Με σημαντικά ποσά, τα...
οποία μένει να διευκρινιστούν επακριβώς από τα αρμόδια υπουργεία, θα επιβαρυνθεί ο κρατικός προϋπολογισμός της χώρας από τα συγχρηματοδοτούμενα έργα του ΕΣΠΑ 2007-2013, τα οποία δεν κατέστη εφικτό να ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2015 και πλέον θα προχωρήσουν με εθνικούς πόρους.
Αυτό προκύπτει από δήλωση της Γενικής Διεύθυνσης Περιφερειακής Πολιτικής της ΕΕ στην ηλεκτρονική έκδοση του «Βήματος».
«Ακόμη και εάν η καταληκτική ημερομηνία για την επιλεξιμότητα της χρηματοδότησης της ΕΕ για την περίοδο 2007-2013 έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2015, τα επενδυτικά σχέδια στην Ελλάδα, όπως και σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ, μπορούν να ολοκληρωθούν μέχρι το κλείσιμο της προγραμματικής περιόδου, τον Μάρτιο του 2017, με εθνικούς πόρους» αναφέρει η Κομισιόν.
Για να καταστεί βέβαιο ότι τα έργα όντως θα ολοκληρωθούν με το κλείσιμο της προγραμματικής περιόδου, αναφέρει η Επιτροπή, όπως ορίζεται στις σχετικές κατευθυντήριες γραμμές, «η Κομισιόν παρακολουθεί στενά την πρόοδο της εφαρμογής τους σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ».
Όπως επισημαίνει, η Επιτροπή έχει επιστρατεύσει ειδικούς που παρέχουν υποστήριξη στις εθνικές και τοπικές αρχές, ενώ έχουν υιοθετηθεί εφαρμόζονται σχέδια δράσης και συγκεκριμένα μέτρα. «Στην Ελλάδα, εμπειρογνώμονες της Κομισιόν πρόσφατα ανέφεραν την καλή πρόοδο της εφαρμογής των σχεδίων δράσης» συνεχίζει.
Όπως τονίζει, ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν κ. Βάλντις Ντομπρόσφκις και η επίτροπος για την περιφερειακή πολιτική κυρία Κορίνα Κρέτσου βοηθούν την Ελλάδα να αξιοποιήσει πλήρως τη δυναμική της Πολιτικής Συνοχής της περιόδου 2007-2013, στο πλαίσιο «της ελαστικότητας των υπαρχόντων κανόνων, ειδικά με τα εξαιρετικά μέτρα που παρουσίασε η Κομισιόν και ενέκρινε το Euro summit τον Ιούλιο και τα οποία υποστηρίχθηκαν από το Συμβούλιο και το Ευρωκοινοβούλιο τον Οκτώβριο».
«Φυσικά, χρειάζεται να γίνουν περισσότερα. Προκειμένου να γίνει η καλύτερη χρήση των πόρων της ΕΕ, η Ελλάδα θα συνεχίσει να επωφελείται από τεχνική υποστήριξη που παρέχεται από την υπηρεσία υποστήριξης διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων της Κομισιόν και τη Γενική Διεύθυνση Περιφερειακής και Αστικής Πολιτικής» σημειώνεται.
«Με ρυθμό εφαρμογής 98,1% -ενώ ο μέσος όρος της ΕΕ είναι 88,9%- η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη θέση στην ΕΕ αναφορικά με την πορεία της χρηματοδοτικής περιόδου 2007-2013» καταλήγει.
Για το 2017 οι αυτοκινητόδρομοι
Στο μεταξύ, ενδιαφέρον έχουν οι απαντήσεις των υπουργείων Υποδομών και Οικονομίας σε γραπτή ερώτηση για τις τέσσερις συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητόδρομων που συγχρηματοδούνται από το ΕΣΠΑ και την οποία κατέθεσε στη Βουλή ο βουλευτής της ΝΔ κ.Κωστής Χατζηδάκης.
Στην ερώτησή του, ο πρώην υπουργός ρωτά ποιο είναι το ανεκτέλεστο των τεσσάρων έργων και πώς σκοπεύει η κυβέρνηση να λύσει το θέμα της χρηματοδότησής τους, καθώς συγχρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ 2007-2013, το οποίο εξέπνευσε.
