Αποδείξαμε και ...
αποδεικνύουμε ότι ακόμα και σε δύσκολες περιόδους η σοβαρή δουλειά, η επίγνωση της ευθύνης απέναντι στη χώρα και τους πολίτες, στο δημόσιο συμφέρον μπορεί τελικά να φέρει θετικό και παραγωγικό αποτέλεσμα, τόνισε ο Αλέξης Τσίπρας κατά τον χαιρετισμό του στην τελετή παράδοσης της Σήραγγας των Τεμπών και του τμήματος Μαλιακός-Κλειδί του Αυτοκινητοδρόμου ΠΑΘΕ (Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι).
«Έχουμε διανύσει πολύ δύσκολο δρόμο, είμαστε στα τελευταία μέτρα αυτού του δύσκολου δρόμου, αυτής της ανηφόρας. Δεν πρόκειται να κουραστούμε ούτε να κάνουμε πίσω στα τελευταία μέτρα της διαδρομής. Είμαστε αποφασισμένοι να υπερασπιστούμε τους κόπους και τις θυσίες του ελληνικού λαού, να μην αφήσουμε κανέναν να παίζει παιχνίδια εις βάρος της ελληνικής οικονομίας», υπογράμμισε ο Έλληνας πρωθυπουργός.
Ο κ. Τσίπρας τόνισε ότι το κλείσιμο της δύσκολης αυτής συγκυρίας θα σηματοδοτηθεί κι από το επικείμενο κλείσιμο της αξιολόγησης, «το κλείσιμο της αξιολόγησης, που είτε κάποιοι το θέλουν είτε όχι, είναι πάρα πολύ κοντά».
«Τα παιχνίδια των καθυστερήσεων τελειώνουν εδώ και μέσα στον Απρίλιο τελειώνουν και οι ατέρμονες συζητήσεις και καθυστερήσεις για τα αναγκαία μέτρα απομείωσης του ελληνικού χρέους», υπογράμμισε, προσθέτοντας ότι «η Ελλάδα επιτέλους κατακτά μια συνολική συμφωνία που της ανοίγει τον δρόμο για την έξοδο από τα προγράμματα της οικονομικής επιτροπείας και παρά τις "Κασσάνδρες" ανακτά τη δύναμη να σταθεί στα πόδια της, με τις δικές της δυνάμεις».
Ο πρωθυπουργός είπε ότι αυτό είναι το μήνυμα που συμβολικά δίνεται σήμερα, ότι «ναι, μπορούμε να τα καταφέρουμε και θα τα καταφέρουμε. Είμαστε αποφασισμένοι να βγάλουμε τη χώρα από την κρίση και κανείς δεν θα καταφέρει στο τέλος να μας εμποδίσει».
Είπε ότι τη στιγμή που η χώρα βγαίνει από μια περίοδο πολυετούς ύφεσης, είναι η ώρα να αναστοχαστεί το μέλλον, το μοντέλο της ανάπτυξης, το εθνικό σχέδιο της παραγωγικής ανασυγκρότησης. Πρόσθεσε ότι αυτά είναι στενά συνδεδεμένα με τις στρεβλώσεις του παρελθόντος που αποτελούν τα αίτια της κρίσης και πως αν σχεδιαστούν με σύνεση θα αποτελέσουν τα εργαλεία για να βγούμε από την κρίση.
Με το έργο αυτό παρακάμπτεται το πιο επικίνδυνο τμήμα της οδικής σύνδεσης ανάμεσα στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, το πέρασμα των Τεμπών, υπογράμμισε ο πρωθυπουργός.
Το πέρασμα των Τεμπών αντικαθίσταται από έναν σύντομο δρόμο που ανταποκρίνεται στις πλέον σύγχρονες προδιαγραφές ασφαλείας. Η παράδοση αυτού του οδικού τμήματος ολοκληρώνει πλήρως τον οδικό άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης που οι εργασίες του ξεκίνησαν πριν από 70 χρόνια, επισήμανε ο πρωθυπουργός.
Με τη στενή συνεργασία και βοήθεια της κ. Κρέτσου και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής καταφέραμε να βρούμε τη δυνατότητα χρηματοδότησης ώστε να ξεκινήσουν ξανά τα έργα, τόνισε ο Αλέξης Τσίπρας.
