Δάνειο 100 εκατ. στην Cosco από ΕΤΕπ για έργα στον ΟΛΠ


Δάνειο ύψους 100 εκατομμυρίων ...

ευρώ για τη χρηματοδότηση του επενδυτικού προγράμματος του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς ενέκρινε η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Οι σχετικές ανακοινώσεις αναμένεται να γίνουν τις επόμενες ημέρες, ενδεχομένως και κατά την επίσκεψη του Κινέζου προέδρου στην Αθήνα.
Τα 100 εκατομμύρια θα χρηματοδοτήσουν το τμήμα των ιδίων κεφαλαίων που απαιτεί η πρώτη φάση του έργου της επέκτασης του επιβατικού λιμένα κρουαζιέρας, του νέου τερματικού σταθμού υποδοχής επισκεπτών του επιβατικού λιμένα, του σταθμού στάθμευσης αυτοκινήτων και της νέας περιοχής logistics στον χώρο του πρώην ΟΔΔΥ.
Υπενθυμίζεται πως, ιστορικά, τις επενδύσεις της Cosco στον Πειραιά έχει χρηματοδοτήσει κυρίως η China Development Bank, η οποία αναμένεται επίσης να συμμετάσχει στο χρηματοδοτικό σχήμα του master plan του ΟΛΠ, συνολικού προϋπολογισμού της τάξης των 612 εκατομμυρίων ευρώ (εκ των οποίων τα 70 εκατ. περίπου έχουν ήδη δαπανηθεί σε έργα που εκτελέστηκαν).
Καθώς το ύψος του προϋπολογισμού είναι μεγάλο και προοπτικά αναμένεται να περιλάβει και επιπλέον 300 εκατομμύρια ευρώ όταν εγκριθεί και η κατασκευή τέταρτου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων, στο χρηματοδοτικό σχήμα πρόκειται να συμμετάσχουν και άλλες κινεζικές τράπεζες, όπως η Bank of China και η Industrial & Commercial Bank of China (ICBC), που έλαβαν πρόσφατα άδεια εγκατάστασης στην Ελλάδα από την ΤτΕ.
Να σημειωθεί πως το έργο της επέκτασης του επιβατικού λιμένα κρουαζιέρας έχει και κοινοτική χρηματοδότηση (Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αττικής 2014-2020) και μάλιστα σε ποσοστό της τάξης του 95%. Το συγκεκριμένο έργο ανέλαβε έπειτα από σχετικό διαγωνισμό η κατασκευαστική εταιρεία ΤΕΚΑΛ Α.Ε., με οικονομική προσφορά 103 εκατομμυρίων ευρώ πλέον ΦΠΑ.
Ετσι, η Cosco μαζί με το δάνειο των 100 εκατομμυρίων της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων εμφανίζεται να έχει εξασφαλίσει ήδη χρηματοδότηση για το 40% τουλάχιστον του επενδυτικού προγράμματος των 612 εκατ. ευρώ (εάν αφαιρεθούν τα 70 εκατομμύρια των εκτελεσθέντων), με το υπόλοιπο να αναμένεται να καλυφθεί από κινεζικές τράπεζες. Επιπλέον, χρηματοδότηση θα απαιτηθεί για τον 4ο προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων.
Η συμμετοχή της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων στο χρηματοδοτικό σχήμα της Cosco για τον ΟΛΠ έχει πάντως και μια σημειολογική σημασία, δεδομένης της επιφυλακτικότητας που έχουν επιδείξει απέναντι στις κινεζικές επενδύσεις σε ευρωπαϊκές υποδομές κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Αν και η «Κ» είναι σε θέση να γνωρίζει πως η απόφαση του διοικητικού συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων δεν ήταν «αβασάνιστη», γεγονός παραμένει πως εντέλει εγκρίθηκε.
Σημειώνεται πως οι υποδομές του λιμανιού του Πειραιά παραμένουν στην κυριότητα του ελληνικού Δημοσίου και ο ΟΛΠ που ελέγχεται σε ποσοστό 51% από την Cosco, η οποία θα αποκτήσει επιπλέον 16% όταν ολοκληρώσει συγκριμένες «δεσμευτικές» επενδύσεις ύψους 300 εκατ. περίπου (εκ των οποίων τα 70 έχουν ήδη, όπως προαναφέρθηκε, δαπανηθεί και τώρα «τρέχει» και τον λιμένα και σταθμό κρουαζιέρας άλλων 125 εκατ. περίπου), είναι απλώς παραχωρησιούχος που τις διαχειρίζεται.