Σύμφωνα με την απάντηση του υπουργού Οικονομίας κ. Γιώργου Σταθάκη, τα τέσσερα έργα αναμένεται να ολοκληρωθούν ως τις 31 Μαρτίου 2017, σύμφωνα με τη δεύτερη αναθεώρηση του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας» του ΕΣΠΑ 2007-2013, «χωρίς να υφίσταται απώλεια κοινοτικών πόρων», όπως αναφέρει η προϊσταμένη της υπηρεσίας κυρία Ζωή Παπασιώπη. «Οι δαπάνες μετά το 2015 θα καλυφθούν από εθνικούς πόρους και το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα θα κλείσει με τους ισχύοντες κανόνες κλεισίματος» επισημαίνει.
Σύμφωνα με την απάντηση που διαβίβασε ο υπουργός Υποδομών κ. Χρήστος Σπίρτζης, «σε συνεργασία των ελληνικών αρχών με τις υπηρεσίες της ΕΕ γίνεται προσπάθεια αναθεώρησης των επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2007-2013, έτσι ώστε να υπάρξει η δυνατότητα ολοκλήρωσης και θέσης σε λειτουργία των έργων (εν όλω ή εν μέρει) μέχρι τις 31 Μαρτίου 2017».
«Εφόσον η προσπάθεια αυτή προβεί επιτυχής, θα πρέπει για κάθε έργο, με συνεργασία Δημοσίου και παραχωρησιούχων, να ληφθούν άμεσα όλα τα απαραίτητα μέτρα αντιμετώπισης των προβλημάτων που υπάρχουν (εμπλοκές με σιδηροδρομικό δίκτυο, αδειοδοτήσεις, αρχαιολογία κ.λπ.) και καθυστερούν την έγκαιρη ολοκλήρωση των εργασιών. Με βάση τα παραπάνω, θα καταρτηθούν και τα αναθεωρημένα χρονοδιαγράμματα των έργων» σημειώνεται στο έγγραφο.
Σύμφωνα με τα ίδια έγγραφα, το ανεκτέλεστο της Ολυμπίας Οδού είναι 30% (περίπου 390 εκατ. ευρώ), ενώ για τον Αυτοκινητρόδρομο Αιγαίου είναι 10% (100 εκατ. ευρώ ακόμη).
Για την Ιόνια Οδό και τον Ε65, όπως αναφέρεται, απομένει περίπου το 35% για κάθε έργο αντίστοιχα. Όπως σημειώνεται, σύμφωνα με τη συμφωνία επανεκκίνησης του 2013, για τον Ε65 προβλέπεται ολοκλήρωση στο τέλος του 2015 και για την Ιόνια Οδό μέχρι τον Αύγουστο του 2016 με κατασκευή της σήραγγας της Κλόκοβας.
«Λόγω καθυστερήσεων που προέκυψαν στην παράδοση των χώρων εκτέλεσης των έργων κυρίως λόγω των διαδικασιών απαλλοτρίωσης, καθώς και των δεσμεύσεων χώρων για αρχαιολογικές έρευνες, έχει ζητηθεί εκ μέρους των παραχωρησιούχων παράταση προθεσμίας ολοκλήρωσης για με την Ιόνια Οδό μέχρι τέλους του 2015 πλέον της περιοχής της Κλόκοβας, για την οποία προβλέπεται επί πλέον χρόνος ολοκλήρωσης, για δε τον Ε65 μέχρι την άνοιξη του 2017» καταλήγει.
Κίνδυνος επιστροφής της χρηματοδότησης
Σύμφωνα με πηγές κοντά στην υπόθεση, η Κομισιόν για μία ακόμη φορά δείχνει ανοχή στην ολοκλήρωση των έργων, ωστόσο, όπως επισημαίνουν, η χώρα θα βρεθεί ενώπιον τεράστιων προβλημάτων εάν οι αυτοκινητόδρομοι, αλλά και άλλα έργα που δεν πέρασαν στο νέο ΕΣΠΑ δεν ολοκληρωθούν. Και αυτό διότι η Ελλάδα τότε αναγκαστικά θα κληθεί να επιστρέψει κοινοτική χρηματοδότηση.
