Είναι ευρέως ...
γνωστό ότι η μεσογειακή δίαιτα υιοθετείται από εκατομμύρια ανθρώπους ανά τον κόσμο. Τα ελληνικά παραδοσιακά προϊόντα αποτελούν τη βάση αυτής της διατροφής λόγω της υψηλής ποιότητας και της μοναδικότητάς τους. Αυτά τα δύο χαρακτηριστικά ενέπνευσαν τους παραγωγούς μιας αμερικανικής μαγειρικής εκπομπής για να δημιουργήσουν το σόου «The Cooking Odyssey».
Το πλάνο ανοίγει και ο παρουσιαστής συστήνεται στο κοινό. Με φόντο την Καλντέρα στη Σαντορίνη και μουσικό χαλί γνωστά ελληνικά κομμάτια, η μαγειρική τηλεοπτική εκπομπή «The Cooking Odyssey» παρουσιάζει στο αμερικανικό κοινό τα μυστικά της μεσογειακής διατροφής. Μέσα από την ελληνική κουζίνα, τα παραδοσιακά προϊόντα, τις συνταγές που μπορεί κάποιος να φτιάξει με αυτά, το κοινό ακολουθεί τη διαδρομή από την παραγωγή μέχρι την πώληση.
Την εκπομπή προσφέρουν πολλές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων που ασχολούνται άμεσα ή έμμεσα με τη γαστρονομία. Μία από αυτές τις εταιρείες είναι και το ηλεκτρονικό ντελικατέσεν Yoleni’s, που έχει συλλέξει πάνω από 2.000 παραδοσιακά προϊόντα από περίπου 180 παραγωγούς από κάθε γωνιά της Ελλάδας. «Η βασική ιδιαιτερότητα είναι η πλήρης και σωστή αποτύπωση των προϊόντων στο Διαδίκτυο», λέει στην «Κ» ο Γιάννης Γεωργιάδης, υπεύθυνος επικοινωνίας της εταιρείας. Οπως επισημαίνει, υπάρχει ζωηρό ενδιαφέρον γύρω από το μέλι, τα αγνά ελαιόλαδα και την τρούφα, που αποτελούν τις κατηγορίες προϊόντων με υψηλές πωλήσεις.
«Η κύρια δυσκολία ήταν να πείσουμε τους καταναλωτές για την αξία των ελληνικών προϊόντων. Ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος, ιδιαίτερα με την Ιταλία και την Ισπανία, αλλά η συνεχιζόμενη προσπάθεια με αποτελεσματικό μάρκετινγκ αποδίδει», λέει προσθέτοντας ότι «ξεφύγαμε από τα κλασικά κανάλια πωλήσεων και καλλιεργήσαμε δημιουργικές συνέργειες με άλλες startups σε αλληλοσυμπληρούμενους τομείς και καταφέραμε να διεισδύσουμε στις αγορές».
Για πολλά χρόνια η Ελλάδα υστερούσε έναντι των ανταγωνιστών της στην προώθηση και τυποποίηση αυτού του είδους των προϊόντων, αλλά πλέον οι εταιρείες, με πρωτοβουλίες όπως αυτή η εκπομπή, αποδίδουν ταχύτατα καρπούς. Τη μεγάλη ζήτηση για τα ελληνικά προϊόντα μαρτυρούν οι πωλήσεις των καλαθιών για δώρα. «Το 2015 καταφέραμε και στείλαμε περισσότερες από 5.000 συνθέσεις δώρου σε 47 χώρες σε όλο τον κόσμο».
Το πλάνο ανοίγει και ο παρουσιαστής συστήνεται στο κοινό. Με φόντο την Καλντέρα στη Σαντορίνη και μουσικό χαλί γνωστά ελληνικά κομμάτια, η μαγειρική τηλεοπτική εκπομπή «The Cooking Odyssey» παρουσιάζει στο αμερικανικό κοινό τα μυστικά της μεσογειακής διατροφής. Μέσα από την ελληνική κουζίνα, τα παραδοσιακά προϊόντα, τις συνταγές που μπορεί κάποιος να φτιάξει με αυτά, το κοινό ακολουθεί τη διαδρομή από την παραγωγή μέχρι την πώληση.
