Tου Γιώργου Μανέττα
Τα «ιερά τοτέμ» της ...
κατανάλωσης πλήττει πλέον η παρατεταμένη κρίση που βιώνει η Ελλάδα εδώ και επτά χρόνια. Γάλα και ψωμί, δύο αγαθά απαραίτητα για κάθε νοικοκυριό δέχονται ισχυρούς τριγμούς.
Όπως ανέφερε χθες ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ), Ευάγγελος Καλούσης, παρουσία του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδας, Γιάννη Στουρνάρα σε εκδήλωση του Συνδέσμου, οι πωλήσεις γάλακτος και ψωμιού το πρώτο δίμηνο του έτους μειώθηκαν κατά 5% με 7%, ως αποτέλεσμα της συρρίκνωσης της αγοραστικής δύναμης αλλά και της αρνητικής ψυχολογίας των καταναλωτών. Η καθίζηση της κατανάλωσης είναι γενική, με τον «ιό της αβεβαιότητας» να έχει χτυπήσει όλες σχεδόν τις κατηγορίες προϊόντων.
Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της IRI, την πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου παρατηρήθηκε καθίζηση των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ, με τη μείωση να διαμορφώνεται σε πρωτοφανή επίπεδα της τάξης του 15% (!). Το σοκ στην αγορά είναι μεγάλο, με δεδομένο ότι η πτώση των πρώτων ημερών του Μαρτίου, έρχεται σε συνέχεια των αρνητικών επιδόσεων του Φεβρουαρίου (-2,9%) και του Ιανουαρίου (-10%).
Δυσοίωνες είναι προβλέψεις και για το υπόλοιπο του 2017, με την εταιρεία ερευνών να προβλέπει υποχώρηση των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ κατά 3,6% στο σύνολο του έτους, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν δυσάρεστες εκπλήξεις, τύπου «Μαρινόπουλου».
Να σημειωθεί πως με βάση πρόσφατη έρευνα της Nielsen, οι πωλήσεις στον χώρο των σούπερ μάρκετ την περσινή χρονιά υποχώρησαν κατά 4,1% και έκλεισαν σε περίπου 10,75 δισ. ευρώ, όσο ήταν το μακρινό 2005!
Συναγερμός
Η παραπάνω εξέλιξη έχει σημάνει συναγερμό στο λιανεμπόριο τροφίμων, το οποίο αναζητά τρόπους για να αναθερμάνει το αγοραστικό ενδιαφέρον.
Το μόνο σίγουρο είναι πως οι λιανέμποροι θα δώσουν ιδιαίτερο βάρος στην ενίσχυση των προσφορών τους, προκειμένου να ανταποκριθούν στην ανάγκη των νοικοκυριών για πιο οικονομικές λύσεις. Ήδη, πάνω από το 50% των επώνυμων προϊόντων πωλείται μέσω κάποιας προωθητικής ενέργειας, ενώ κάποιες αλυσίδες κάνουν προσφορές ακόμη και στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (!).
Αξίζει πάντως να σημειωθεί πως η ιδιωτική ετικέτα ύστερα από την αλματώδη ανάπτυξή της στα πρώτα χρόνια της κρίσης αρχίζει και εμφανίζει σημάδια κόπωσης. Πέρυσι μάλιστα υποχώρησε κατά 4,8%, με αποτέλεσμα το μερίδιό της να σταθεροποιηθεί στα επίπεδα του 15%.
Αίσθηση επίσης προκαλεί το γεγονός πως παρά τη σημαντική καθίζηση των πωλήσεων, οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ εξακολουθούν να διευρύνουν τα μερίδιά τους σε βάρος των μικρότερων παικτών αλλά και των σημείων της μικρής λιανικής (περίπτερα και μίνι μάρκετ), τα οποία δέχονται ασφυκτική πίεση.
Η άνοδος οφείλεται κατά κύριο λόγο στην κατάρρευση του Μαρινόπουλου, η οποία «απελευθέρωσε» περίπου 1,2 δισ. ευρώ, τα οποία καρπώθηκε η υπόλοιπη αγορά.
Γ. Στουρνάρας
Στην συμβολή της βιομηχανίας τροφίμων και ποτών, στην οικονομία αναφέρθηκε ο Γιάννης Στουρνάρας.
Τονίζοντας ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν χαμηλή διείσδυση στα παγκόσμια δίκτυα, σημείωσε ότι ο κλάδος έχει ανάγκη από νέες επενδύσεις, από ένα σύγχρονο φορολογικό σύστημα, από τη μείωση του μη μισθολογικού κόστους και από τη δημιουργία ενός προβλέψιμου οικονομικού περιβάλλοντος.
Για τις εξελίξεις στην οικονομία, τόνισε ότι βλέπει το ποτήρι μισογεμάτο και ανέφερε ότι θα πρέπει να αλλάξει το μείγμα της δημοσιονομικής πολιτικής ώστε παράλληλα με τη μείωση των δαπανών να υπάρξει και μείωση των φορολογικών συντελεστών αλλά και των ασφαλιστικών εισφορών.