Με σημαντικά ποσά, τα...
οποία μένει να διευκρινιστούν επακριβώς από τα αρμόδια υπουργεία, θα επιβαρυνθεί ο κρατικός προϋπολογισμός της χώρας από τα συγχρηματοδοτούμενα έργα του ΕΣΠΑ 2007-2013, τα οποία δεν κατέστη εφικτό να ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2015 και πλέον θα προχωρήσουν με εθνικούς πόρους.
Αυτό προκύπτει από δήλωση της Γενικής Διεύθυνσης Περιφερειακής Πολιτικής της ΕΕ στην ηλεκτρονική έκδοση του «Βήματος».
«Ακόμη και εάν η καταληκτική ημερομηνία για την επιλεξιμότητα της χρηματοδότησης της ΕΕ για την περίοδο 2007-2013 έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2015, τα επενδυτικά σχέδια στην Ελλάδα, όπως και σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ, μπορούν να ολοκληρωθούν μέχρι το κλείσιμο της προγραμματικής περιόδου, τον Μάρτιο του 2017, με εθνικούς πόρους» αναφέρει η Κομισιόν.
Για να καταστεί βέβαιο ότι τα έργα όντως θα ολοκληρωθούν με το κλείσιμο της προγραμματικής περιόδου, αναφέρει η Επιτροπή, όπως ορίζεται στις σχετικές κατευθυντήριες γραμμές, «η Κομισιόν παρακολουθεί στενά την πρόοδο της εφαρμογής τους σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ».
Όπως επισημαίνει, η Επιτροπή έχει επιστρατεύσει ειδικούς που παρέχουν υποστήριξη στις εθνικές και τοπικές αρχές, ενώ έχουν υιοθετηθεί εφαρμόζονται σχέδια δράσης και συγκεκριμένα μέτρα. «Στην Ελλάδα, εμπειρογνώμονες της Κομισιόν πρόσφατα ανέφεραν την καλή πρόοδο της εφαρμογής των σχεδίων δράσης» συνεχίζει.
Όπως τονίζει, ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν κ. Βάλντις Ντομπρόσφκις και η επίτροπος για την περιφερειακή πολιτική κυρία Κορίνα Κρέτσου βοηθούν την Ελλάδα να αξιοποιήσει πλήρως τη δυναμική της Πολιτικής Συνοχής της περιόδου 2007-2013, στο πλαίσιο «της ελαστικότητας των υπαρχόντων κανόνων, ειδικά με τα εξαιρετικά μέτρα που παρουσίασε η Κομισιόν και ενέκρινε το Euro summit τον Ιούλιο και τα οποία υποστηρίχθηκαν από το Συμβούλιο και το Ευρωκοινοβούλιο τον Οκτώβριο».
«Φυσικά, χρειάζεται να γίνουν περισσότερα. Προκειμένου να γίνει η καλύτερη χρήση των πόρων της ΕΕ, η Ελλάδα θα συνεχίσει να επωφελείται από τεχνική υποστήριξη που παρέχεται από την υπηρεσία υποστήριξης διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων της Κομισιόν και τη Γενική Διεύθυνση Περιφερειακής και Αστικής Πολιτικής» σημειώνεται.
«Με ρυθμό εφαρμογής 98,1% -ενώ ο μέσος όρος της ΕΕ είναι 88,9%- η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη θέση στην ΕΕ αναφορικά με την πορεία της χρηματοδοτικής περιόδου 2007-2013» καταλήγει.
Για το 2017 οι αυτοκινητόδρομοι
Στο μεταξύ, ενδιαφέρον έχουν οι απαντήσεις των υπουργείων Υποδομών και Οικονομίας σε γραπτή ερώτηση για τις τέσσερις συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητόδρομων που συγχρηματοδούνται από το ΕΣΠΑ και την οποία κατέθεσε στη Βουλή ο βουλευτής της ΝΔ κ.Κωστής Χατζηδάκης.
Στην ερώτησή του, ο πρώην υπουργός ρωτά ποιο είναι το ανεκτέλεστο των τεσσάρων έργων και πώς σκοπεύει η κυβέρνηση να λύσει το θέμα της χρηματοδότησής τους, καθώς συγχρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ 2007-2013, το οποίο εξέπνευσε.
