Αναγνωριστική πτήση σε Παρίσι, Βερολίνο, Χάγη


Για την πρώτη του δοκιμασία σε ...


διεθνές πεδίο ετοιμάζεται ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Έχοντας λάβει το βάπτισμα του πυρός (κυριολεκτικά…) στις πρώτες πέντε εβδομάδες από την ανάληψη της διακυβέρνησης, ο Πρωθυπουργός έχει καταρτίσει ένα πυκνό πρόγραμμα διεθνών επαφών, στις οποίες θα επιχειρήσει κάποια καθοριστικά βήματα για την περαιτέρω προσπάθειά του.

Από την επόμενη Πέμπτη και έως τις 2 Σεπτεμβρίου ο κ. Μητσοτάκης θα βρίσκεται σε μια μικρή ευρωπαϊκή περιοδεία, με πρωταρχικό στόχο την καλλιέργεια κλίματος εμπιστοσύνης για την κυβέρνησή του και τη διαμόρφωση μιας διαφορετικής εικόνας από εκείνη η οποία είχε επικρατήσει διεθνώς για τη χώρα τα προηγούμενα χρόνια.

Όπως σημειώνεται από κυβερνητικές πηγές, κύρια επιδίωξη των επαφών αυτών, οι οποίες ξεκινούν από το Παρίσι και τη συνάντηση με τον Εμανουέλ Μακρόν στις 22 Αυγούστου, συνεχίζονται με την Ανγκελα Μέρκελ στο Βερολίνο στις 29 Αυγούστου και κλείνουν σε πρώτη φάση με την επίσκεψη στον Μαρκ Ρούτε στη Χάγη στις 2-3 Σεπτεμβρίου, δεν θα είναι η πολυσυζητημένη αναζήτηση της δυνατότητας για χαλάρωση της θηλιάς των πρωτογενών πλεονασμάτων.

Τις προθέσεις του είχε περιγράψει ο Πρωθυπουργός ήδη από την προηγούμενη άνοιξη με τα όσα είχε αναφέρει στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών.

Πρώτα μεταρρυθμίσεις, μετά πλεονάσματα

Με βάση αυτά, θα προταχθεί η τήρηση κάποιων προγραμματικών δεσμεύσεων μέσω των οποίων θα θελήσει να πείσει ότι η νέα κυβέρνηση πρώτα θα προωθήσει μεταρρυθμίσεις και τομές, προκειμένου να πείσει ότι η χώρα αλλάζει και κάνει βήματα, και σε επόμενη φάση θα ανοίξει τη συζήτηση για τα πλεονάσματα.

Σύμφωνα με όσα διαμηνύουν συνεργάτες του, στα ταξίδια των επόμενων εβδομάδων ο κ. Μητσοτάκης θα επιχειρήσει να κλείσει τον φαύλο κύκλο των τελευταίων ετών. Οι ελληνικές κυβερνήσεις οι οποίες εγκλωβίστηκαν σε αυτόν κυνηγούσαν ουσιαστικά την ουρά τους και βρίσκονταν μονίμως από αδύναμη θέση σε μια συζήτηση με τους δανειστές για το αν βγαίνει το πρόγραμμα, αν επιτυγχάνονται οι στόχοι, αν τηρούνται δεσμεύσεις και εφαρμόζονται μέτρα.

Εξερεύνηση πεδίου σε δύσκολη συγκυρία

Υπό αυτή την έννοια, η διαμόρφωση θετικού κλίματος είναι η πρωταρχική επιδίωξη των ευρωπαϊκών ταξιδιών και δευτερευόντως η διατύπωση αιτημάτων προς τους ευρωπαίους εταίρους. Οπως λέγεται στην Ηρώδου Αττικού, «ας μην περιμένουμε πολλά για τα πλεονάσματα σε αυτή τη φάση. Αλλωστε, και να ανοίξει μια τέτοια συζήτηση, κανείς δεν θα είναι διατεθειμένος να ακούσει αν πρώτα δεν υπάρξουν αποδείξεις για τις διαθέσεις και τις δυνατότητες της κυβέρνησης».