Για έργο όχι μόνο του παρόντος αλλά και των επόμενων γενεών, για ηράκλειο άθλο που επιτεύχθηκε με τη συμβολή και της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, μίλησε η επίτροπος Περιφερειακής Πολιτικής της ΕΕ, Κορίνα Κρέτσου, από την τελετή παράδοσης της Σήραγγας των Τεμπών και του τμήματος Μαλιακός-Κλειδί του Αυτοκινητοδρόμου ΠΑΘΕ (Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι), στο νότιο μέτωπο της σήραγγας Τ2.
Σημείωσε ότι το ταξίδι ανάμεσα στη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα πλέον γίνεται γρηγορότερο και πιο ασφαλές και πως οι δύο πόλεις έρχονται πιο κοντά μεταξύ τους, αλλά και με την Ευρώπη.
Δήλωσε περήφανη ως Επίτροπος και σημείωσε ότι επισκέφθηκε πολλά έργα από αυτή τη θέση της και πως είναι σημαντικό να επιδεικνύουμε αλληλεγγύη. Τόνισε ότι πρέπει επιδεικνύεται αλληλεγγύη και σε οικονομικούς όρους. Η συνοχή, είπε, είναι αυτό που μας κρατά ενωμένους ως Ευρωπαίους.
«Είμαστε εδώ σήμερα για να αποδείξουμε ότι όταν θέλουμε, μπορούμε. Το είπε όχι μόνο ο Μπάρακ Ομπάμα, αλλά το έχει πει ο Νίκος Καζαντζάκης. Αυτό που πετυχαίνουμε σήμερα είναι ό,τι καλύτερο έχει να επιδείξει η Ευρώπη», τόνισε, μεταξύ άλλων, η Επίτροπος Περιφερειακής Πολιτικής της ΕΕ, στέλνοντας το μήνυμα ότι πρέπει να κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να αξιοποιήσουμε αυτή την ευκαιρία για την Ελλάδα, την ευκαιρία της αξιοποίησης τόσων πολλών πόρων που συγκεντρώνονται.
Σπίρτζης: Τον Φεβρουάριο του 2015 κανείς δεν πίστευε ότι η κυβέρνηση θα ολοκλήρωνε τα έργα
Ως ημέρα ιδιαίτερης χαράς για όλους τους Έλληνες χαρακτήρισε τη σημερινή ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης, υπογραμμίζοντας ότι η παράδοση του έργου παράκαμψης των Τεμπών και του Πλαταμώνα, ύστερα από χρόνια, ολοκληρώνει το δυσκολότερο και πιο αιματοβαμμένο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Θεσσαλονίκης-Αθήνας του ΠΑΘΕ.
«Τον Φεβρουάριο του 2015, μέσα στη μεγαλύτερη οικονομική κρίση, κανείς δεν πίστευε ότι η κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα θα ολοκλήρωνε τα βαλτωμένα έργα», σημείωσε ο κ. Σπίρτζης.
«Κανείς δεν πίστευε ότι θα αντιμετωπίζαμε σε τόσο μικρό χρόνο τις χρόνιες καθυστερήσεις, τις απαλλοτριώσεις, τις αδειοδοτήσεις, ότι θα επιλύαμε τα τεχνικά θέματα, ότι το 1,6 δισ. ευρώ των αποζημιώσεων ως το 2014 θα περιοριζόταν σημαντικά και ότι τελικά θα ολοκληρώνονταν τα έργα», ανέφερε, κάνοντας λόγο για ακάματη επίβλεψη και συνεισφορά του πρωθυπουργού στο όλο εγχείρημα, αλλά και για τη συλλογική κυβερνητική δουλειά του υπουργού Επικρατείας, Αλέκου Φλαμπουράρη, του αναπληρωτή υπουργού Οικονομίας, Αλέξη Χαρίτση, καθώς και των υπουργών Πολιτισμού και Περιβάλλοντος.
Ιδιαίτερη μνεία έκανε και στη συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την παρευρισκόμενη Επίτροπο Κορίνα Κρετσού, όχι μόνο για το τρέχον εγχείρημα, άλλα και "για τη νέα γενιά έργων, από εδώ και πέρα, που θα βοηθήσει στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, την έξοδο από την κρίση και την ανάπτυξη".
Εμπνευσμένη από την ελληνική ιστορία και τα θύματα των Τεμπών η ονοματοδοσία των σηράγγων
Ο κ. Σπίρτζης ανακοίνωσε και την ονοματοδοσία των τριών σηράγγων του έργου, μεταξύ των οποίων η μεγαλύτερη των Βαλκανίων, η οποία αντλεί έμπνευση από την ιστορία της Ελλάδας και τους ανθρώπους που έχασαν τη ζωή τους στο συγκεκριμένο οδικό τμήμα της οδού.
