Τα δύο σενάρια του Σαμαρά για ανασχηματισμό και εκλογές


Του Κ. Π. Παπαδιόχου

Ενώπιον διπλού διλήμματος σχετικά με τον χρόνο του...







 ανασχηματισμού, αλλά και της διενέργειας εθνικών εκλογών, βρίσκεται ο πρωθυπουργός. Ο κ. Αντώνης Σαμαράς προσανατολίζεται να προχωρήσει σε ανασχηματισμό της κυβέρνησης τον Απρίλιο, μετακινώντας τον κ. Γιάννη Στουρνάρα σε άλλη κορυφαία θέση.

 Ωστόσο, δεν αποκλείεται οι αλλαγές στην κυβέρνηση να γίνουν μετά τις ευρωεκλογές, για να απορροφηθούν κραδασμοί από ενδεχόμενο αρνητικό αποτέλεσμα.


Aντιμέτωπος με το διπλό δίλημμα του χρόνου ενός πιθανού ανασχηματισμού της κυβέρνησης, αλλά και της διενέργειας των εθνικών εκλογών βρίσκεται ο πρωθυπουργός Αντ. Σαμαράς, καθώς μετά τη ρητή τοποθέτηση του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ Αλ. Τσίπρα, ότι δεν θα συναινέσει στην εκλογή νέου Προέδρου της Δημοκρατίας από την παρούσα Βουλή, η χώρα, σχεδόν νομοτελειακά, θα οδηγηθεί σε κάλπες το αργότερο την άνοιξη του 2015.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Σαμαράς «φλερτάρει» με την ιδέα να προχωρήσει σε αλλαγές στο κυβερνητικό σχήμα στα μέσα Απριλίου, στην τελική ευθεία προς τις περιφερειακές εκλογές και τις ευρωεκλογές της 25ης Μαΐου, ή τον Ιούνιο, στον «απόηχο» της διπλής εκλογικής αναμέτρησης.

Όσοι εισηγούνται στον κ. Σαμαρά ανασχηματισμό πριν από τις κάλπες προτάσσουν το επιχείρημα ότι η Ν.Δ. θα πρέπει να δώσει την κρίσιμη εκλογική μάχη εκπέμποντας ένα ισχυρό μεταρρυθμιστικό στίγμα: Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, υπάρχουν υπουργοί, όπως οι κ. Κυρ. Μητσοτάκης, Αδ. Γεωργιάδης, Ν. Δένδιας, Κ. Χατζηδάκης και Μ. Χρυσοχοΐδης που μεταδίδουν λογικές αποτελεσματικότητας και ρήξεων στους τομείς ευθύνης τους, αλλά σε άλλα υπουργεία επικρατεί εικόνα κόπωσης και τέλματος.

Επίσης, τυχόν ανασχηματισμός θα μπορούσε να οδηγήσει τον κ. Γ. Στουρνάρα σε άλλη κορυφαία θέση, σηματοδοτώντας μέσω της ανάθεσης του υπουργείου Οικονομικών σε άλλο – πολιτικό– πρόσωπο και της διανομής του πρωτογενούς πλεονάσματος στις ασθενέστερες τάξεις, σταδιακή αλλαγή του μείγματος δημοσιονομικής πολιτικής, αλλά και μετάβαση της ελληνικής οικονομίας σε φάση ανάπτυξης.

Μάλιστα, οι υποστηρικτές του ανασχηματισμού τον Απρίλιο αναφέρουν πως τότε, αφενός θα έχει πιστοποιηθεί το πρωτογενές πλεόνασμα, αφετέρου οι νυν υπουργοί θα έχουν ολοκληρώσει το έργο τους στο πλαίσιο της ελληνικής προεδρίας στην Ευρωπαϊκή Ενωση.

Ωστόσο, στο περιβάλλον του κ. Σαμαρά, υπάρχουν και υπέρμαχοι της άποψης ότι ανασχηματισμός πριν από τις ευρωεκλογές θα απέφερε πολιτικό κόστος και όχι όφελος στην κυβέρνηση. Όπως παρατηρούν, θα πρέπει να αιτιολογηθεί στους ψηφοφόρους γιατί γίνονται νέες αλλαγές στο κυβερνητικό σχήμα, λιγότερο από ένα χρόνο μετά τον τελευταίο ανασχηματισμό. Επίσης, οι ίδιες πηγές σημειώνουν πως ο ανασχηματισμός θα μπορούσε να αποτελέσει χρήσιμη εφεδρεία για τον κ. Σαμαρά, για την απορρόφηση των όποιων κραδασμών από τυχόν αρνητικό αποτέλεσμα στην αναμέτρηση της 25ης Μαΐου.

Το δεύτερο δίλημμα ενώπιον του οποίου βρίσκεται ο πρωθυπουργός είναι ο χρόνος των προσεχών εθνικών εκλογών, αφού ο κ. Τσίπρας κατέστησε σαφές ότι δεν θα συναινέσει στην εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας από την παρούσα Βουλή τον Μάρτιο του 2015. Σύμφωνα με πληροφορίες και παρά τα περί του αντιθέτου διακινούμενα το τελευταίο διάστημα, ο κ. Σαμαράς έχει βάλει οριστικό φρένο στα σενάρια περί τριπλών εκλογών τον Μάιο.