Πέραν τούτου δε, ειδικώς σε ό,τι αφορά το ταξίδι στο Βερολίνο, ο κ. Μητσοτάκης γνωρίζει πως δεν έχει πολλά περιθώρια να ζητήσει χάρες και εύνοια. Η καγκελάριος Μέρκελ αντιμετωπίζει ήδη πολύ σοβαρά πολιτικά προβλήματα και μόλις τρεις ημέρες μετά τη συνάντησή της με τον έλληνα πρωθυπουργό θα αναμένει με αγωνία τα αποτελέσματα των τοπικών εκλογών στη Σαξονία και στο Βρανδεμβούργο…

Παρά ταύτα, ο κ. Μητσοτάκης επιθυμεί να διασφαλίσει μια περίοδο ανοχής, κυρίως ως προς το θέμα της μείωσης της φορολογίας, και ταυτόχρονα κάποια θετικά μηνύματα ως προς την προσέλκυση ξένων επενδύσεων.

Στο πλαίσιο αυτό, η αποστολή του δεν αναμένεται να είναι και τόσο εύκολη, καθώς η ελληνική προσπάθεια καλλιέργειας ενός αισιόδοξου οικονομικού κλίματος δεν συμπίπτει με τα όσα προδιαγράφονται για την ευρωζώνη.

Τα πρώτα δείγματα οικονομικής ύφεσης στη Γερμανία και η διαφαινόμενη πολιτική αναταραχή στην Ιταλία διαμορφώνουν εκ των πραγμάτων κλίμα επιφυλακτικότητας μεταξύ των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων. Υπό αυτή την έννοια, η ελληνική προσπάθεια καθίσταται ακόμα πιο δύσκολη, καθώς τα λόγια δεν πρόκειται να θεωρηθούν από κανέναν επαρκής προϋπόθεση για μια διαφορετική αντιμετώπιση της χώρας.

Συστάσεις για τα επόμενα νομοσχέδια

Οι επιδιώξεις αυτές αναμένεται ότι θα συνδυαστούν και με τις επόμενες νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης. Σύμφωνα με πληροφορίες, από τις αρχές του φθινοπώρου θα προωθηθούν στη Βουλή το νέο φορολογικό και το αναπτυξιακό νομοσχέδιο.

Με παρεμβάσεις σε αυτόν τον άξονα αναμένεται να προσέλθει ο κ. Μητσοτάκης και στη ΔΕΘ στις αρχές Σεπτεμβρίου, όπου δύο μήνες μετά την εκλογική του νίκη θα μιλήσει για πρώτη φορά με την ιδιότητα του Πρωθυπουργού και θα κληθεί να παρουσιάσει ένα σχέδιο συγκεκριμένο, αξιόπιστο και ρεαλιστικό για την οικονομική ανάκαμψη.

Αμέσως μετά θα πάρει σειρά η προώθηση άλλων κρίσιμων πρωτοβουλιών της κυβέρνησης σε πολλαπλά επίπεδα: οι συνταγματικές αλλαγές εντός του Οκτωβρίου, το προσχέδιο και η συζήτηση για τον προϋπολογισμό του 2020, όπου εν πολλοίς θα κριθεί και το κατά πόσον είναι ρεαλιστικοί οι στόχοι και τα μέσα επίτευξής τους, και εν συνεχεία η συζήτηση για το πρόσωπο το οποίο θα προταθεί για την Προεδρία της Δημοκρατίας.

Έχοντας ολοκληρώσει το πρώτο σκέλος του εμπροσθοβαρούς νομοθετικού της έργου, με το νομοσχέδιο για το επιτελικό κράτος και το νομοσχέδιο-σκούπα το οποίο κατ’ ευφημισμό ονομάστηκε διυπουργικό, η ηγεσία της κυβέρνησης έλαβε κάποια πρώτα μηνύματα και έκανε κάποιες διαπιστώσεις.

Ειδικώς σε ό,τι αφορά το πολυνομοσχέδιο το οποίο προωθήθηκε και ψηφίστηκε πριν από τη σύντομη διακοπή των εργασιών της Βουλής, στο Μέγαρο Μαξίμου έφτασαν κάποιες αντιδράσεις.