Όπως γνωστοποίησε ο κ. Σπίρτζης, ο ανατολικός κλάδος της σήραγγας Τ1 βαφτίζεται "Αντώνη Αγγελούλη-Βρατσάνου", από τον έφεδρο ανθυπολοχαγό του ΕΛΑΣ και κορυφαίο σαμποτέρ της εθνικής αντίστασης, ενώ ο δυτικός λαμβάνει το όνομα "Μαθητών Μακρυχωρίου Ημαθίας", στη μνήμη των 21 μαθητών που έχασαν τη ζωή τους στην κοιλάδα των Τεμπών στις 13 Απριλίου του 2003.
Ο ανατολικός κλάδος της σήραγγας Τ2 ονομάζεται "Μαρίνου Αντύπα", από τον αγωνιστή του Κιλελέρ, που δολοφονήθηκε το 1907 κι ο δυτικός "Ρήγα Φερραίου". Το όνομα του Ιταλού μηχανικού Sergio Sciani, που σκοτώθηκε σε κατολίσθηση στα Τέμπη το 2009, λαμβάνει ο κλάδος προς Θεσσαλονίκη της σήραγγας Τ3, ενώ το ρεύμα προς Αθήνα ονοματοδοτείται "Ολυμπος".
Υπενθυμίζεται ότι η παράκαμψη των Τεμπών και του Πλαταμώνα αφορά το οδικό τμήμα Ευαγγελισμού-Σκοτίνας, το οποίο περιλαμβάνει τη μεγαλύτερη οδική σήραγγα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, μήκους 6 χιλιομέτρων κι εκτιμάται ότι θα μειώσει στις τέσσερις ώρες τη διαδρομή Θεσσαλονίκη-Αθήνα και θα ελαττώσει σημαντικά τα τροχαία ατυχήματα.
Σύμφωνα με στοιχεία του παραχωρησιούχου Αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου, η μέση ημερήσια κυκλοφορία και για τις δυο κατευθύνσεις στην περιοχή των Τεμπών υπολογίζεται σε περίπου 10.000 οχήματα και περίπου το 25% της μέσης ημερήσιας κυκλοφορίας (ένα στα τέσσερα οχήματα) αποτελείται από οχήματα των κατηγοριών 3 και 4 (φορτηγά, λεωφορεία, νταλίκες κτλ.). Κατά συνέπεια, η δημιουργία της παράκαμψης, μέσω της οποίας αποφεύγονται επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου, αναμένεται να συνεισφέρει σημαντικά στην ασφαλέστερη κίνηση των οχημάτων.
Το νέο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου είναι μήκους 26 χιλιομέτρων και περιλαμβάνει τρεις σήραγγες δύο χωριστών κλάδων, μήκους 11,5 χιλιομέτρων ανά κλάδο και 23 χμ συνολικά, τρεις μεγάλες γέφυρες, 700, 500 και 200 μέτρων, δύο ανισόπεδους κόμβους, εκ των οποίων ο ένας στη Ραψάνη και ο άλλος στον Πλαταμώνα και τρεις ανισόπεδους κόμβους στο τμήμα Κατερίνη-Κλειδί.
Με το τμήμα αυτό του ΠΑΘΕ ολοκληρώνεται ο αυτοκινητόδρομος Αθήνας-Θεσσαλονίκης, μήκους περίπου 550 χλμ, ένα έργο που ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του '70 και παρέμεινε ανολοκλήρωτο επί δεκαετίες.
Η δε αύξηση που θα προκύψει στα διόδια από την έναρξη της λειτουργίας των νέων σηράγγων των Τεμπών δεν θα υπερβαίνει τα 30 λεπτά του ευρώ. Ο σημερινός σταθμός διοδίων του Πυργετού δεν θα βρίσκεται πλέον "στον δρόμο" των οδηγών, ενώ το τίμημα στον σταθμό της Λεπτοκαρυάς θα αναπροσαρμοστεί.
Τα έργα στην οδική ραχοκοκαλιά της χώρας, τον άξονα Πατρών - Αθηνών - Θεσσαλονίκης - Ευζώνων (ΠΑΘΕ) ώστε να γίνει κλειστός αυτοκινητόδρομος με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά ασφαλείας και ταχύτητας, ξεκίνησαν από τη δεκαετία του 1980, όμως ουσιαστικές παρεμβάσεις άρχισαν να γίνονται από τη δεκαετία του 1990 και μέχρι το 2005.