Ο κ. Σαμαράς έχει δεσμευθεί πολλές φορές δημοσίως το τελευταίο διάστημα ότι στόχος του είναι η εξάντληση της τετραετίας, ενώ εκτιμά πως το δεύτερο εξάμηνο του 2014 το οικονομικό κλίμα θα έχει βελτιωθεί θεαματικά. Επίσης, πλήρως αρνητικές στο ενδεχόμενο πρόωρων εκλογών στην παρούσα φάση εμφανίζονται οι Βρυξέλλες και το Βερολίνο, με τον υπουργό Εξωτερικών της Γερμανίας κ. Στάινμαγερ να είναι ο τελευταίος που κόμισε το σχετικό μήνυμα στην Αθήνα.

Παράλληλα και ο κ. Βενιζέλος φέρεται να έχει μεταδώσει στον πρωθυπουργό ότι για το ΠΑΣΟΚ θα ήταν «κάζους μπέλι» η επίσπευση των διαδικασιών για προσφυγή στις κάλπες. Μάλιστα, κατ’ ορισμένες πληροφορίες, τελευταία φορά που πραγματοποιήθηκε σχετική συζήτηση ήταν το περασμένο Σάββατο, όταν στο Μέγαρο Μαξίμου μεταξύ των κ. Σαμαρά και Βενιζέλου εξετάστηκε το προωθούμενο νομοσχέδιο για τις τράπεζες, το οποίο δεν αποκλείεται να προκαλέσει αντιδράσεις ακόμη και από κυβερνητικούς βουλευτές.

Πάντως, ο κ. Σαμαράς φέρεται αποφασισμένος να φέρει προς ψήφιση το επίμαχο νομοσχέδιο, καθώς το θεωρεί κρίσιμο για την ανάκαμψη των τραπεζών, αλλά και για την επανέναρξη των μεγάλων ξένων επενδύσεων στην Ελλάδα. Μάλιστα, αρνητικός για την κατάθεση του νομοσχεδίου δεν είναι ούτε ο κ. Βενιζέλος, που πριν αναχωρήσει για το Παρίσι και την Ουάσιγκτον ανέφερε σε συνεργάτες του ότι η σχετική νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης «παγώνει, αλλά μόνο προσωρινά».

Έτσι, με βάση τα υφιστάμενα πολιτικά δεδομένα και εάν δεν υπάρξει κάποιο κοινοβουλευτικό ατύχημα ή εκλογική καθίζηση των δύο κυβερνητικών εταίρων –οι δημοσκοπήσεις δεν την προοιωνίζονται τουλάχιστον για τη Ν.Δ.– η κυβέρνηση θα μπορεί να συνεχίσει τον βίο της τουλάχιστον μέχρι την άνοιξη του 2015.

Ομως, εσχάτως διακινείται και το σενάριο η κυβέρνηση να προκαλέσει με δική της πρωτοβουλία εκλογές τον Οκτώβριο, αξιοποιώντας την «απειλή» Τσίπρα με όχημα την προεδρική εκλογή, ώστε η χώρα να αποφύγει μια μακρά και άκρως πολωτική προεκλογική περίοδο με προφανείς παρενέργειες στην οικονομία.

Όπως λέγεται, τότε θα έχει ολοκληρωθεί η τουριστική περίοδος που αναμένεται να αποτελέσει και φέτος βασικό αιμοδότη της ελληνικής οικονομίας, ενώ οι εκλογές μέσα στο καλοκαίρι θα είχαν καταστροφικές συνέπειες για τον τουρισμό. Παράλληλα, θα έχουν πιθανότατα ολοκληρωθεί οι όποιες διαπραγματεύσεις με τους εταίρους για το ελληνικό χρέος, με τη συγκυβέρνηση Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ να αποκομίζει τα σχετικά οφέλη.

Μάλιστα, όσοι αναφέρονται στο ενδεχόμενο να στηθούν κάλπες το διάστημα Οκτωβρίου - Νοεμβρίου, υποστηρίζουν πως θα μπορούσε τότε να διευθετηθεί και το ζήτημα της προεδρικής εκλογής. Για παράδειγμα, τα κόμματα θα μπορούσαν να ανακοινώσουν ποιο πρόσωπο προκρίνουν ως διάδοχο του κ. Παπούλια στην Προεδρία, ώστε αυτό να αποτελέσει πρόσθετο διακύβευμα των εκλογών. Μάλιστα, κατά μια εκδοχή, οι εκλογές θα μπορούσαν να συνδυαστούν και με την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας, αφού το Σύνταγμα δεν ορίζει πότε πρέπει να εκκινήσουν οι σχετικές ψηφοφορίες, αλλά μόνον ότι «η εκλογή Προέδρου γίνεται ένα τουλάχιστον μήνα πριν λήξει η θητεία του εν ενεργεία Προέδρου της Δημοκρατίας».