Εγνατία: πανάκριβη στην κατασκευή, φθηνή στη διέλευση


Η Εγνατία Οδός είναι ο ...

ακριβότερος δρόμος της χώρας που ταυτόχρονα παραμένει ο πιο φθηνός για να διανυθεί. 
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε πρόσφατα σε συνέδριο ο γενικός γραμματέας Υποδομών Γιώργος Δέδες, η Εγνατία Οδός κόστισε στον Ελληνα φορολογούμενο όσο και οι πέντε αυτοκινητόδρομοι μαζί. Συγκεκριμένα, η Εγνατία Οδός κόστισε 6 δισ. ευρώ (χωρίς τον ΦΠΑ) και όλο το υπόλοιπο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων της χώρας κόστισε 7 δισ. ευρώ. 
Στο κόστος αυτό συμπεριλαμβάνονται ακόμη η Ιονία Οδός, αλλά και ο άξονας Ε65 που θα ενώσει τη Λαμία με την Εγνατία Οδό διασχίζοντας όλη τη Θεσσαλία. Ταυτόχρονα, όμως, η Εγνατία Οδός είναι ο πιο φθηνός να διανυθεί αυτοκινητόδρομος. 
Αυτό είναι ορατό σε όλους όσοι τον έχουν διανύσει, αφού στον δρόμο αυτό, συνολικού μήκους 852 χλμ., λειτουργούν σήμερα 8 σταθμοί διοδίων. Αντιστοιχεί έτσι ένας σταθμός ανά 100 χλμ. διανυόμενου αυτοκινητοδρόμου. 
Στο σύνολο των υπολοίπων αυτοκινητοδρόμων, η πυκνότητα των σταθμών διοδίων είναι 10πλάσια. Αντιστοιχεί περίπου ένας σταθμός ανά δέκα χιλιόμετρα αυτοκινητοδρόμου, δεδομένου ότι σε περίπου 1.000 χλμ. αυτοκινητοδρόμων, λειτουργούν 100 σταθμοί διοδίων.
Τώρα στην Εγνατία Οδό, ενόψει της αποκρατικοποίησης χωροθετούνται από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, 38 σταθμοί διοδίων εκ των οποίων 18 είναι μετωπικοί και 20 πλευρικοί σταθμοί. Οι τελευταίοι 20 σταθμοί στόχο έχουν να «συλλάβουν» όλους εκείνους που θέλουν να αποτρέψουν το πέρασμά τους από τους μετωπικούς σταθμούς.
Ωστόσο, η χωροθέτηση αυτή, δεν είναι έργο αυτής της κυβέρνησης. Οι σταθμοί διοδίων έχουν προβλεφθεί από το 2000, με απόφαση του τότε υπουργού ΠΕΧΩΔΕ, Κώστα Λαλιώτη (ΔΜΕΟ/ε/0/919/01.08.2000). Η απόφαση αυτή προέβλεπε την λειτουργία 13 μετωπικών σταθμών διοδίων σε όλο το μήκος της Εγνατίας Οδού, που τότε εκτείνονταν σε μήκος 670 χλμ., χωρίς δηλαδή να συμπεριλαμβάνονται οι κάθετοι άξονες.
Για περισσότερο από 10 χρόνια, η Εγνατία Οδός δεν είχε κανένα έσοδο διοδίου, παρά μόνον τις εισφορές των Ελλήνων φορολογουμένων. Τα πρώτα διόδια λειτούργησαν το 2010 (Πολύμυλος Κοζάνης) και μέχρι σήμερα έχουν λειτουργήσει άλλοι 7 σταθμοί, συμπεριλαμβανομένου του σταθμού των Μαλγάρων. Ο τελευταίος, αν και τον διαχειρίζεται η Εγνατία Οδός, το έσοδο καρπώνεται το παλιό Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας.
Ετσι, ένας δρόμος αξίας 6 δισ. ευρώ, αποτελούσε –και ώς ένα βαθμό ακόμη αποτελεί– ένα ελεύθερο πέρασμα για Ελληνες, Τούρκους, Βούλγαρους κ.λπ. οδηγούς. Και αυτές τις φθηνές διελεύσεις τις πληρώνουν όλοι οι Ελληνες φορολογούμενοι, είτε χρησιμοποιούν είτε όχι τον αυτοκινητόδρομο.
Η αποκρατικοποίηση της Εγνατίας Οδού θα επιφέρει ένα επίπεδο «δικαιοσύνης», αφού πλέον θα χρεώνεται μόνον ο χρήστης της. Μάλιστα, το ΤΑΙΠΕΔ, θα επιβάλει στον παραχωρησιούχο όλες τις επιστροφές αντιτίμων (rebate) για τις διαδρομές που πραγματοποιούν οι περίοικοι των σταθμών διοδίων και οι οποίες είναι μικρότερες του αντιτίμου. 
Επιπλέον, η ΚΥΑ που υπέγραψαν πριν από λίγες ημέρες ο υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης και Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος, όταν αποφασιστεί η αναλογική χρέωση σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους της χώρας, τότε και ο παραχωρησιούχος της Εγνατίας είναι υποχρεωμένος να την ακολουθήσει.
Έντυπη