Τη διευθέτηση του ...
ζητήματος που έχει ανακύψει με τις αποζημιώσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τις δημόσιες υπηρεσίες που προσφέρει περιμένουν Αθήνα και Ρώμη προκειμένου να ολοκληρωθεί η μεταβίβαση της σιδηροδρομικής εταιρείας στην ιταλική Ferrovie dello Stato Italiane. Το θέμα δεν αποκλείεται να επιλυθεί εντός των ημερών αλλά, όπως λέγεται, πιθανότατα θα χρειαστεί παρέμβαση από το Μαξίμου.
Σύμφωνα με τις σχετικές πληροφορίες, οι τελευταίες υπογραφές και η καταβολή του τιμήματος των 45 εκατ. ευρώ για το 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ήταν κατ’ αρχάς προγραμματισμένες για σήμερα Τρίτη και αναμενόταν μάλιστα και η έλευση του Ιταλού πρωθυπουργού Πάολο Τζεντιλόνι για να παραστεί μαζί με τον Ελληνα ομόλογό του σε ειδική εκδήλωση.
Όμως, μέχρι αργά χθες το απόγευμα εκκρεμούσε το ζήτημα της δημόσιας υπηρεσίας. Τις άγονες δηλαδή σιδηροδρομικές γραμμές που εξυπηρετεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ώστε να παρέχεται στο κοινό το δημόσιο αγαθό της δυνατότητας μεταφοράς με τον σιδηρόδρομο.
Την εικόνα περιέπλεξε ακόμα περισσότερο και η αναβολή του χθεσινού διοικητικού συμβουλίου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στα θέματα του οποίου ήταν και η έγκριση των οικονομικών καταστάσεων της εταιρείας για το 2016, εξέλιξη όχι άσχετη με την εμπλοκή που φέρεται να έχει δημιουργηθεί.
Πηγές με γνώση των εξελίξεων αναφέρουν στη «Κ» πως η υπάρχουσα υπουργική απόφαση δεν διασφαλίζει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τον επενδυτή ούτε για την καταβολή τους ούτε για το ύψος τους. Την εκτίμηση αυτή και τη συνεπακόλουθη ανάγκη διορθώσεων είχαν προτάξει οι Ιταλοί βασιζόμενοι και στο γεγονός πως το Ελεγκτικό Συνέδριο έχει εγκρίνει τη σύμβαση μαζί με διαλυτική αίρεση, που προβλέπει πως εάν δεν εκδοθεί σε εύλογο χρονικό διάστημα νέα υπουργική απόφαση που θα αίρει τις αβεβαιότητες αυτές απαλλάσσεται από κάθε δέσμευση η Ferrovie dello Stato Italiane.
Η πλευρά του επενδυτή εμφανίζεται να θέλει να διασφαλίσει τα ποσά της τάξεως των 50 εκατ. ευρώ ετησίως για 5 χρόνια, ήτοι 250 εκατ. συνολικά, όπως είχε από πέρυσι συμφωνηθεί και με βάση τα οποία διενεργήθηκε ο διαγωνισμός.
Όμως, κύκλοι του υπουργείου Μεταφορών αφήνουν να εννοηθεί πως το ποσό είναι ιδιαίτερα μεγάλο και δεν ανταποκρίνεται απαραίτητα στα πραγματικά κόστη των άγονων γραμμών. Η άλλη πλευρά ισχυρίζεται πως αυτά τα ποσά έχουν εγκριθεί απο την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Υπενθυμίζεται πως στα μέσα Ιουνίου η Επιτροπή ανακοίνωσε πως κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα μέτρα που ελήφθησαν υπέρ της εταιρείας (συγκεκριμένα, διαγραφή του χρέους και ετήσια αύξηση των ετήσιων επιχορηγήσεων), συνολικής αξίας 1.079 εκατ. ευρώ, είναι σύμφωνα με τους κανόνες της για τις κρατικές ενισχύσεις και επέτρεψε τη διαγραφή των σχετικών υποχρεώσεων από τον ισολογισμό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Αυτό ήταν και ένα από τα τελευταία μεγάλα εμπόδια για την αποκρατικοποίηση αλλά και την υπόθεση των χρεών του ΟΣΕ εν γένει.
Όμως, όπως προκύπτει εκκρεμεί ακόμα, τουλάχιστον μέχρι και το βράδυ της Δευτέρας, η νέα υπουργική απόφαση ενώ αναζητείτο λύση για τη διευθέτηση του προβλήματος. Πάντως, πριν από λίγες ημέρες το υπουργείο Μεταφορών ενέκρινε αποζημίωση 49,66 εκατ. για την «Παροχή Δημόσιας Υπηρεσίας» ή αλλιώς, για τη διεξαγωγή των άγονων δρομολογίων του 2016. Αυτό δεν σημαίνει πως θα εγκρίνει ανάλογο ποσό και για το 2017.
Σε κάθε περίπτωση, το ζήτημα έχει και διεθνείς διαστάσεις, καθώς όπως αποκάλυψε προ ημερών ο Ιταλός πρωθυπουργός, κατά τη διάρκεια παρέμβασής του στην ιταλική Γερουσία, «στις αρχές Ιουλίου θα υπογράψουμε με τον Ελληνα πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα τη συμφωνία, με την οποία οι σιδηρόδρομοί μας αποκτούν ένα σημαντικό μέρος των ελληνικών σιδηροδρομικών μεταφορών».