Ο Ελληνας «Gustav Klimt» και οι περιπέτειες στο Ιράν


Eνα διπλωματικό και ...

κατασκοπικό θρίλερ με ελληνικό ενδιαφέρον βρίσκεται σε εξέλιξη τους τελευταίους μήνες στο Ιράν. Βασικός πρωταγωνιστής του είναι ο Ελληνας «Gustav Klimt», εφοπλιστής Δημήτρης Κάμπης, ο οποίος από τον Ιούλιο βρίσκεται σε ένα ιδιότυπο καθεστώς κράτησης από τις αρχές της Τεχεράνης. 
Συνελήφθη το καλοκαίρι, κατά την άφιξή του στο αεροδρόμιο της ιρανικής πρωτεύουσας και παρά τις προσπάθειες των δικηγόρων του και τη συνδρομή των ελληνικών διπλωματικών αρχών, παραμένει μέχρι σήμερα σε περιορισμό και χωρίς ταξιδιωτικά έγγραφα. 
Σύμφωνα μάλιστα με απόλυτα επιβεβαιωμένες πληροφορίες της «Κ», ο 53χρονος μένει προσωρινά στην πρεσβεία της Ελλάδας στην Τεχεράνη, όπου κατέφυγε πριν από μερικές εβδομάδες ζητώντας προστασία και καταγγέλλοντας τη δράση «παρακρατικών στοιχείων».
Το διάστημα που μεσολάβησε από τη σύλληψή του μέχρι σήμερα, ο Κάμπης υπέστη τρία καρδιακά και η κατάσταση της υγείας του περιγράφεται ως ιδιαίτερα επιβαρυμένη. Στο πρόσφατο παρελθόν ο 53χρονος είχε βρεθεί στο στόχαστρο, όχι των ιρανικών, αλλά των αμερικανικών υπηρεσιών Ασφαλείας, με την κατηγορία ότι «έσπαγε» το εμπάργκο στις εξαγωγές πετρελαίου που είχε επιβληθεί στο Ιράν και μετέφερε αργό πετρέλαιο στην Κίνα για λογαριασμό της κυβέρνησης της Τεχεράνης.
Την άνοιξη του 2013, μάλιστα, το υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ (US Department of Treasury) είχε προχωρήσει στη δέσμευση των περιουσιακών στοιχείων του Κάμπη στην Αμερική και είχε καταχωρίσει στη «μαύρη λίστα» οκτώ δεξαμενόπλοια που είχε υπό τον έλεγχό του και φέρεται να χρησιμοποιούσε για τη μεταφορά του ιρανικού αργού πετρελαίου από το λιμάνι Μπαντάρ Ιμάμ Χομεϊνί στην Κίνα. 
Στα σχετικά έγγραφα αναφέρεται ότι ο Κάμπης είναι επίσης γνωστός με το ψευδώνυμο «Gustav Klimt», που παραπέμπει προφανώς στον γνωστό ζωγράφο. Εκείνη την περίοδο, το αντι-ιρανικό λόμπι των ΗΠΑ είχε διατυπώσει αντίστοιχες καταγγελίες και εις βάρος ενός ακόμα Ελληνα εφοπλιστή, με τον οποίο ο Δημήτρης Κάμπης διατηρούσε στενή επιχειρηματική συνεργασία. 
Εξάλλου, τους εμπορικούς-επιχειρηματικούς δεσμούς των δύο Ελλήνων εφοπλιστών αποκάλυπταν έγγραφα που είχαν δει το φως της δημοσιότητας μέσω της UANI (United Against Nuclear Iran), μιας Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης, στην οποία συμμετείχαν κυρίως πρώην διπλωμάτες και αξιωματούχοι υπηρεσιών ασφαλείας των ΗΠΑ.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, ο Κάμπης μετέβη οικειοθελώς τον περασμένο Ιούλιο στην Τεχεράνη προκειμένου να παραστεί σε δικαστήριο με αντίδικο κρατική επιχείρηση του Ιράν. Δικηγόρος από το περιβάλλον του έκανε λόγο για «αστικής φύσης» διαφορά του Κάμπη με το ιρανικό Δημόσιο. 