Αντικείμενό τους ήταν η απουσία συνοχής στο σχέδιο νόμου, το γεγονός ότι περιέλαβε πολλές και ετερόκλητες ρυθμίσεις σε διάφορα πεδία, καθώς και η πρακτική της σωρηδόν κατάθεσης τροπολογιών από διάφορους υπουργούς, η οποία δημιούργησε αρνητικές εντυπώσεις και έδωσε πάτημα στην αντιπολίτευση να αντιδράσει σθεναρά.

Κατόπιν αυτών, σύμφωνα με πληροφορίες έχουν δοθεί εντολές προς όλα τα υπουργεία και τους αρμοδίους για τον συντονισμό του νομοθετικού έργου, προκειμένου να αποφευχθούν παρόμοια κρούσματα στο μέλλον.

Σύμφωνα με όσα διαμηνύουν από το πρωθυπουργικό περιβάλλον, η αρχή της καλής νομοθέτησης θα πρέπει να τηρηθεί πιστά και στο εξής να αποφευχθούν τα αποσπασματικά πολυνομοσχέδια.

Υπό αυτή την έννοια κάθε υπουργείο, και με βάση τα χρονοδιαγράμματα που έχουν οριστεί, θα πρέπει να είναι καλύτερα προετοιμασμένο για τις νομοθετικές του πρωτοβουλίες και να διασφαλίσει την αρτιότητα και πληρότητα των προτάσεών του.

Τα αυτονόητα που είχαν λείψει

Σε ένα διαφορετικό επίπεδο, ο πρώτος μήνας διακυβέρνησης από τη ΝΔ έδωσε πολλές αφορμές για διαπιστώσεις, έθεσε σε δοκιμασία πολλούς μηχανισμούς και οδήγησε σε κάποιες πρώτες ενδείξεις για τη λειτουργία της κυβέρνησης.

Στο επίκεντρο βρέθηκε εκ των πραγμάτων το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, το οποίο από την πρώτη εβδομάδα κλήθηκε να αντιμετωπίσει κρίσεις σε πολλά μέτωπα. Αρχικώς με τη θεομηνία στη Χαλκιδική και εν συνεχεία με τις πυρκαγιές σε ολόκληρη τη χώρα, και κυρίως στην Εύβοια, φάνηκε ότι η ανταπόκριση στις έκτακτες συνθήκες ήταν επιτυχής.

Η παρουσία του Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, ο συντονισμός με το υπουργείο Εσωτερικών, η κινητοποίηση δυνάμεων και η συνεργασία με τις ευρωπαϊκές αρχές και τις ξένες κυβερνήσεις κατέδειξαν ότι, χωρίς να υπάρξουν άλλα μέσα ή κάποια αναβάθμιση σε τεχνικό επίπεδο, ήταν αισθητή μια διαφορά σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν ως προς την αντιμετώπιση τέτοιων κρίσεων. Υπό αυτή την έννοια, η κυβέρνηση της ΝΔ κέρδισε την πρώτη μάχη στο πεδίο της ουσίας και των εντυπώσεων, πράττοντας απλώς τα αυτονόητα και εκτελώντας την αποστολή της.

Παράλληλα με τις πυκνές κυβερνητικές δραστηριότητες, ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναμένεται να κινηθεί γοργά και στο πεδίο του προσδιορισμού της νέας πολιτικής ταυτότητας της παράταξής του.

Ο ίδιος έχει αποφύγει με επιμέλεια να μιλήσει ευθέως με όρους πολιτικών διευρύνσεων και αναπροσανατολισμών.

Οι μέχρις στιγμής επιλογές του έχουν δώσει το στίγμα: Χρυσοχοΐδης, Πιερρακάκης, Λιβάνιος, Θεοδωρικάκος, Σκέρτσος, Θεοχάρης, Μενδώνη και πολλές άλλες επιλογές σε χαμηλότερες αλλά νευραλγικές θέσεις έχουν καταστήσει σαφές ότι ο Πρωθυπουργός είναι αποφασισμένος να προχωρήσει σε αξιοποίηση στελεχών από τον κεντρώο και κεντροαριστερό χώρο και με κριτήριο την εμπειρία και την αποτελεσματικότητα.