Η καθυστέρηση στη ...
θέσπιση του εξωδικαστικού συμβιβασμού, σε συνδυασμό με τη μη αναθεώρηση –ακόμη– του νόμου Δένδια, καθώς και η υποχρέωση της ελληνικής κυβέρνησης να επανεκτιμήσει πριν από τα τέλη του 2016 τις αλλαγές που έγιναν τον περασμένο Νοέμβριο στον νόμο Κατσέλη αναμένεται να αποτελέσουν τις «καυτές πατάτες» στην προσεχή διαπραγμάτευση της κυβέρνησης με τους δανειστές σε ό,τι αφορά το θέμα των μη εξυπηρετούμενων δανείων.
Κατ’ αρχάς, βάσει της συμφωνίας με τους δανειστές, η ελληνική κυβέρνηση έπρεπε μέχρι το τέλος Ιουνίου να έχει θεσπίσει τη νομοθεσία για την εξωδικαστική ρύθμιση χρεών. Ο νέος εξωδικαστικός μηχανισμός θα πρέπει να μπορεί να αξιοποιηθεί από μικρούς και μεγάλους οφειλέτες, να περιλαμβάνει τη ρύθμιση χρεών τόσο προς τράπεζες όσο και προς το Δημόσιο και επιπλέον να επιτρέπει την άμεση επικύρωση από τα δικαστήρια της συμφωνίας αναδιάρθρωσης.
Επιπλέον, όπως προβλέπει και το συμπληρωματικό μνημόνιο της 16ης Ιουνίου 2016, η νέα νομοθεσία θα πρέπει να προβλέπει την επιτάχυνση της πτώχευσης μιας επιχείρησης που κρίνεται μη βιώσιμη. Εδώ φαίνεται να εστιάζεται και η κύρια διαφωνία ανάμεσα στην ελληνική κυβέρνηση και στους δανειστές, αν και προφανώς, για να περιληφθεί στο συμπληρωματικό μνημόνιο, το στοιχείο αυτό έχει συμφωνηθεί ανάμεσα στις δύο πλευρές.
Ο νέος αυτός εξωδικαστικός μηχανισμός αναμένεται να αντικαταστήσει τον νόμο Δένδια για την εξωδικαστική ρύθμιση χρεών επιχειρήσεων με τζίρο έως 2,5 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι η τελευταία παράταση που έχει δοθεί στην ισχύ του νόμου 4307/2014 λήγει στις 30 Σεπτεμβρίου 2016.
Επιπλέον, έως τα τέλη Σεπτεμβρίου η κυβέρνηση θα πρέπει να έχει προχωρήσει στην απαιτούμενη νομοθεσία, συμπεριλαμβανομένης της δευτερογενούς, για τη θέσπιση και τους κανόνες λειτουργίας που θα ρυθμίζουν το επάγγελμα των λεγόμενων «διαχειριστών πτώχευσης».
Μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου, εξάλλου, η κυβέρνηση θα πρέπει να έχει προχωρήσει στην αναθεώρηση του πτωχευτικού κώδικα, ζήτημα το οποίο θεωρείται ότι έχει καθυστερήσει σημαντικά. Εξαιρετικά κρίσιμη για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά θεωρείται η υποχρέωση που έχει η ελληνική κυβέρνηση να αξιολογήσει έως τα τέλη του έτους την αποτελεσματικότητα του νόμου 3869/2010 (νόμος Κατσέλη).
Οι τελευταίες αλλαγές, τον Νοέμβριο του 2015, που κατέστησαν τον εν λόγω νόμο αυστηρότερο, δεν αποκλείεται να θεωρηθούν ανεπαρκείς από τους δανειστές. Από την άλλη, ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας των τραπεζών, που θα ενεργοποιηθεί το αργότερο μέχρι την 1η Οκτωβρίου, εκτιμάται ότι θα παρέχει περισσότερες λύσεις στους δανειολήπτες.