Ωστόσο, κατά την άφιξή του στην Τεχεράνη, ο 53χρονος εφοπλιστής συνελήφθη κατηγορούμενος, μεταξύ άλλων, ότι παραβίασε συμφωνία που είχε συνάψει με την Εθνική Εταιρεία Δεξαμενόπλοιων του Ιράν (National Iranian Tanker Company - NITC) ζημιώνοντας το ιρανικό Δημόσιο κατά δεκάδες εκατομμύρια δολάρια.
Δημοσίευμα του κρατικού πρακτορείου ειδήσεων του Ιράν (24.8.2016) ανέφερε ότι ο Κάμπης συνελήφθη επειδή πούλησε παράνομα τρία δεξαμενόπλοια που κατείχε από κοινού με την NITC και εισέπραξε 100 εκατομμύρια δολάρια, τα οποία ουσιαστικά υπεξαίρεσε από το ιρανικό Δημόσιο.
Η επιστολή
Σύμφωνα με ελληνικές διπλωματικές πηγές, ο Κάμπης τέθηκε σε ειδικό καθεστώς κράτησης, με συνέπεια να υπάρχουν δυσκολίες στην παροχή προξενικής συνδρομής. Το διάστημα που ακολούθησε, ο 53χρονος υπέστη τρία καρδιακά επεισόδια και υπεβλήθη σε αφαίρεσης της χολής, με αποτέλεσμα να νοσηλευθεί φρουρούμενος σε νοσοκομείο της Τεχεράνης. 
Ο συνήγορός του (μίλησε με την προϋπόθεση της ανωνυμίας) υποστήριξε ότι ο Κάμπης κατείχε θέση κρατικού αξιωματούχου στο Ιράν, καθώς και ότι πριν από περίπου 45 ημέρες το «ειδικό» δικαστήριο της Τεχεράνης τον απήλλαξε από τις κατηγορίες διότι για την εκποίηση των τριών δεξαμενόπλοιων είχε υπογραφεί συμφωνία στην Αθήνα, μεταξύ του Ελληνα εφοπλιστή και αξιωματούχων της πρεσβείας του Ιράν. 
Η ίδια πηγή επιβεβαίωσε ότι ασχέτως της αθωωτικής απόφασης η κυβέρνηση του Ιράν αρνείται να χορηγήσει στον Κάμπη ταξιδιωτικά έγγραφα, στερώντας του τη δυνατότητα επιστροφής στην Ελλάδα, παρά τα σοβαρά προβλήματα υγείας που αντιμετωπίζει. Τα παραπάνω επιβεβαιώνονται από επιστολή του Κάμπη προς τον Ελληνα υπουργό Εξωτερικών Νίκο Κοτζιά, με ημερομηνία 11η Νοεμβρίου 2016.
Σ’ αυτήν, ο 53χρονος απευθύνει έκκληση στον κ. Κοτζιά να μεσολαβήσει για την επιστροφή του στην Ελλάδα. «Στις 20 Ιουλίου συνελήφθην στην Τεχεράνη και κατασχέθηκε το ελληνικό διαβατήριο μου. Εν συνεχεία, αφέθηκα ελεύθερος με εγγύηση και ακολούθως προφυλακίστηκα επί 38 ημέρες στη φυλακή Evin της Τεχεράνης», αναφέρει στην επιστολή του ο 53χρονος και συνεχίζει: «Με δικαστική απόφαση αφέθηκα ελεύθερος επί εγγυήσει, υποβλήθηκα σε δίκη και μέχρι σήμερα είμαι μεν ελεύθερος αλλά αδυνατώ να φύγω από το Ιράν γιατί έχει αφαιρεθεί το διαβατήριό μου και έχει απαγορευθεί η έξοδός μου από τη χώρα. 