Σύμφωνα με την απάντηση του υπουργού Οικονομίας κ. Γιώργου Σταθάκη, τα τέσσερα έργα αναμένεται να ολοκληρωθούν ως τις 31 Μαρτίου 2017, σύμφωνα με τη δεύτερη αναθεώρηση του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας» του ΕΣΠΑ 2007-2013, «χωρίς να υφίσταται απώλεια κοινοτικών πόρων», όπως αναφέρει η προϊσταμένη της υπηρεσίας κυρία Ζωή Παπασιώπη. «Οι δαπάνες μετά το 2015 θα καλυφθούν από εθνικούς πόρους και το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα θα κλείσει με τους ισχύοντες κανόνες κλεισίματος» επισημαίνει.
Σύμφωνα με την απάντηση που διαβίβασε ο υπουργός Υποδομών κ. Χρήστος Σπίρτζης, «σε συνεργασία των ελληνικών αρχών με τις υπηρεσίες της ΕΕ γίνεται προσπάθεια αναθεώρησης των επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2007-2013, έτσι ώστε να υπάρξει η δυνατότητα ολοκλήρωσης και θέσης σε λειτουργία των έργων (εν όλω ή εν μέρει) μέχρι τις 31 Μαρτίου 2017».
«Εφόσον η προσπάθεια αυτή προβεί επιτυχής, θα πρέπει για κάθε έργο, με συνεργασία Δημοσίου και παραχωρησιούχων, να ληφθούν άμεσα όλα τα απαραίτητα μέτρα αντιμετώπισης των προβλημάτων που υπάρχουν (εμπλοκές με σιδηροδρομικό δίκτυο, αδειοδοτήσεις, αρχαιολογία κ.λπ.) και καθυστερούν την έγκαιρη ολοκλήρωση των εργασιών. Με βάση τα παραπάνω, θα καταρτηθούν και τα αναθεωρημένα χρονοδιαγράμματα των έργων» σημειώνεται στο έγγραφο.
Σύμφωνα με τα ίδια έγγραφα, το ανεκτέλεστο της Ολυμπίας Οδού είναι 30% (περίπου 390 εκατ. ευρώ), ενώ για τον Αυτοκινητρόδρομο Αιγαίου είναι 10% (100 εκατ. ευρώ ακόμη).
Για την Ιόνια Οδό και τον Ε65, όπως αναφέρεται, απομένει περίπου το 35% για κάθε έργο αντίστοιχα. Όπως σημειώνεται, σύμφωνα με τη συμφωνία επανεκκίνησης του 2013, για τον Ε65 προβλέπεται ολοκλήρωση στο τέλος του 2015 και για την Ιόνια Οδό μέχρι τον Αύγουστο του 2016 με κατασκευή της σήραγγας της Κλόκοβας.
«Λόγω καθυστερήσεων που προέκυψαν στην παράδοση των χώρων εκτέλεσης των έργων κυρίως λόγω των διαδικασιών απαλλοτρίωσης, καθώς και των δεσμεύσεων χώρων για αρχαιολογικές έρευνες, έχει ζητηθεί εκ μέρους των παραχωρησιούχων παράταση προθεσμίας ολοκλήρωσης για με την Ιόνια Οδό μέχρι τέλους του 2015 πλέον της περιοχής της Κλόκοβας, για την οποία προβλέπεται επί πλέον χρόνος ολοκλήρωσης, για δε τον Ε65 μέχρι την άνοιξη του 2017» καταλήγει.
Κίνδυνος επιστροφής της χρηματοδότησης
Σύμφωνα με πηγές κοντά στην υπόθεση, η Κομισιόν για μία ακόμη φορά δείχνει ανοχή στην ολοκλήρωση των έργων, ωστόσο, όπως επισημαίνουν, η χώρα θα βρεθεί ενώπιον τεράστιων προβλημάτων εάν οι αυτοκινητόδρομοι, αλλά και άλλα έργα που δεν πέρασαν στο νέο ΕΣΠΑ δεν ολοκληρωθούν. Και αυτό διότι η Ελλάδα τότε αναγκαστικά θα κληθεί να επιστρέψει κοινοτική χρηματοδότηση.