Παροχές αντί ανάπτυξης επέλεξε ξανά η κυβέρνηση


Δαπάναις του Προγράμματος ...

Δημοσίων Επενδύσεων, που αιμορραγεί συστηματικά τα τελευταία χρόνια εις βάρος της ανάπτυξης της χώρας, εξασφαλίσθηκε το πακέτο των εξαγγελιών του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ για το 2019, όπως προκύπτει από τον προϋπολογισμό της επόμενης χρονιάς που κατατέθηκε χθες στη Βουλή. 
Ο προϋπολογισμός, που πήρε την έγκριση της Κομισιόν, δεν περιλαμβάνει την περικοπή των συντάξεων, ενώ αντί για τα αντίμετρα που είχαν ψηφιστεί, ύψους 1,730 δισ., προβλέπει δημοσιονομικές παρεμβάσεις 910 εκατ. 
Πρόκειται για τις εξαγγελίες του κ. Τσίπρα στη Θεσσαλονίκη –για την ακρίβεια ένα μέρος αυτών– που περιλαμβάνουν τη μείωση του ΕΝΦΙΑ, των ασφαλιστικών εισφορών ελεύθερων επαγγελματιών και το επίδομα στέγασης. Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, όμως, πλήρωσε βαρύ τίμημα, καθώς ο προϋπολογισμός του περικόπηκε κατά 550 εκατ. σε σύγκριση με την πρόβλεψη του μεσοπρόθεσμου προγράμματος.
Δεν ήταν η πρώτη φορά που γίνεται αυτό. Συστηματικά, από το 2016, το ΠΔΕ υποεκτελείται (βλ. παραπλεύρως πίνακα) συμβάλλοντας στα υπερπλεονάσματα, που στη συνέχεια δίνονται ως «κοινωνικό μέρισμα», για να εξυπηρετηθούν προφανείς πολιτικές επιδιώξεις της κυβέρνησης. 
Για φέτος, ο προϋπολογισμός του 2019 προβλέπει ότι θα υπάρχει δημοσιονομικός χώρος 885 εκατ. (πρωτογενές πλεόνασμα 3,98% του ΑΕΠ), υποθέτοντας πλήρη εκτέλεση του ΠΔΕ, αλλά έως τα τέλη Σεπτεμβρίου υπήρχε υστέρηση ύψους 1,3 δισ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι ο προϋπολογισμός του 2019 προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα 3,6% του ΑΕΠ, οριακά πάνω από τον στόχο του 3,5% του ΑΕΠ, καθώς ο δημοσιονομικός «χώρος» έχει ήδη κατανεμηθεί στις δημοσιονομικές παρεμβάσεις. 
Σχολιάζοντας την περικοπή του προϋπολογισμού των δημοσίων επενδύσεων, το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο (ΕΔΣ) ανέφερε χθες, «Το γεγονός αυτό, που οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στην έλλειψη ώριμων προς ένταξη προγραμμάτων για έργα υποδομής, δημιουργεί προβληματισμό αναφορικά με το αναπτυξιακό αντίκρισμα του τρόπου διάθεσης του δημοσιονομικού χώρου».
Με το δεδομένο αυτό, η επίτευξη του προβλεπόμενου ρυθμού ανάπτυξης, 2,5%, από 2,1% φέτος, προβληματίζει. 
Η Κομισιόν προέβλεπε πρόσφατα ρυθμό 2%, σημειώνοντας ωστόσο ότι σε περίπτωση που δεν περικόπτονταν οι συντάξεις θα μπορούσε να φτάσει το 2,3%. 
Άλλοι αναλυτές σημειώνουν ότι η τόνωση της ανάπτυξης που θα προέλθει από την αύξηση της κατανάλωσης, λόγω συντάξεων, δεν θα είναι τόσο έντονη, ούτε τόσο μακροπρόθεσμη, όσο θα ήταν αν προερχόταν από ενίσχυση των επενδύσεων.
Κυρίως, όμως, οι αναλυτές ανησυχούν για τη δικαστική έκβαση των προσφυγών κατά των περικοπών, καθώς και για την ενδεχόμενη επίδραση της προεκλογικής περιόδου στην εκτέλεση του προϋπολογισμού. «Με δεδομένη την οριακή υπέρβαση κατά μόλις 0,1% του ΑΕΠ του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5%, η ύπαρξη ενός εκλογικού δημοσιονομικού κύκλου το 2019, με αποσταθεροποιητική δυναμική διαχρονικά, απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή», προειδοποιεί το ΕΔΣ.
Πάντως, το υπουργείο Οικονομικών υποστηρίζει ότι οι κίνδυνοι προέρχονται πλέον κυρίως από το εξωτερικό περιβάλλον και όχι από το εσωτερικό.
Ο προϋπολογισμός δεν δεσμεύεται, εξάλλου, για την πλήρη εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου, ούτε στο τέλος του 2018, όπως προβλεπόταν, μετά την αποτυχία εκπλήρωσης του σχετικού στόχου στο τέλος του μνημονίου.
«Μέχρι την ολοκλήρωση του προγράμματος στο τέλος του 2018, εκτιμάται ότι οι φορείς θα μειώσουν περαιτέρω τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις τους», αναφέρει.