Η απόφαση του Επαναστατικού Δικαστηρίου της Τεχεράνης που είναι αθωωτική έχει πρωτοκολληθεί αλλά δεν δημοσιεύεται με παρέμβαση του Ιρανού υπουργού Δικαιοσύνης. Η φυλάκισή μου, η παραπομπή μου σε δίκη και η απαγόρευση εξόδου μου από το Ιράν είναι προϊόν παράνομων ενεργειών ιρανικών παρακρατικών στοιχείων και υπηρεσιών, που προσπάθησαν να μου επιρρίψουν ανύπαρκτες ευθύνες». 
Στη συνέχεια, ο Κάμπης αποκαλύπτει ότι κατέφυγε στην ελληνική πρεσβεία, όπου βρίσκεται μέχρι σήμερα και απευθύνει έκκληση στον κ. Κοτζιά να μεσολαβήσει προκειμένου να επιστρέψει στην Ελλάδα για να υποβληθεί σε χειρουργικές επεμβάσεις στην Αθήνα.
Ο Κάμπης κατηγορήθηκε από τις ΗΠΑ ότι με ιρανικά κεφάλαια ύψους άνω των 500 εκατ. δολαρίων και «όχημα» δύο εταιρείες συμφερόντων του, την Impire Shipping και την Libra Shipping με έδρα τη Γλυφάδα, αγόρασε οκτώ τάνκερ για λογαριασμό της Εθνικής Εταιρείας Δεξαμενόπλοιων του Ιράν. Καθένα από τα οκτώ δεξαμενόπλοια μετέφερε –ανά δρομολόγιο– πετρέλαιο αξίας 200 εκατ. δολ. στην Κίνα, κατά παράβαση του εμπάργκο που είχε επιβληθεί στην Τεχεράνη, λόγω του πυρηνικού προγράμματος που υλοποιούσε. Το 2014 φέρεται να επέστρεψε τα πέντε από τα οκτώ πλοία στην Εθνική Εταιρεία Δεξαμενόπλοιων του Ιράν (NITC) αλλά πούλησε τα υπόλοιπα τρία σε διαλυτήρια πλοίων στην Ινδία και το Μπανγκλαντές.
Σύμφωνα με δημοσίευμα στον διεθνή Τύπο, η NITC εντόπισε τα εν λόγω δεξαμενόπλοια σε διαλυτήρια της Ασίας και επιχείρησε να τα δεσμεύσει με το επιχείρημα ότι η πώλησή τους ήταν παράνομη καθότι ο Κάμπης δεν είχε την πλήρη κυριότητά τους. 
Ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες αναφέρουν ότι, εκτός της μεταφοράς πετρελαίου, ο Ελληνας εφοπλιστής ενεπλάκη –την περίοδο του εμπάργκο– και σε μεταφορά εξαρτημάτων μηχανών με διπλή χρήση, πολιτική και στρατιωτική, όπως ανταλλακτικά ελικοπτέρων. 
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, τα εξαρτήματα των μηχανών παραλαμβάνονταν από την Κίνα, όπου γινόταν η εκφόρτωση του ιρανικού πετρελαίου, και μεταφέρονταν πίσω στο Ιράν, κατά παράβαση των διεθνών κυρώσεων στην κυβέρνηση της Τεχεράνης. 
Πηγές ενημέρωσης που θέλησαν να μείνουν ανώνυμες σχολιάζουν ότι ο 53χρονος εφοπλιστής γνωρίζει πρόσωπα και πράγματα για όσα συνέβησαν την περίοδο των διεθνών κυρώσεων στην Τεχεράνη. Οι ίδιες πηγές προσθέτουν ότι οι πληροφορίες που ενδεχομένως κατέχει ο Eλληνας Gustav Klimt τον καθιστούν «ευαίσθητο» μάρτυρα τόσο για τις ιρανικές όσο και τις αμερικανικές αρχές και υπηρεσίες.