Νέα στοιχεία για τις κομπίνες και τα τεχνάσματα που χρησιμοποιούσε το...
κύκλωμα του λαθρεμπορίου καυσίμων με πρωταγωνιστή τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας πετρελαιοειδών ΕΤΕΚΑ Γιώργο Σπανό, αποκαλύπτονται από την αστυνομική έρευνα για την εξάρθρωση της συμμορίας.
Στις 60 σελίδες του διαβιβαστικού εγγράφου της ΕΛ.ΑΣ. προς την Εισαγγελία, περιγράφεται η δράση από τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της πολύμηνης αστυνομικής έρευνας.
Για τον επιχειρηματία, πρόεδρο της ΕΤΕΚΑ Γιώργο Σπανό, αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι σε συνεργασία με έναν υπάλληλο του και έναν συνεργάτη του, «με σκοπό την επιδίωξη παράνομου κέρδους, διαμορφώνοντας κατάλληλη υποδομή, παρότρυναν τους οδηγούς βυτιοφόρων και υπαλλήλους της εταιρείας κατά τη μετάβαση τους στα σημεία ελλιμενισμού διαφόρων πλοίων (πλοία ακτοπλοϊκών γραμμών, επαγγελματικά και ποντοπόρα), να μην παραδίδουν ολόκληρη την ποσότητα του πετρελαίου η οποία αναγραφόταν στα παραστατικά {η οποία συνήθως ήταν δεκάδες τόνοι), με συνέπεια το υπόλοιπο του πετρελαίου να επιστρέφεται στην εταιρεία, και εν συνεχεία να διατίθεται στο εμπόριο εκ νέου».
Ο επιχειρηματίας Γιώργος Σπανός φέρεται να είχε άμεση συνεργασία με τον τελωνειακό υπάλληλο (του Α' τελωνείου Πειραιά ) ο οποίος τον ενημέρωνε για επικείμενους ελέγχους, φυσικά με το αζημίωτο.
Βάζοντας... αέρα, ακόμα και νερό σε δεξαμενές, μέλη της συμμορίας κατάφερναν κατά την «πετρέλευση», την παράδοση δηλαδή στα πλοία των ποσοτήτων που είχαν παραγγελθεί, να ξεπερνούν τα εμπόδια ελέγχου και να κλέβουν καύσιμα.
Ειδικότερα :
- Με την συνεργασία συγκεκριμένου χειριστή γεφυροπλάστιγγας για βαριά οχήματα εμφάνιζαν πλασματικές μετρήσεις στη ζύγιση του βυτιοφόρου.
Στην περίπτωση που κάποιος ζητούσε επαναζύγιση του βυτιοφόρου και μετά την εκφόρτωση του καυσίμου χρησιμοποιούσαν άλλο κόλπο. Δεν ανέβαζαν τα βυτιοφόρα με τον σωστό τρόπο πάνω στην πλάστιγγα, αλλά φρόντιζαν κατά περίπτωση ένας άξονας του βυτιοφόρου να πατάει κατά μερικά εκατοστά στο έδαφος, επιτυγχάνοντας και πάλι πλασματικές μετρήσεις.
- Άλλοτε γέμιζαν με νερό κάποιο από τα διαμερίσματα της δεξαμενής του βυτιοφόρου, αυξάνοντας έτσι τεχνηέντως το μικτό βάρος του οχήματος, το οποίο μετά την αφαίρεση του απόβαρου, προσμετρούνταν ως μεταφερόμενο καύσιμο.
- Τους αρμοδίους για την παραλαβή καυσίμων (συνήθως μηχανικούς πλοίων) κατάφερναν να τους εξαπατούν παραδίδοντας ελλειμματικές ποσότητες χρησιμοποιώντας άλλο τέχνασμα. Επενέβαιναν στις αντλίες και διοχέτευαν στις δεξαμενές αέρα, ενώ οι μετρητές του βυτιοφόρου κατέγραφαν τις ποσότητες.
Πρόσωπο κλειδί στην υπόθεση του λαθρεμπορίου, είναι ένας επιχειρηματίας, «αφανής ιδιοκτήτης» εννιά συνολικά πρατηρίων.
Ο επιχειρηματίας ο οποίος κατηγορείται για συμμετοχή στην υπόθεση δεν έχει ακόμη συλληφθεί και περιλαμβάνεται στους εννέα συνολικά κατηγορούμενους που αναζητούνται.
Ο «αφανής ιδιοκτήτης» με βιτρίνα συγγενικά του πρόσωπα βρίσκεται πίσω από εννιά πρατήρια στο Πέραμα, στα Πετράλωνα, στο Νέο Φάληρο, στο Ίλιον, στην Κυψέλη, στον Ασπρόπυργο, στο Χαλάνδρι και στην Αγία Παρασκευή.
Σύμφωνα με τη δικογραφία είχε εγκαταστήσει ειδικό ηλεκτρονικό σύστημα και διοχέτευε στις αντλίες ελεγχόμενες ποσότητες καυσίμων.
Το αποτέλεσμα ήταν να καταληστεύει τους καταναλωτές πουλώντας τους μικρότερες ποσότητες καυσίμων από αυτές που πλήρωναν.
Ο συγκεκριμένος είχε επαφές με τον ανώτερο υπάλληλο του ΥΠΕΚΑ και συνδικαλιστή, Μανώλη Χατζόπουλο, ο οποίος σύμφωνα με τα στοιχεία της Αστυνομίας, φρόντιζε να τον ενημερώνει έγκαιρα για τους ελέγχους, ώστε να παίρνει τα μέτρα του.
Μάλιστα, ο Χατζόπουλος, προκειμένου να επικοινωνεί με τα μέλη του κυκλώματος, χρησιμοποιούσε, σύμφωνα με την Αστυνομία, κινητό τηλέφωνο καταχωρημένο σε ανύπαρκτο αλλοδαπό (που φερόταν ασιατικής καταγωγής).
Πολλά ήταν τα συνθηματικά που «έπιασε» το βαλιτσάκι της ΕΥΠ κατά την καταγραφή συνομιλιών.
Τα πρατήρια υγρών καυσίμων τα αποκαλούσαν «πολυκατοικίες», ενώ όταν έλεγαν «θα έχει μεγάλο κύμα αύριο» εννοούσαν ότι ετοιμάζονταν έλεγχοι.
Άλλες φορές έλεγαν την συνθηματική φράση «ήταν τα πιτ-μπουλ πάνω μας και δεν κάναμε βήμα» εννοώντας ότι ήταν αυστηροί οι έλεγχοι και δεν κατάφεραν να «κλέψουν» στο μέτρημα.