Με το φαινόμενο των ...
ακοστολόγητων τροπολογιών να κάνει εκ νέου την εμφάνισή του, σε συνέχεια των άσχετων με τα νομοσχέδια στα οποία εντάσσονται και των εκπρόθεσμων εκτάκτων ρυθμίσεων, άρχισε χθες στην Ολομέλεια της Βουλής η συζήτηση του δεύτερου εκ των τριών νομοθετημάτων που η κυβέρνηση εισήγαγε με συνοπτικές διαδικασίες προς ψήφιση την τρέχουσα εβδομάδα. Το σχέδιο νόμου είναι του υπουργείου Υγείας.
Οι δύο επίμαχες τροπολογίες που έως χθες το απόγευμα κατατέθηκαν για να ψηφιστούν σήμερα μαζί με το εν λόγω νομοσχέδιο αφορούν νομιμοποίηση εξόδων: η πρώτη του υπουργείου Εθνικής Αμυνας και η δεύτερη του Υγείας. Η εθνική αντιπροσωπεία καλείται σήμερα να τις εγκρίνει, δίχως ενημέρωση για το κόστος που η έγκριση αυτή θα έχει για τον προϋπολογισμό.
Δαπάνες ΥΕΘΑ
Δαπάνες ΥΕΘΑ
Η σχετική με τις δαπάνες του ΥΕΘΑ τροπολογία είναι βουλευτική (φέρει τις υπογραφές των βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ Χρ. Καραγιαννίδη, Αννέτας Καββαδία, Γ. Κυρίτση, Γ. Πάλλη, Ελένης Σταματάκη, Αφροδίτης Σταμπουλή και Γ. Ψυχογιού) και προβλέπει ότι:
«Δαπάνες που εκτελέστηκαν ή εκτελούνται προς μεταφορά προσφύγων και μεταναστών, που διενεργήθηκαν ή διενεργούνται εντός των ορίων της ελληνικής επικράτειας από την 1η Δεκεμβρίου 2015 έως και 31 Δεκεμβρίου 2017 από ΚΤΕΛ ή τουριστικά γραφεία, λόγω του κατεπείγοντος χαρακτήρα τους θεωρούνται νόμιμες και εξοφλούνται κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης γενικής ή ειδικής διάταξης νόμου».
Επιπροσθέτως, τροποποιώντας τις ημερομηνίες διάταξης νόμου (4375) που είχε ψηφιστεί το 2016, επιχειρούνται η νομιμοποίηση ανάλογων δαπανών και η παροχή δυνατότητας να καλυφθούν οι δαπάνες από τον κρατικό προϋπολογισμό εάν αυτές υπερβαίνουν τις προϋπολογισθείσες.
Ειδικότερα, ενώ ο νόμος του ’16 (Αρθρο 74§1β) προέβλεπε ότι «θεωρούνται νόμιμες δαπάνες από το ΥΕΘΑ για το χρονικό διάστημα από 10 Μαρτίου 2016 έως και τη δημοσίευση του παρόντος, καθ’ υπέρβαση των εγγεγραμμένων στον προϋπολογισμό πιστώσεων και καλύπτονται από πιστώσεις του κρατικού προϋπολογισμού», οι υπογράφοντες την τωρινή τροπολογία βουλευτές εισηγούνται η διάρκεια ισχύος της διάταξης να φθάνει έως και τις 31 Δεκεμβρίου τρέχοντος έτους (και όχι μόνο, δηλαδή, έως τη δημοσίευση εκείνου του νόμου, που είχε γίνει στις 3 Απριλίου 2016 – ΦΕΚ 51Α. Δεν συνοδεύεται από Εκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.
Η δεύτερη τροπολογία είναι υπουργική και προβλέπει τα ακόλουθα: «Δαπάνες για την παροχή υπηρεσιών καθαριότητας, σίτισης-εστίασης, φύλαξης και συντήρησης ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού προς νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, που εποπτεύονται από το υπουργείο Υγείας, καθώς και από τη σύναψη συμβάσεων έργου για την παροχή των προαναφερομένων υπηρεσιών, θεωρούνται σύννομες και εκκαθαρίζονται σε βάρος των πιστώσεων των προϋπολογισμών των οικείων φορέων». Στην Εκθεσή του επ’ αυτής, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους σημειώνει: «Το ύψος της δαπάνης (σ.σ. της ρύθμισης αυτής) δεν προσδιορίστηκε από το επισπεύδον υπουργείο».
Για την τροπολογία αυτή υποβλήθηκε αίτημα αντισυνταγματικότητας από την αξιωματική αντιπολίτευση, αλλά η δικομματική κυβερνώσα πλειοψηφία το απέρριψε, αφού νωρίτερα χειροκρότησε τον αναπληρωτή υπουργό Υγείας Π. Πολάκη, όταν εκείνος από του βήματος της Ολομέλειας έλεγε ότι εκείνοι οι οποίοι έθεσαν θέμα αντισυνταγματικότητας είναι «οργανικοί υπηρέτες των εργολάβων».
Υπενθυμίζεται ότι μόλις προχθές, ο πρόεδρος της Ν.Δ. Κυρ. Μητσοτάκης αναφερόμενος στο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, σημείωνε: «Το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους αδυνατεί να εκτιμήσει το κόστος του νομοσχεδίου. Από τις 37 διατάξεις που προκαλούν δαπάνη έχετε δώσει στοιχεία –προσέξτε– μόνο για τις πέντε. Είναι προφανές ότι δεν σέβεστε το Κοινοβούλιο».