Την εκπομπή προσφέρουν πολλές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων που ασχολούνται άμεσα ή έμμεσα με τη γαστρονομία. Μία από αυτές τις εταιρείες είναι και το ηλεκτρονικό ντελικατέσεν Yoleni’s, που έχει συλλέξει πάνω από 2.000 παραδοσιακά προϊόντα από περίπου 180 παραγωγούς από κάθε γωνιά της Ελλάδας. «Η βασική ιδιαιτερότητα είναι η πλήρης και σωστή αποτύπωση των προϊόντων στο Διαδίκτυο», λέει στην «Κ» ο Γιάννης Γεωργιάδης, υπεύθυνος επικοινωνίας της εταιρείας. Οπως επισημαίνει, υπάρχει ζωηρό ενδιαφέρον γύρω από το μέλι, τα αγνά ελαιόλαδα και την τρούφα, που αποτελούν τις κατηγορίες προϊόντων με υψηλές πωλήσεις.
«Η κύρια δυσκολία ήταν να πείσουμε τους καταναλωτές για την αξία των ελληνικών προϊόντων. Ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος, ιδιαίτερα με την Ιταλία και την Ισπανία, αλλά η συνεχιζόμενη προσπάθεια με αποτελεσματικό μάρκετινγκ αποδίδει», λέει προσθέτοντας ότι «ξεφύγαμε από τα κλασικά κανάλια πωλήσεων και καλλιεργήσαμε δημιουργικές συνέργειες με άλλες startups σε αλληλοσυμπληρούμενους τομείς και καταφέραμε να διεισδύσουμε στις αγορές».
Για πολλά χρόνια η Ελλάδα υστερούσε έναντι των ανταγωνιστών της στην προώθηση και τυποποίηση αυτού του είδους των προϊόντων, αλλά πλέον οι εταιρείες, με πρωτοβουλίες όπως αυτή η εκπομπή, αποδίδουν ταχύτατα καρπούς. Τη μεγάλη ζήτηση για τα ελληνικά προϊόντα μαρτυρούν οι πωλήσεις των καλαθιών για δώρα. «Το 2015 καταφέραμε και στείλαμε περισσότερες από 5.000 συνθέσεις δώρου σε 47 χώρες σε όλο τον κόσμο».
Φαίνεται ότι πολλοί επιλέγουν να δώσουν ένα καλάθι με 500 ml παρθένο ελαιόλαδο από την Κρήτη, πατέ σκόρδου, τραχανά, χυλοπίτες από μελάνι σουπιάς και άλλα παρεμφερή προϊόντα για να ευχαριστήσουν φίλους, πελάτες και εργαζομένους. Το εγχείρημα του online ντελικατέσεν κατάφερε να πείσει τους κριτές του Ελληνικού Βραβείου Επιχειρηματικότητας αποσπώντας το τρίτο βραβείο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Επιτροπής Διεθνούς Εμπορίου των ΗΠΑ, που παρουσίασε σε εκτενές ρεπορτάζ η «Οικονομική Καθημερινή», η Ελλάδα από το 2009 παραμένει σταθερά από τους βασικούς προμηθευτές των ΗΠΑ σε προϊόντα όπως ελιές, ελαιόλαδο, λαβράκι, τσιπούρα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Επιτροπής Διεθνούς Εμπορίου των ΗΠΑ, που παρουσίασε σε εκτενές ρεπορτάζ η «Οικονομική Καθημερινή», η Ελλάδα από το 2009 παραμένει σταθερά από τους βασικούς προμηθευτές των ΗΠΑ σε προϊόντα όπως ελιές, ελαιόλαδο, λαβράκι, τσιπούρα.
Οι ΗΠΑ αποτελούν μακράν τον σπουδαιότερο εξαγωγικό προορισμό της ελληνικής ελιάς με μεγάλη αναγνώριση –ιδίως οι ελιές Καλαμών–, με το μερίδιο αγοράς να φτάνει για ορισμένες κατηγορίες του προϊόντος στο 73,2% και έναν τζίρο περί τα 100 εκατ. δολάρια. Βασικές ανταγωνίστριες της Ελλάδας στην εν λόγω αγορά είναι η Τουρκία, η Ιταλία και η Ισπανία.
Η ελληνική φέτα είναι για τον ενημερωμένο Αμερικανό καταναλωτή σαφώς η καλύτερη ποιοτικά, αλλά και η ακριβότερη, καθώς επιβαρύνεται με εισαγωγικό δασμό της τάξεως του 9,6% επί της αξίας του προϊόντος/κιλό. Στην κατηγορία των τυριών από πρόβειο ή αγελαδινό γάλα, στα οποία περιλαμβάνεται και η φέτα, η Ελλάδα είναι ο τρίτος μεγαλύτερος προμηθευτής των ΗΠΑ μετά την Ισπανία και τη Γαλλία, ωστόσο οι εξαγωγές μας καταγράφουν πτωτικές τάσεις.