανάλωση περιορίστηκε, αλλά πως θα επιστρέψει ποσά που μπήκαν στα ταμεία του επειδή οι καταναλωτές πλήρωσαν υψηλότερες ταρίφες για να καλύψουν το εγκεκριμένο έσοδο των 160 εκατ. ευρώ ενώ στο μεταξύ η κατανάλωση αυξήθηκε.
Το θέμα ανακίνησε η ΡΑΕ ζητώντας από τον ΔΕΣΦΑ στοιχεία για την κατανάλωση φυσικού αερίου το 2017 προκειμένου να προχωρήσει σε μείωση των τελών για το επόμενο έτος. Το θέμα ωστόσο προκάλεσε την αντίδραση του ΤΑΙΠΕΔ και των συμβούλων ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ με το σκεπτικό ότι ενδεχόμενη αλλαγή στις ταρίφες θα μπορούσε να προκαλέσει προβλήματα στη διαγωνιστική διαδικασία ιδιωτικοποίησης αντίστοιχα με αυτά του προηγούμενου διαγωνισμού.
Ωστόσο, έπειτα από συζήτηση του θέματος και με τα τεχνικά κλιμάκια των θεσμών την περασμένη εβδομάδα, διαπιστώθηκε ότι οι αλλαγές που προτείνει η ΡΑΕ δεν επηρεάζουν τα προβλεπόμενα έσοδα για τον ΔΕΣΦΑ και άρα δεν αλλάζουν τα δεδομένα για τους υποψήφιους επενδυτές.
Υστερα από αυτό, ο ΔΕΣΦΑ αναμένεται να εισηγηθεί τις επόμενες ημέρες προς τη ΡΑΕ έναν μηχανισμό μείωσης των τελών για το 2018 με βάση τα έσοδα υπερανάκτησης του 2017, καθώς και εισήγηση για τον τρόπο με τον οποίο θα πρέπει να ανακτήσει η εταιρεία τα 320 εκατ. ευρώ που έχουν πιστοποιηθεί από τη ΡΑΕ ως ανακτήσιμα ποσά παρελθόντων ετών.
Τα ποσά αυτά πρέπει βάσει νομοθετικής ρύθμισης να ανακτηθούν μέχρι το 2018 και με επιτόκιο 5%. Αυτό που καλείται να κάνει η ΡΑΕ έπειτα από αίτημα των υποψηφίων επενδυτών για την εξαγορά του ΔΕΣΦΑ είναι η κατανομή αυτού του ποσού ανά έτος, με την πλευρά των επενδυτών να επιδιώκει μια εμπροσθοβαρή ανάκτηση. Ενα από τα σενάρια που εξετάζει η ΡΑΕ είναι ο συμψηφισμός των 70 ή 100 εκατ. ευρώ (ανάλογα πού θα κλείσει) από την υπερανάκτηση εσόδων του 2017 με μέρος του προς ανάκτηση ποσού των 320 εκατ. ευρώ.