«Πόλεμος» δίχως τέλος για τη γραμμή της Ειδομένης


Ο «πόλεμος της γραμμής» καλά ...

κρατεί από τον χειμώνα στην Ειδομένη. Επί του παρόντος, νικητής δεν υπάρχει, ούτε διαφαίνεται στο άμεσο μέλλον. 
Τη μια την καταλαμβάνουν πρόσφυγες και μετανάστες, χρησιμοποιώντας την ως όπλο πίεσης για το άνοιγμα των συνόρων. Περνάει για κάποιες μέρες ή και ώρες στα «χέρια» των Αρχών, και πάνω που πάει να αποκατασταθεί η σιδηροδρομική σύνδεση της χώρας με την Ευρώπη, την παίρνει πάλι πίσω ο «εχθρός».
Κάπως έτσι έγινε και προχθές. Η Αστυνομία ανάγκασε, χωρίς τη χρήση βίας, όσους είχαν εγκαταστήσει πάνω στις ράγες τις σκηνές να τις απομακρύνουν, και ενώ συνεργεία τού ΟΣΕ ετοιμάζονταν να τις ελέγξουν ως προς την ασφάλειά τους, άλλοι «ένοικοι» του καταυλισμού έβαλαν εκεί δικά τους αντίσκηνα. 
Κατόπιν αυτού, τα τρένα δεν έφυγαν ούτε χθες, για 32η μέρα, μέσω Ειδομένης, και οι ζημιές στον ΟΣΕ και στο ελληνικό Δημόσιο εξακολουθούν να συσσωρεύονται κατά χιλιάδες ευρώ καθημερινά, καθώς αυτήν τη στιγμή η Ελλάδα πληρώνει ρήτρα για περισσότερα από 200 βαγόνια ευρωπαϊκών χωρών, που ενώ έπρεπε να επιστρέψουν άδεια, παραμένουν εγκλωβισμένα στους σταθμούς της Θεσσαλονίκης και της Γέφυρας.
Η ανακατάληψη, ωστόσο, της γραμμής, σε μήκος 1.500 μέτρων από τον σταθμό της Ειδομένης μέχρι τα σύνορα με την ΠΓΔΜ, εξελίσσεται σε ιδιαίτερα επικίνδυνη υπόθεση, μετά και τον βαρύτατο τραυματισμό πρόσφυγα, που οι Αρχές αποδίδουν σε ατύχημα. 
Ο 40χρονος Σύρος χτυπήθηκε στο κεφάλι από όχημα της ΕΛ.ΑΣ. και από την έρευνα που κάνει για το συμβάν το Τμήμα Τροχαίας Κιλκίς (κατέθεσε σχετικά ο 15χρονος γιος του θύματος) προκύπτει ότι ο άτυχος μετανάστης έχασε την ισορροπία του ενώ έκανε δουλειές έξω από τη σκηνή του, με αποτέλεσμα να πέσει στον δρόμο και να παρασυρθεί από διερχόμενο βαν της ΕΛ.ΑΣ., που οδηγούσε 46χρονος αστυνομικός. Ο τραυματίας μεταφέρθηκε σε νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης, όπου νοσηλεύεται σε σοβαρή κατάσταση, ενώ χθες επρόκειτο να εξεταστεί από ιατροδικαστή.
Το συμβάν πυροδότησε μεγάλη ένταση μεταξύ των συγκεντρωμένων στον καταυλισμό, και οι Αρχές φοβούνται πως μια δυναμική επιχείρηση απομάκρυνσης των καταληψιών της γραμμής θα προκαλούσε ανάφλεξη. Ετσι τα όποια σχέδια επ’ αυτού παγώνουν προσωρινά, μολονότι η πίεση για το άνοιγμα της γραμμής εντείνεται από φορείς της αγοράς.
Οι μεταφορείς κάνουν λόγο για ζημιές που ξεπερνούν τις 800.000 ευρώ, τη στιγμή που ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Νίκος Τόσκας υποστηρίζει ότι η γραμμή θα έχει ανοίξει (σ.σ. άγνωστο πώς) μέχρι αύριο. Η γραμμή παραμένει κλειστή για 33η μέρα και οι ζημιές για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι ανυπολόγιστες. 
«Τον περασμένο Νοέμβριο, οπότε και παρέμεινε κλειστή για 24 ημέρες η γραμμή, απολύθηκαν 200 άτομα. Σήμερα πολλές εταιρείες σκέφτονται να βγάλουν σε αναγκαστική άδεια τους υπαλλήλους τους, για να αποφύγουν τις απολύσεις», αποκαλύπτει στην «Κ» ο κ. Αναστάσιος Σαχπελίδης, που διατηρεί εταιρεία διεθνών μεταφορών. «Στην ελληνική πλευρά παραμένουν εγκλωβισμένα 230 ξένα άδεια βαγόνια, για τα οποία όμως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ πληρώνει κάθε μέρα ενοίκιο», περιγράφει ο κ. Σαχπελίδης. Αλλα 42 βαγόνια βρίσκονται στην πλευρά των Σκοπίων. 
Τα περισσότερα είναι φορτωμένα με χαρτί, λάδι, χαρτί υγείας και τρόφιμα. «Υπάρχει ένα τρένο με 700 τόνους λίπασμα, που έχει εγκλωβιστεί στα Σκόπια, και η εποχή του λιπάσματος έχει παρέλθει, δεν θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ακόμη και εάν έρθει στη χώρα μας αύριο», σημειώνει ο κ. Σαχπελίδης.
Για τεράστια πληγή στην προσπάθεια δημιουργίας εθνικής στρατηγικής διαμετακομιστικού εμπορίου κάνει λόγο ο πρόεδρος της ελληνικής εταιρείας Logistics Νίκος Ροδόπουλος, ο οποίος εξηγεί ότι, πέραν της οικονομικής ζημιάς που έχουν υποστεί οι επιχειρήσεις, «το σοβαρότερο πρόβλημα είναι η υποβάθμιση του έργου του διαμετακομιστικού εμπορίου». 
«Οι γείτονές μας ψάχνουν τρόπους να τραβήξουν τις ροές εμπορευμάτων από την Ελλάδα, και φαίνεται ότι τους έχουμε δώσει την καλύτερη ευκαιρία», εκτιμά. «Η Ειδομένη κρίνει τη ροή του τρένου, και οι πολυεθνικές, που ήρθαν στον Πειραιά για να εξυπηρετηθούν, έχουν αρχίσει να αναζητούν και θα βρουν σύντομα εναλλακτικές λύσεις», σημειώνει στην «Κ» ο κ. Ροδόπουλος.