Θ. Δρίτσας: Η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ δεν ήταν προγραμματική επιλογή


Έναν χρόνο μετά ...
τις διαβεβαιώσεις του στην οδό Ηρώδου Αττικού λίγο πριν από την ορκωμοσία της κυβέρνησης ότι ο «δημόσιος χαρακτήρας του λιμανιού παραμένει, η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ σταματάει εδώ», ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Θοδωρής Δρίτσας συναντήθηκε την Παρασκευή με αντιπροσωπεία των λιμενεργατών. Κατά τη διάρκειά της τόνισε πως η διαδικασία αποκρατικοποίησης, όπως αυτή γίνεται με την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του ΟΛΠ, δεν ήταν μια προγραμματική επιλογή αυτής της κυβέρνησης και έχει προκύψει ως εξέλιξη των δεσμευτικών συμφωνιών με τους εταίρους-δανειστές.

Την Τρίτη 12 Ιανουαρίου αναμένεται να ανοίξει η οικονομική προσφορά και σύμφωνα με πληροφορίες μόνο η Cosco κατέθεσε πρόταση για την εξαγορά του 51% του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) - με option έως το 67% των μετοχών. Τότε θα ανοίξουν και οι εκθέσεις των δύο αποτιμητών που έχουν οριστεί. Η καθυστέρηση στη διαδικασία οφείλεται στο ότι μεσολάβησαν οι γιορτές των Χριστουγέννων και έπρεπε να είναι παρόντες και οι ξένοι παρατηρητές και εμπειρογνώμονες.

Ο κ. Δρίτσας, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, συναντήθηκε στο υπουργείο με αντιπροσωπεία του Διεθνούς Συμβουλίου Λιμενεργατών (IDC). Απαρτιζόταν από τους κ.Ζόρντι Αραγκούντε, παγκόσμιο συντονιστή, κ. Αντονι Τέταρντ, ευρωπαίο συντονιστή, και τη γραμματέα κυρία Σουζάνα Μπουσκέτς, τους οποίους συνόδευαν οι κ. Γεώργιος Γεωργακόπουλος και κ. Απόστολος Ντάλλας, πρόεδρος και αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Λιμενεργατών Ελλάδας, ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Τεχνικών και Χειριστών Υπαλλήλων ΟΛΠ κ. Θεόδωρος Τσεκούρας, ο πρόεδρος κ. Νικόλαος Γεωργίου, ο γενικός γραμματέας κ. Γεώργιος Γώγος και ο αναπληρωτής ΓΓ κ. Ανέστης Σουλουκίδηςτης Ένωσης Μονίμων και Δοκίμων Λιμενεργατών ΟΛΠ και ο πρόεδρος της Ένωσης Εποπτών - Αρχιεργατών ΟΛΠ κ. Πέτρος Ψυχογυιός. Στη συνάντηση συμμετείχαν ο γενικός γραμματέας του υπουργείου κ. Γιάννης Θεοτοκάς, ο σύμβουλος υπουργού κ.Χρήστος Λαμπρίδης και ο διευθυντής του γραφείου υπουργού κ. Οδυσσέας Καμπόλης.

Στην ανακοίνωση του υπουργείου αναφέρεται ότι ο υπουργός, αφού καλωσόρισε τις αντιπροσωπείες, έκανε αναφορά στις οικονομικές εξελίξεις που αφορούν την ελληνική πραγματικότητα, αλλά και επιμέρους στα λιμάνια της Θεσσαλονίκης και ιδιαίτερα στο λιμάνι του Πειραιά.

Με τη σειρά τους οι εκπρόσωποι της αντιπροσωπείας του Διεθνούς Συμβουλίου Λιμενεργατών δήλωσαν πως παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις στα λιμάνια της Ελλάδας και επεσήμαναν την ανάγκη να διατηρηθεί ο δημόσιος έλεγχος των λιμανιών, να εξασφαλιστεί η συμμετοχή στη διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς έτσι ώστε να αποσαφηνιστούν και να κατοχυρωθούν οι εργασιακές σχέσεις, ενώ τέλος ζήτησαν την επικύρωση των διεθνών συμβάσεων που αφορούν σε αυτές.

