Πολιτική ταφόπλακα ...
βάζει ουσιαστικά η ΟΛΜΕ στο πόρισμα της 36μελούς Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία υπό τον Αντώνη Λιάκο για τις αλλαγές στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Χθες, η ηγεσία της μεγαλύτερης ομοσπονδίας της χώρας σε μία ομόφωνη, και άρα σπάνια, απόφαση απέρριψε τις προτάσεις του.
Μάλιστα, επιδεικνύοντας το ξεκάθαρο της θέσης του, το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ δεν χρειάστηκε παρά 60 λέξεις για να στείλει μήνυμα στον υπουργό Παιδείας Νίκο Φίλη. Από την άλλη, οι βασικές ρωγμές στο οικοδόμημα εθνικού διαλόγου που κατασκεύασαν οι Φίλης - Λιάκος έχουν προκληθεί από μέλη του ΣΥΡΙΖΑ. Ενδεικτικά, στην ΟΛΜΕ πλειοψηφούσα παράταξη είναι οι Συνεργαζόμενες Εκπαιδευτικές Κινήσεις (ΣΥΝΕΚ) του ΣΥΡΙΖΑ.
Ειδικότερα, το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ –με βαρύ πολιτικό και συνδικαλιστικό αποτύπωμα, καθώς η μέση εκπαίδευση έχει 67.000 καθηγητές– ήταν ξεκάθαρο χθες: «Το Δ.Σ. απορρίπτει το πόρισμα της επιτροπής Λιάκου στο σύνολό του. Καλούμε το υπουργείο να μην υιοθετήσει τις απαράδεκτες προτάσεις του. Δηλώνουμε ότι η τυχόν υιοθέτηση του πορίσματος θα προκαλέσει την οξύτατη αντίδραση της Ομοσπονδίας.
Ειδικότερα, το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ –με βαρύ πολιτικό και συνδικαλιστικό αποτύπωμα, καθώς η μέση εκπαίδευση έχει 67.000 καθηγητές– ήταν ξεκάθαρο χθες: «Το Δ.Σ. απορρίπτει το πόρισμα της επιτροπής Λιάκου στο σύνολό του. Καλούμε το υπουργείο να μην υιοθετήσει τις απαράδεκτες προτάσεις του. Δηλώνουμε ότι η τυχόν υιοθέτηση του πορίσματος θα προκαλέσει την οξύτατη αντίδραση της Ομοσπονδίας.
Καλούμε τους συναδέλφους να βρίσκονται σε επαγρύπνηση, προκειμένου να υπερασπίσουμε τις πάγιες θέσεις του κλάδου για αναβαθμισμένη δημόσια δωρεάν εκπαίδευση για όλους τους μαθητές». Μεταξύ των προτάσεων του πορίσματος είναι η καθιέρωση 4χρονου Γυμνασίου και 2ετούς Λυκείου, η επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων, το εθνικό απολυτήριο κ.ά.
«Στο πόρισμα διακρίνουμε προτάσεις που προέρχονται από έναν εκπαιδευτικό χώρο που δεν εμπλέκεται με τη ζώσα πραγματικότητα της μέσης εκπαίδευσης, δεν αφουγκράζεται τους γονείς, το πόσο τους απασχολεί το θέμα του φροντιστηρίου», ανέφερε χθες στην «Κ» η πρόεδρος της ΟΛΜΕ, Ελένη Ζωγραφάκη, ενώ από νωρίς (μετά τον Ιούνιο όταν παρεδόθη το πόρισμα) εκπαιδευτικοί μιλούσαν για ανεφάρμοστες θέσεις όπως το 4ετές Γυμνάσιο (σε ποιες αίθουσες θα κάνει η νέα τάξη) και ακριβό (λόγω πολλών ειδικοτήτων) διετές Λύκειο στα πρότυπα του International Baccalaureate (I.B.).
Οι ΣΥΝΕΚ μάλιστα, που από τις 2/6/16 είχαν επισημάνει την οξεία αντίθεση στο πόρισμα, τώρα επανήλθαν: «Τις τελευταίες ημέρες παραδόθηκε στον υπουργό υπόμνημα της επιτροπής Λιάκου (πότε και πόσες φορές συνεδρίασε η επιτροπή μετά τις 27/5/16;) που εξειδικεύει το προηγούμενο πόρισμα.
Οι ΣΥΝΕΚ μάλιστα, που από τις 2/6/16 είχαν επισημάνει την οξεία αντίθεση στο πόρισμα, τώρα επανήλθαν: «Τις τελευταίες ημέρες παραδόθηκε στον υπουργό υπόμνημα της επιτροπής Λιάκου (πότε και πόσες φορές συνεδρίασε η επιτροπή μετά τις 27/5/16;) που εξειδικεύει το προηγούμενο πόρισμα.
Οι βασικές κατευθύνσεις του πορίσματος Λιάκου όχι μόνο δεν αποτελούν βάση διαλόγου, αλλά είναι σε επικίνδυνη – αντιδραστική και νεοφιλελεύθερη κατεύθυνση». Κατηγορούν για νεοφιλελεύθερη κατεύθυνση μία επιτροπή στην οποία προεδρεύει ο Αντώνης Λιάκος, ομότιμος καθηγητής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, ο οποίος είχε στενές σχέσεις με τον πρώην πρωθυπουργό Κώστα Σημίτη, ενώ ο Νίκος Φίλης είχε δηλώσει στις 25/11/2015 για τα μέλη της επιτροπής ότι «οι περισσότεροι δεν είναι μόνο προοδευτικοί επιστήμονες, είναι και προοδευτικοί πολίτες με αγώνες. Εχω μπροστά μου φωτογραφία από το Στρατοδικείο Θεσσαλονίκης το ’68 όπου ο κ. Λιάκος δίνει όρθιος μάχη με ψυχή». Και τι περίεργη διάκριση ανάμεσα στο πόρισμα του Μαΐου και την εξειδίκευσή του τον Σεπτέμβριο;
Ο πρώην πρόεδρος της ΟΛΜΕ, μέλος της επιτροπής και άτυπος σύμβουλος του κ. Φίλη, Θέμης Κοτσιφάκης ανέφερε ότι «οι τελευταίες προτάσεις απηχούν τις απόψεις του συντάκτη τους κ. Α. Λιάκου. Η επιτροπή παρέδωσε στο ΥΠΠΕΘ τον Μάιο του 2016 και κανείς δεν νομιμοποιείται να παρουσιάζει τις απόψεις του ως προτάσεις της επιτροπής».
Στελέχη του υπουργείου αναφέρουν στην «Κ» ότι «το πόρισμα Λιάκου “καίγεται” και από την υπέρμετρη δημοσιότητα που έλαβαν ορισμένες θέσεις του, παρότι υπάρχουν άλλες σοβαρές και εφαρμόσιμες».
Στελέχη του υπουργείου αναφέρουν στην «Κ» ότι «το πόρισμα Λιάκου “καίγεται” και από την υπέρμετρη δημοσιότητα που έλαβαν ορισμένες θέσεις του, παρότι υπάρχουν άλλες σοβαρές και εφαρμόσιμες».
Από την άλλη, η δημοσιότητα επιδιώκεται πολλές φορές ώστε να αποπροσανατολισθεί η κοινή γνώμη από έναν σχεδιασμό υψηλού πολιτικού ρίσκου. Και ο πανεπιστημιακός μικρόκοσμος, με την πατίνα της ελίτ, προσφέρεται για νομιμοποίηση επικοινωνιακών πομφόλυγων.