«Τζόγος» υποψηφίων με το μηχανογραφικό δελτίο


Ο πρόεδρος της ...


Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία, ομότιμος πανεπιστημιακός Αντώνης Λιάκος θέλει να μετατρέψει τους 18χρονους σε τζογαδόρους του μέλλοντός τους. 

Και αυτό διότι, με βάση το σύστημα που προτείνει η Επιτροπή της οποίας ηγείται, όποιος υποψήφιος δηλώσει μόνο μία σχολή ΑΕΙ θα πριμοδοτείται με 1.000 μόρια. 

Οι υπόλοιποι θα τιμωρούνται, διά της απώλειάς τους. Οι επικρίσεις που συγκεντρώνει η πρόταση Λιάκου που δημοσιοποιήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα φαίνεται ότι οδήγησαν χθες τον ίδιο να οργανώσει ενημέρωση για τα χαρακτηριστικά της πρότασης για την πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση.

Ειδικότερα, ο κ. Λιάκος παρουσίασε εκ νέου την προτεινόμενη δομή του γυμνασίου και του λυκείου, λέγοντας ότι στον μαθητή θα παρέχονται οι βασικές εγκύκλιες γνώσεις στα τέσσερα χρόνια του γυμνασίου, ενώ στο 2ετές λύκειο τα βασικά υποχρεωτικά μαθήματα θα είναι η Ελληνική Γλώσσα - Λογοτεχνία και τα Αγγλικά. Γνωστές προτάσεις, επί των οποίων ο κ. Λιάκος δεν έδωσε διευκρινίσεις εάν υποχρεωτικά μαθήματα του λυκείου θα είναι τα Μαθηματικά, η Ιστορία, τα Αρχαία Ελληνικά...

Ωστόσο, αμηχανία προκαλεί η προχειρότητα του συστήματος εισαγωγής που προτείνει η Επιτροπή και το οποίο χθες ο κ. Λιάκος υπερασπίσθηκε. Ενδεικτικά, ο ίδιος ανέφερε ότι «η καινοτομία του συστήματος είναι η επιβράβευση όσων είναι συνειδητοποιημένοι για το τι θέλουν να σπουδάσουν». Πώς θα γίνεται η επιβράβευση; Οσο λιγότερες είναι οι επιλογές στο μηχανογραφικό δελτίο, τόσο μεγαλύτερη θα είναι η επιπλέον μοριοδότηση. 

Για παράδειγμα, εάν ένας υποψήφιος έχει δηλώσει μία σχολή, θα εισπράξει επιπλέον 1.000 μόρια. Συγκεκριμένα, «για την εισαγωγή στα ΑΕΙ/ΤΕΙ θα μετρά το εθνικό απολυτήριο. Αν ένας φοιτητής επιλέξει μόνον ένα τμήμα ΑΕΙ/ΤΕΙ, θα επιβραβεύεται με τον μέγιστο συντελεστή βαρύτητας (100%) και θα αποκτά ισχυρό προβάδισμα έναντι όλων των άλλων. Αν επιλέξει δύο τμήματα, τότε οι συντελεστές διαφοροποιούνται σε 65% για την α΄ επιλογή και 35% για τη β΄ επιλογή· αν επιλέξει τρία τμήματα, τότε επιμερίζεται σε 55% για την α΄ επιλογή, 30% για τη β΄ και 15% για την γ΄ επιλογή. 

Ο συντελεστής θα συνεχίζει φθίνοντας έως και τη δέκατη επιλογή τμήματος», λέει η πρόταση. «Η συντριπτική πλειονότητα υποψηφίων δεν σπουδάζει αυτό που θέλει, αφού 8 στους 10 μαθητές κατανέμονται στα 264 τμήματα ΑΕΙ και 182 τμήματα ΤΕΙ σχεδόν κατά τύχη», είπε ο κ. Λιάκος. Μήπως ευθύνεται και η χωρίς σχέδιο ανάπτυξη της τριτοβάθμιας εκπαίδευση στην οποία συναίνεσαν (ρητώς ή αρρήτως) και οι πανεπιστημιακοί;

Η πρόταση, ωστόσο, αγνοεί τον πρακτικό αντίλογο. Θεωρεί ότι ένα παιδί 17 ετών γνωρίζει πολύ καλά τι σπουδές θέλει να κάνει. Αντίθετα, εάν δεν είναι σίγουρο θα... τιμωρηθεί! Αλλά με τις τόσες σχολές σε συναφή επιστημονικά αντικείμενα, γιατί να τιμωρείται όποιος επιλέξει περισσότερες; Εάν κάποιος επιθυμεί να σπουδάσει Πληροφορική στην Αθήνα και επιλέξει (για το ενδεχόμενο της αποτυχίας) και την Πληροφορική ΑΠΘ, θα χάνει μόρια για την Αθήνα; 

Το ίδιο θα γίνεται με τις επτά Ιατρικές της χώρας και της τρεις Νομικές; Θα «χάσει» κάποιος την τρίτη του επιλογή (π.χ. τη Νομική Θράκης) επειδή κάποιος άλλος με χειρότερους βαθμούς τον προσπέρασε κερδίζοντας το bonus των 1.000 μορίων; Την ίδια στιγμή, οι υποψήφιοι θα τζογάρουν ελπίζοντας ότι με το bonus των 1.000 μορίων θα εισάγονται στη σχολή της αρεσκείας τους, αξιοποιώντας τις προβλέψεις βάσεων στις οποίες επιδίδονται ειδήμονες και μη (μαθηματικοί και φιλόλογοι) όλο το εξεταστικό καλοκαίρι;

Χθες ο κ. Λιάκος διαβεβαίωσε την κοινή γνώμη ότι οι προτάσεις δεν θα εφαρμοσθούν από την επόμενη χρονιά! Προφανές, πόσο μάλλον που δεν ξέρουμε εάν θα υιοθετηθούν από την ηγεσία του υπουργείου, ώστε να μείνουν στην ιστορία...