Ο κ. Δρίτσας ενημέρωσε τους εκπροσώπους των αντιπροσωπειών πως το υπουργείο ήδη έχει προτεραιότητα και μελετά τη δημιουργία ενός θεσμικού πλαισίου της λιμενικής εργασίας με βάση τις συμβάσεις 137 και 152 του ILO. Επίσης, τόνισε πως προσετέθη στο άρθρο 5 της Σύμβασης Παραχώρησης ειδική διάταξη που αναφέρεται στην απασχόληση, στις συλλογικές συμβάσεις εργασίας τις εργασιακές σχέσεις, καθώς και την υγεία και ασφάλεια στον χώρο της εργασίας.

Μετά τη συνάντηση ο υπουργός Ναυτιλίας δήλωσε: «Ανεξάρτητα από την έκβαση της διαγωνιστικής διαδικασίας για τον ΟΛΠ, η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί για τη θεσμοθέτηση Αρχής Λιμένα, ώστε κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα να εξασφαλίζονται οι κανόνες δημοσίου ελέγχου. 

Στο πλαίσιο αυτό, αλλά και με σειρά άλλων πρωτοβουλιών και ρυθμίσεων, θα επιδιωχθεί η κατοχύρωση των εργαζομένων και των εργασιακών σχέσεων, όπως επίσης τα δικαιώματα των χρηστών του λιμένα και των παραλιμένιων πόλεων-δήμων. 

Στην κατεύθυνση αυτή, στο επόμενο διάστημα καθίσταται αναγκαίος ένας νέος κύκλος κοινωνικής και θεσμικής διαβούλευσης για την εξειδίκευση και την εξασφάλιση όλων των παραπάνω. Θεωρώ εξαιρετικά σημαντική τη συνάντηση με τους εκπροσώπους του Διεθνούς Συμβουλίου Λιμενεργατών (IDC), προς τους οποίους -όπως και προς τους έλληνες συναδέλφους τους- δήλωσα πως αναμένω με ενδιαφέρον τις προτάσεις τους για την κατοχύρωση της λιμενικής εργασίας».

Την Πέμπτη ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιά κ. Γιώργος Γαβρίλης σε δηλώσεις του έπειτα από συνάντηση με αντιπροσωπεία λιμενεργαγών είχε πει μεταξύ άλλων ότι «η μέχρι τώρα διαδικασία γίνεται με απόλυτη αδιαφάνεια από την πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ, χωρίς να γνωρίζουμε ούτε πόσες και ποιες προσφορές κατατέθηκαν, την αποτίμηση που υποτίθεται ότι έγινε αλλά ούτε και το τελικό κείμενο της νέας σύμβασης παραχώρησης. 

Η "συσκότιση" σε μια τέτοια διαδικασία δεν προοιωνίζεται τίποτα θετικό και σίγουρα θα αναζητηθούν ευθύνες, ιδιαίτερα για τον κίνδυνο τον οποίο διατρέχουν το δημόσιο συμφέρον, οι θέσεις εργασίας των εργαζόμενων στα λιμάνια -και όχι μόνο- και γενικότερα οι εργασιακές σχέσεις. 

Το παράδειγμα των "νοικιασμένων" εργαζόμενων, χωρίς συγκροτημένα δικαιώματα, που κυριαρχεί στην προβλήτα της Cosco παραπέμπει σε μια αποικιοκρατική, πλήρη "κινεζοποίηση" των εργασιακών σχέσεων, η οποία δεν θα περιοριστεί στον χώρο του λιμανιού και πολύ σύντομα θα επεκταθεί σε όλη την περιοχή».